Du springer längs gatorna i skymningen. Plötsligt börjar skuggorna runt dig röra sig och en hop yokai närmar sig. Shing! De attackerar!
Shing! är ett side-scroll beat ’em up där en till fyra personer spelar som tre ninjor och en viking, alla med sin egen unika personlighet. Stjärnfröet, eller The Starseed, har blivit stulet från er stad och ni ska nu ta tillbaka det.
Först introduceras de två yngre ninjorna, Aiko och Tetsuo, som tränar i bergen utanför byn. Här får du bekanta dig kontrollerna. Du kan välja att använda de förinställda kontrollerna där du styr karaktären med din vänstra spak och gör de olika attackerna med den högra, eller så kan du välja det alternativa sättet där du gör de olika attackerna med knapparna till höger på kontrollen. Själv tyckte jag att det var mycket enklare att få in snabba och exakta träffar med knapparna än med spaken. Oavsett vilket du väljer används vänster och höger trigger för att parera och spurta ifrån fiender.
När de båda unga ninjorna upptäcker att fröet är stulet skyndar de till staden där de träffar Aikos äldre syster Bichiko och en viking, Wilhelm, som letat sig till deras by för att hitta sitt frö som stulits från hans hem. Staden anfalls av yokai (japanska för ’demoner’) och ni måste slå er fram längs gatorna. Du styr karaktären i sidovy längs gatan och yokai träder fram ur bakgrunden och skuggorna närmast skärmen och kameran slutar röra på sig samt att karaktärerna drar sina vapen. När du besegrat alla fiender kan du återigen fortsätta röra dig längs gatan.
Shing! är indelat i banor av olika längd med en generös mängd ’checkpoints’ där du återuppstår om alla karaktärerna skulle dö i en strid. En karta i traditionell japansk stil är huvudmenyn där du kan välja vilken bana du vill köra. När du väljer en bana får du välja svårighetsgrad: lätt, normal, svår eller galet. Sedan får du välja vilken karaktär du vill starta som. Spelar du själv eller om ni är färre än fyra kan ni byta karaktär under banans gång när er första karaktär dör, så om du spelar själv likt mig har du på sätt och vis fyra försök till att klara av fienderna.
Slutet av varje bana är oftast lite svårare än resten av banan och i vissa fall avslutas den med en boss, men ibland är själva bossen en egen bana. Jag upptäckte flertalet gånger att banan var lagom svår eller till och med lite enkel men att slutstriden var alldeles för svår. Tyvärr går det inte att byta svårighetgrad under banan utan man måste gå ur och börja om från början. Logiskt men lite irriterande ibland att behöva slå sig igenom en relativt lång bana med lätta monster för att klara av slutstriden.
Alla fiender har ett specifikt stridsmönster som man behöver lära sig för att kunna slå dem. Allt eftersom lär man sig vilka knappkombinationer som fungerar mot vilka fiender. Jag fick en rejäl kick av att till slut klura ut hur jag kunde använda mig av olika attacker och min omgivning för att med få hugg besegra en hel drös yokai.
Shing! kombinerar en snygg ’side-scroll fighter’ med en historia som är lite absurd och relativt enkel, men som på ett trevligt sätt motiverar striderna. Karaktärernas personligheter syns tydligt och deras konversationer och relationer tyckte jag var väldigt underhållande. På flera platser längs banorna kan du sätta dig ner för att vila och lyssna på när karaktärerna pratar med varandra. På detta vis lär man känna karaktärerna genom deras intressen och attityder. I huvudmenyn kan man komma åt dessa konversationer genom att välja ’lore’ och den bana som konversationen utspelade sig på. När man följt hela historien får man möjligheten till två alternativa slut.
Längsmed banorna kan man även stöta på utmaningar som tar dig till ett separat rum där du ska klara av att döda alla yokai på ett specifikt sätt. Alla utmaningar går också att nå från huvudmenyn på samma sätt som konversationerna men har ingen inställning för svårighetsgrad. Klarar du av en utmaning får du en medalj. Dessa medaljer låser upp nya utseenden för de fyra karaktärerna. Ett annat sätt att låsa upp medaljer är att bemästra en bana eller lyssna på en hel konversation på någon av viloplatserna. För att bemästra en bana behöver du klara av den utan att ta en viss mängd skada, som visas i slutet när du klarat av banan.
Banorna är placerade i olika miljöer som inte påverkar vilka fiender du möter men som ger mer liv åt resan från början till slut. Fienderna rör sig smidigt fram ut bakgrunden och in från skuggorna närmst skärmen på ett sätt som gör omgivningen levande. Ofta rör sig även element i bakgrunden. Mellan de olika banorna och områden får man se fantastiskt vackra laddskärmar som visar en form av konceptbild till den omgivning som banan utspelar sig i.
Musiken varierar från en Asieninspirerad melodisk melodi till rock och techno vilket ger mycket känsla till framför allt striderna. De olika musikgenrerna avspeglar även vilken miljö banan utspelar sig i. Ljudeffekterna är smidiga och särskilt ljudet Shing! är viktigt då det berättar att en fiende är på väg att attackera. Ljuden fungerar som ett sätt att veta vilket kommando man bör utföra.
Jag har inte spelat en enorm mängd beat ’em ups men tyckte väldigt mycket om det här spelet. Blandningen av striderna, handlingen och pusslen var väldigt underhållande och fick mig att bara vilja fortsätta även på de banor som jag fick ge flera försök innan jag klarade av. Kontrollerna är följsamma och så snart man fått in vanan med vilka knappar som gör vad flyter striderna på fint. Tyvärr fryser spelet till då och då vilket kan sabba dina kombos samt att spelet ibland kan hänga sig så att du får starta om från senaste ’checkpoint’. Detta var lite störigt men något som jag kan leva med. Dock kan det möjligtvis bli ett större problem i de högre svårighetsnivåerna. I helhet tycker jag att Shing! är ett trevligt och adrenalinhöjande spel som jag tror passar lika bra att spela själv som i grupp.
Denna recension baseras på PS4 versionen. Finns även till PS5, PC, Xbox series X, Xbox One och Switch.
Shing! Lägsta pris 170 kronor enligt Steam 2021-04-15.
Recensionsex tillhandahållet av Mass Creation.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.