Hem RecensionerSpelrecensioner Port Royale 4

Port Royale 4

av Joel Svahn

Port Royale 4 kommer ut åtta år efter den senaste installationen av serien. Mycket har hänt i världen sedan den tiden, men det känns inte riktigt som att spelet hängt med.


I Port Royale 4 spelar du som en handelsman under sextonhundratalets koloniala era. Här finns ett mastigt och välarbetat tutorial som förklarar alla de grundläggande funktionerna vilket spelet ska ha en stor eloge för, tyvärr är jag inte charmad av resten.

Hur handlar man? Väldigt enkelt: du tar en armada med skepp, fyller dem med en typ av handelsvara och åker till en plats där du säljer dem dyrt. Där passar du på att köpa en annan typ av råvara som du säljer i din hemmahamn. Efter ett tag kanske du upptäcker ett mönster, Jamestown, Beurreblanc och Trachten är alla i behov av varor som den tidigare i listan producerar. Det är då man kan sätta upp en handelsväg som en eller flera av dina armador kommer följa tills du ber dem att sluta.

Köp på grönt, sälj på rött.

Detta är grunden i Port Royale 4, men det är också mitt grundproblem. Det är bara inte kul. På samma vis som Crusader Kings III spelar du genom att trycka dig igenom olika menyer, förutom när du trycker vart ett skepp ska åka. Den stora skillnaden mellan CKIIIs menyklickande och Port Royale 4 är bristen på detaljer och polering. Det är krångligt att handla då du köper och säljer genom att hålla ner musen och drar till en summa du vill sälja/köpa och sen släpper för att bekräfta. Att få en exakt summa av något är hopplöst svårt och mina vinstmarginaler gnisslar tänderna av oro. Men det är egentligen detaljer i ett mycket större problem.

Välj din klass och flagga.

Från början vet du exakt vilken stad som producerar vad. Du åker från punkt A till B och handlar. Det är riktigt tråkigt. Inget händer på resan eller i din by hemma, du bara kör från A till B. På din väg finns pirater och andra handelsmän som vill hinna sälja innan dig. Problemet är att jag märker inte av dem alls. Jag har ALDRIG fått ett försvarslöst skepp anfallet av pirater oavsett vad jag fraktat på det. Samma sätt är det med dina påstådda “konkurrenter”, jag märker inte av dem på annat vis än att deras skepp åker förbi då och då. Som grädden på moset kan du automatisera resan så att spelet spelar sig självt.

Det finns ett basbyggarelement i Port Royale 4 som faktiskt är rätt så roligt. Beroende på vart du sätter dina byggnader i en koloni kan du få olika produktionsbonusar eller moralbonusar. Dessa kan också självklart gå åt andra hållet om du bygger fel, men det vore ju synd att inte få 500 tunnor med kaffebönor. Det tråkiga är att din koloni inte blir finare trots att den blir bättre och hade jag velat spela ett basbyggarspel hade jag spelat något ur Anno-serien.

Det sista är striderna. När du slåss mot andra skepp (vilket händer extremt sällan om inte du är den som anfaller) spelar du på en karta fylld med sexkanter. I tur och ordning åker sedan ett skepp dit du vill och avfyrar en bredsida. Det finns strategi här då du bara kan avfyra varje bredsida en gång per och varje skepp har två. Idealet är alltså mellan två skepp så att du kan panga iväg alla kanoner du har, men samtidigt hamnar ditt skepp i en riskfylld situation. Väldigt kul, men händer alldeles för sällan.

Det sista du gör i spelet är att samla på dig något som heter fame. Detta får du genom att göra små tjänster åt din underkung. För dessa kan du köpa alldeles maffiga skepp eller anställa riktigt bra kaptener. Du samlar på dig fame automatiskt dock då uppgifterna nästan alltid går hand i hand med att tjäna pengar vilket gör att det känns inte så speciellt.

Grafiskt sett är spelet riktigt färgglatt och härligt att se på, men jag hade önskat att skeppen var lite snyggare och interagerade mer med världen. De bara glider på och flyter lite utanför städerna just nu. Det känns som att jag står och ser på placeholders och inte de färdiga skeppen som ska in i spelet.

Soundtracket kan bli lite tjatigt då det finns lite för få låtar, men annars är ljudet riktigt bra. Skeppen knarrar och vågorna slår mot stranden. Du kanske till och med hör en papegoja i bakgrunden. Om jag bara sitter och blundar kan jag känna hur jag förflyttas till en annan tid och plats.

Tyvärr kan inte bra ljud rädda ett i grunden tråkigt spel. Ekonomi kan vara riktigt roligt, men jag misstänker att en föreläsning om USAs börsnotiser är roligare än Port Royale 4. Det finns en bra grundidé och jag är nästan säker på att det går att göra ett riktigt roligt spel av det, men det har inte hänt här. Om du MÅSTE ha ekonomi och pirater i ett och samma paket, visst, men vänta till en rea då spelet just nu är hutlöst prissatt sett till innehåll.


Specifikation

Denna recension baseras på PC/Steam versionen.

Port Royale 4. Lägsta pris c.a 522 kronor enligt Steam 2020-10-09.

Recensionsex tillhandahållet av Kalypso Media.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar