En blå hjälte med röd scarf ut på äventyr i vackra miljöer. Följ med på resan och ta reda på sanningen om vem du är!
Scarf börjar med att du, en blå liten pojke med ett hål i magen, stöter på en röd drake. Efter att du matat draken och gett henne energi berättar hon om hennes förlorade mamma som blev mördad av nomader. Hon berättar att de använde mammans livskraft för att skapa portaler till andra världar. Tillsammans måste ni ger iväg till de olika världarna för att ta livet av nomaderna och använda deras livskraft för att få tillbaka drakens mamma. När hon berättat det här för dig förvandlas hon till en scarf och sätter sig runt din hals.
Nu börjar äventyret på riktigt och tillsammans ger ni er ut på en oförglömlig resa. Jag tycker att berättelsen i Scarf är intressant, trots sin enkelhet. Mycket av berättelsen uppenbarar sig inte för dig om du inte tar din tid att utforska. Om du utforskar tillräckligt mycket kan du till och med låsa upp ett alternativt slut, vilket jag uppskattar. Berättelsen känns lite som en blandning av Journey och Shadow of the Colossus, vilket absolut inte är något dåligt eftersom de båda är bland det bästa genren har att erbjuda.
Scarf är en 3D-plattformare med stort fokus på pussel. Pusslen i sig är enkla och gör inte något direkt nytt för genren. Det kan handla om att flytta lådor till rätt plats enligt ett mönster eller hitta en mask du kan sätta på dig för att skrämma bort kråkor. En personlig favorit är när du hittar en blå orb som du kan använda för att utforska under vattnet för att bland annat hitta spakar som låser upp plattformar över ytan. Du kommer låsa upp olika förmågor som hjälper dig i plattformandet. Dessa kommer i form av olika transformationer av scarfen och kan till exempel vara att scarfen förvandlas till vingar som ger dig förmågan att dubbelhoppa eller att den förvandlas till en glidflygare. Jag tycker om förmågorna eftersom de gör gameplay mer varierat. Dock tillkommer de flesta av dessa förmågor relativt tidigt i spelet, vilket gör att det efter ett tag kan bli lite repetitivt på plattformsfronten när du låst upp alla förmågor.
Kontrollerna är lätta att komma in i på ett sätt som gör att nästan vem som helst kan ta sig an spelet. Precis som i Journey är det tydligt att fokuset ligger på upplevelsen snarare än utmaningen. Trots det finns det ändå en hel del hemligheter som små artefakter att hitta för den som vill dra ut på speltiden. Spelet är nämligen mycket kort, runt två till fyra timmar, vilket gör det till ett spel man helst kör igenom i en enda sittning. Som sagt tidigare kan du låsa upp det “bra slutet” om du hittar ett visst antal hemligheter, så spelet uppmanar till att man utforskar alla hörn.
Den grafiska stilen är slående med varierande och färggranna miljöer som mångt och mycket liknar de vi finner i The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Jag tycker att estetiken passar bra in i den här typen av spel och den hjälper en att insupas i världen. En annan liknelse att dra med Breath of the Wild är musiken med sin minimalistiska ton. Det finns inget stycke i spelet jag kommer ihåg såhär i efterhand, men det gör inget eftersom musiken är mest till att ge inlevelse i världen, vilket jag tycker den lyckas med.
Scarf är ett kort och underhållande litet äventyr som jag tycker är värt en närmare titt på om du är ett fan av spel som Journey och Shadow of the Collossus – även om plattformandet kan komma att stagnera tidigt.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Scarf. Lägsta pris ca 155 kronor enligt Steam 2022-01-06.
Recensionsex tillhandahållet av HandyGames.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.