Tvillingbröderna Billy och Jimmy Lee är tillbaka och nu i det senaste Double Dragon-spelet sedan 2017. Här får vi återigen spöa skiten ur fler gängmedlemmar på gatorna, men frågan jag ställer mig; är spelet bra?
Double Dragon är en långlivad serie som har funnits sedan 1987 och jag minns när jag satt vid familjens Nintendo och försökte spöa alla fiender som jag stötte på. Det var svårt när jag var liten och serien har alltid haft den känslan, men inte orättvist svårt utan för att jag helt enkelt inte var tillräckligt bra. Men nu sitter jag här med 2023 års nya Double Dragon och är spänd på hur det kommer kännas. Är kontrollerna bra och finns det nya saker att se fram emot i spelet?
Året är 199X och världen är på nedgång efter ett kärnvapenkrig. I New York där vårt spel utspelar sig slåss fyra gäng om att vara det dominanta gänget som styr staden och innevånarna hamnat i kläm under deras våldsamma kamp om styret i staden.
Sosetsuken-Dojons dörr öppnas och en man bärandes på en ung kvinna kliver in. Han presenterar sig som stadens nya borgmästare och att han hittade den unga kvinnan som hamnat mitt i en gänguppgörelse och blivit skadad. Kvinnan är Marian som är vän till bröderna och även officer och försöker stoppa våldsamheterna som pågår i staden. Borgmästaren ber om hjälp och bröderna ställer upp i kampen mot gängen som sakta men säkert bara kommer leda staden ner i ett mörkt hål om de får fortsätta som de gör.
Spelet är ett Beat ’em up där du ska ta dig igenom fyra stadsdelar i New York och slå ut de gäng som har tagit över och ställer till med problem i stadsdelarna. Men nu har utvecklarna lagt till lite nya inslag i spelet för att växla upp det från de gamla klassiska spelen. Här har utvecklarna fört in rougelike-element samt att du nu efter varje bana kommer kunna köpa till dig hjälpmedel som t.ex. starkare attacker, att livet fylls på sakta om det är under 50% eller tokens. Tokens kan du använda för att låsa upp t.ex. nya spelbara karaktärer, galleri eller varför inte musik.
De fyra stadsdelarna kan du välja fritt vilken du vill starta på, men när du har klarat av en av dessa kommer de andra stadsdelarna att fyllas på med fler fiender, fler minibossar och bli svårare. Och när du har klarat av nästa stadsdel blir de andra svårare igen, så det kan vara taktiskt att testa på vilken boss som man inte vill stöta på i en svårare form.
På banorna kan du hitta pengar genom knocka fiender eller slå sönder saker i omgivningen och när du får Game Over kommer dessa pengar att konverteras till tokens som du kan använda och köpa nya karaktärer. De karaktärerna du kan spela som har alla olika sätt att strida på och specialattacker. Billy använder sig av kampsport och kan plocka på sig fallna fienders vapen, medan Marian har en pistol som hon använder eller varför inte farbror Matin som har sin trogna sköld som han kan använda för att dunka ner fienderna med.
Du startar upp spelet med Billy, Jimmy, Marian och brödernas farbror Matin som karaktärer du kan välja mellan. Spelar du som jag helt själv får vi en karaktär som du kan växla mellan under spelets gång eller som kommer fram när ens huvudkaraktär dör. Det finns nio andra karaktärer som du kan låsa upp med tokens.
Spelets kontrollschema är ganska enkelt. Du kan hoppa, slå och springa men även specialattack som du kan utnyttja under striderna för att vända striden till din fördel. Något som jag känner saknas väldigt mycket är en blockeringsknapp, mest då du kan hamna i en strid där din karaktär bara studsar fram mellan två eller flera fiender som slår på karaktären och du kan inget göra för att stoppa det. Det är väldigt frustrerande och irriterande då det kan hända oberoende på vilken karaktär du har eller även om du har startat en specialattack mot fienderna. Spelet är svårt på grund av det och det finns inget vi kan göra i dessa situationer som händer titt som tätt. Det förtog min vilja att spela mer då det känns som spelet straffar mig för något jag inte kan påverka.
”Men bli bättre på spelet” kanske du säger och tycker att det var smart sagt, men det är svårt att bli bättre när spelet känns väldigt obalanserat sett till fiendernas styrkor, variation och hur bra de är på att stånga mig över hela skärmen. Du har vanliga fiender som du kommer stöta på under banornas gång. Det är inte den största variationen på dem men det är ett beat ’em up, så det hade jag heller inte förväntat mig det då det hör genren till. Det finns större fiender (minibossar) som kan spöas på ganska bra, tyvärr kommer det oändligt med vanliga fiender som stör spelandet och gör att det kan bli svårt att få till de attacker som behövs för att ta ner dem. Sen har vi såklart de ”riktiga” bossarna för banan och de har bättre attacker (lite löjliga ibland) och samma sak här; det kommer vanliga fiender som stör och förtar den stunden som ska vara bossens där den ska visa upp sig och varför denne är bossen för gänget.
Det känns som utvecklarna vill fylla skärmen med fiender, visst du kan ev. plocka på dig en kniv, svärd eller annat tillhygge som kan hjälpa dig från fallna fiender. Men som med klassiska beat ’em up som t.ex. Final Fight där bossarna var mestadels själva i striden gav dig som spelare chansen att mäta dig mot bossen och inte som här mot bossen och fyrtioelva andra fiender. Lite balansering behöver nog spelet, även om det finns när du startar upp en ny omgång där du kan välja svårighetsgrad på fiender ditt liv och andra saker som påverkar hur spelet är tycker jag att det känns likadan oberoende på vilka inställningar jag har valt.
Nu kanske jag låter väldigt negativ, men efter att ha recenserat Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder’s Revenge som, precis som detta spel, lutar sig mot de gamla spelarna som var med när beat ’em up var som störst, faller det lite med att lägga till saker du kan köpa till dig och låsa upp saker med tokens. Det känns som utvecklarna vill ändra om och lägga till saker som inte stärker spelet, utan tar ifrån. Om jag måste köpa till mig saker för att klara av spelet känns det som det är obalanserat och inte finner sin egna väg utan faller tillbaka på övrigt saker som hör genren inte till.
Misstolka mig inte, jag har haft väldigt kul att få återgå till Double Dragons värld med Billy och Jimmy. Det finns en nostalgi här med den grafiska pixeldesignen och musiken som skriker 80-talet, det lockar en gammal räv som mig. Men när striderna känns ojämna och fienderna kan studsa mig över hela skärmen utan att jag kan göra något faller det snabbt för mig och den glädje jag har för spelet lämnar mig snabbt och jag stänger av det.
Det hade nog varit roligare om jag hade haft någon att spela ihop med, tyvärr kommer spelet endast med lokal co-op och visst är det precis så jag spelade spelen när jag var yngre med en av bröderna. Men att nu 2023 inte ha onlinestöd för att kunna få spela med vänner som bor i en annan stad eller en främling känns lite osmart.
Jag kan inte sticka under stol att spelet har allt jag vill ha i ett beat ’em up; grafiken, musiken, den ostiga historien som de alla har och sen själva striderna. Tyvärr faller det också där på striderna då de är tråkiga och ibland orättvis på hur enkelt fienderna kan spöa skiten ur mig och när jag försöker göra samma sak mot dem träffar en annan fiende mig och jag står där som en pinata mellan dem.
Spelet är riktad mot spelare som mig, som växte upp med original spelen av t.ex. Double Dragon, Street of Rage, Turtles eller Final Fight. Är du en old school-beat ’em up-gamer kommer detta spelet vara värt att kolla upp. För er andra som inte uppskattar denna genre bör ni kolla någonstans annars än här.
Denna recension baseras på Playstation 5 versionen.
Spelet finns även till Playstation 4, Nintendo Switch, Xbox Series X|S och PC.
Double Dragon Gaiden: Rise of the Dragons. Lägsta pris 290 kronor enligt Steam 2023-08-07.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Modus Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.