Piratspel är inget jag känner att vi är allt för bortskämda med, speciellt bra sådana. De som jag kommer på direkt när man diskuterar just piratspel är Sid Meiers Pirates! samt Monkey Island-spelen. Jag har inte spelat något av dem men det är ändå de som dyker upp. Nu kommer jag dock ha ännu ett spel att prata om när det gäller bra piratspel, nämligen King of Seas.
I spelet kan man välja att spela som en dotter eller son till en kung som snart därpå blir mördad. Karaktären man spelar som blir anklagad för mordet, fast man inte var i närheten, och skeppet man befinner sig på sänks. Strax efteråt blir protagonisten upplockad av ett gäng pirater, och måste nu lista ut vad det är som faktiskt som har hänt samtidigt som man extraknäcker som pirat. Det finns lite folk, mestadels pirater, som kan hjälpa till att lista ut varför man helt plötsligt blev anklagad för förräderi samt mordet på sin far, och det är hjälp som kommer vara nödvändig. Jag gillar premissen av storyn även om det är något jag har hört förut. Karaktärerna känns intressanta och jag uppskattar att huvudpersonen inte är ett blankt blad där man ska sätta in sig själv, utan det är en person med en egen personlighet. Är det en stark personlighet? Nej, det är det definitivt inte, men det är alltid något.
Jag nämnde att man kan extraknäcka som pirat och det är själva grundmekaniken i spelet. Man får ett skepp, lite uppdrag och sedan seglar man runt på havet för att utföra uppdragen. Det är den korta varianten av vad man gör i spelet, men det är betydligt djupare än så. Visst, man får sitt skepp, men man kan byta ut nästan alla delar på det om man hittar något som är bättre när man är ute och reser. Det gäller kanoner, mast, skrov, kanonkulor och även besättningen. Delarna man kan hitta finns det massvis av och det gäller att sätta ihop ett skepp som passar en själv. Vill man vara en glaskanon deluxe eller istället tåla mycket stryk men inte göra så mycket skada själv? Det är en balansering man behöver ha i åtanke när man spelar. Dock är det inte bara skeppsdelarna som påverkar hur bra ens skepp är, för man får tillgång till ett talent tree vid level tio där man kan spendera poäng som man får varje gång man går upp i level. Jag gillar att man direkt har tillgång till att öka mängden erfarenhetspoäng man får när man gör olika saker, för det innebär att man kan levla upp betydligt snabbare och då även bli bättre. Det är dock bara en väg man kan ta, man kan även öka skadan man orsakar i strider eller hur effektiva ens voodoo-förmågor är. Ja, voodoo är en del av spelet och man kan få olika förmågor som att hajar attackerar fiendens skepp, vilket är rätt coolt och om man råkar aktivera den av misstag blir inte hamnar i närheten arga på en. Jag vet, jag råkade testa. Jag är dock inte helt säker på att jag gillar att de delar som man sätter på ett av sina skepp sitter kvar på det skeppet även om man har fått tag på ett nytt. Det innebär att man behöver leta upp bra delar till alla sina skepp för att man ska kunna vara redo för olika situationer. Det är en intressant mekanik, men jag tror inte den är för mig.
Det blir ju lite problem när man seglar under en piratflagga. Folk har en tendens att spontant vilja attackera mitt skepp även om jag inte har gjort något. Jag som spelare är lite av en pacifist (det beror visserligen på vad jag spelar…) men om jag får det aktiva valet att attackera eller inte brukar jag oftast välja att inte attackera. Inte för att de andra skeppen bryr sig om det och då drar jag mig inte från strid, de ska veta vem som styr över de sju haven! Det är oftast inte jag, men de ska ändå veta! Dock vet hamnarna precis vems sida de står på och om jag är i strid med någon annan får jag inte lägga till, men de attackerar inte mig såvida de inte ser mig anfalla det andra skeppet, vilket är rätt trevligt ändå. Fast de attackerar mig om ett annat piratskepp attackerar något skepp vilket är rätt irriterande.
King of Seas är gjort för att spelas med handkontroll. När jag spelade förhandsvisningen använde jag tangentbordet och jag rekommenderar verkligen inte att man gör det. Jag spelade med en Dualshock 4 och kontrollerna kändes för det mesta bra. Jag styrde skeppet med den vänstra styrspaken, hissade segel med R1 och fällde ihop det med L1. Seglen har tre olika lägen beroende på hur fort man vill segla och man behöver trycka på R1 eller L1 ett till tre gånger för att få hastigheten man vill ha. Lite irriterande var det i början men jag uppskattade mekaniken ju mer jag spelade. Självklart kan man inte ha ett piratskepp utan kanoner och dessa kontroller är rätt enkla de med, man använde R2 eller L2 beroende på vilken sida man vill anfalla från. R2 skjuter från styrbord (höger), och L2 skjuter från babord (vänster). Det kan vara lite förvirrande att hålla koll på sidorna när skeppet svänger runt i striderna och det gäller ofta att vara uppmärksam, för när man väl har avfyrat en salva med kanoner måste man vänta en stund innan man kan avfyra nästa. Det finns dock knappar kvar att prata om, nämligen att man kan reparera skeppet om man trycker vänster på styrkorset samt att om man trycker höger byter man vad för sorts kanonkulor som skjut ut. De olika kanonkulorna skadar olika delar av skeppen, det kan vara masten, skrovet eller själva besättningen och när något av dessa delar är nere på noll sjunker skeppet. Det gäller alltså att vara uppmärksam på alla dessa delar av sitt skepp, något jag inte är vilket har resulterat i att mitt skepp har blivit sänkt fler gånger än vad jag är villig att erkänna. Något som kan vända på striderna är förmågorna jag nämnde tidigare, dessa kan man aktivera med triangel, cirkel, kryss eller fyrkant, eller vad man nu har på sin kontroll. Jag gillar kontrollerna för att styra skeppet och strida, men det är en annan sak i vissa menyer, närmare bestämt menyer där man kan se skeppets delar. Grundidén är att man ska flytta runt styrspaken runt i en cirkel för att komma åt olika delar av skeppet, och det skulle ha fungerat smidigt om det inte vore för att den hackar till ibland och inte känner av vart min styrspak är riktad. Jag satt med två olika kontroller och hade samma bekymmer på båda, vilket resulterade i en viss irritation när jag försökte komma åt vissa menyer för att byta delar eller sälja delar.
Grafiken i spelet är charmig och karaktärerna ser lite ut som att de kommer från barnböcker. Jag kanske inte riktigt uppskattar hur alla karaktärer ser ut men jag vande mig efter ett tag och tycker att de passar in. Däremot uppskattar jag hur allting ser ut på haven med lite glittereffekter som visar saker som kan vara av intresse. Allting är dock inte alltid vad det ser ut att vara, något som man först trodde var ett fiskstim kan mycket väl istället vara en jättebläckfisk. Det är kul att skeppet ser skadat ut när det tar skada, om till exempel masterna har tagit mycket stryk då är det stora hål i seglen.
Jag gillar ljuddesignen i spelet. Det spelas dramatisk musik vid olika tillfällen som direkt får mig att tänka på Pirates of the Caribbean men det spelas inte hela tiden, utan det kan spelas en kort snutt precis när jag lämnat hamn och beger mig ut för att tystna. Kvar är ljudet från vågorna, vinden och fiskmåsar. Det är rätt avslappnande att bara segla runt utan någon musik. Det finns inget tal i spelet utan det enda som hörs är musik och atmosfär.
För mig är det här ett rätt kul spel som är rätt avslappnande. Det har lite problem med menyer och det kan kännas lite väl långsamt innan man gör några framsteg. Jag irriterade mig bland annat på att jag inte kan köpa skeppen som är uppe för försäljning utan någon direkt anledning mer än att jag inte har kommit tillräckligt långt i storyn ännu. Det är dock en petitess av hela min upplevelse, för det är ett kul spel — även om det inte riktigt når upp till en utmärkelse.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även på Nintendo Switch, Playstation 4 och Xbox.
King of Seas. Lägsta pris 202 kronor enligt Prisjakt.nu 2021-05-31.
Recensionsex tillhandahållet av Team 17.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.