AiAi och hans vänner rullar in med ett nytt spännande äventyr. Men är Super Monkey Ball Banana Rumble värt sina bananer, eller borde du svinga vidare?
Segas Super Monkey Ball-serie gjorde en fantastisk debut på GameCube för lite över 20 år sen, som tillsammans med sin uppföljare var otroligt kreativa och unika pusselspel, men även riktigt roliga partyspel med deras multiplayer-läge. Två riktigt schyssta spel, med andra ord.
Det senaste spelet i serien, Super Monkey Ball Banana Rumble, har kvar väldigt mycket av det som gjorde serien till en succé. Du styr AiAi eller någon av hans vänner genom en rad korta men unika och väldesignade banor, med det lilla kruxet att det egentligen är lutningen på banan du kontrollerar för att styra din inkapslade apa till mål innan tiden tar slut och utan att falla av banan. På varje bana finns också bananer att samla för lite extra poäng, tillsammans med en guldbanan som ofta är placerad på ett sätt som gör den lite svårare att nå.
Varje bana har också tre frivilliga små utmaningar: Ta guldbananen, klara banan inom en viss tid samt att klara banan efter att ha samlat ihop ett visst antal bananer. Väldigt simpla utmaningar, men simpla betyder absolut inte lätta. Tidsgränsen för varje bana är visserligen en minut, men utmaningen kan ibland vara att klara en bana på så lite som åtta sekunder. Räknar därför inte med att klara alla tre utmaningar i din första genomspelning.
Ett nytt tillägg i Banana Rumble är en ny teknik kallad Spin Dash. Likt en annan välkänd djurkaraktär från Sega kan du använda din Spin Dash för en snabb boost i hastighet, som kommer väl till pass för att klara tidsutmaningen, för dig som siktar på det.
Det jag verkligen gillar med hur Banana Rumble är designat är att det är väldigt sällan du faktiskt behöver använda din Spin Dash, utan den finns istället där som ett extra verktyg som du kan experimentera med för att hitta små genvägar eller andra sätt att ta dig genom banan snabbare. Jag skulle säga att inkluderingen av Spin Dash:en får mig att känna att jag är väldigt nyfiken på hur speedruns av spelet kommer att se ut om ett par år, för jag kan absolut föreställa mig folk som lär sig exakt hur och när de bör använda det för att nå målet på bara några ögonblick.
Handlingen i Super Monkey Ball Banana Rumble ser AiAi med vännerna MeeMee, GonGon, YanYan, Baby och Doctor träffa en ny vän, Palette, och följa med henne ut på en skattjakt för att hitta artefakter kallade OOOParts som är gömda i olika delar av världen. Detta medan de blir förföljda av en trio andra skattjägare, katten Fes, fåret Tee och lejonet Val, som planerar att sno åt sig alla OOOParts själva efter att aporna letat upp dem.
Handlingen är förstås inte varför man primärt spelar ett spel som Super Monkey Ball, jag fann den dock söt för var den var. Den presenterades i välgjorda mellansekvenser före och efter varje värld, så det var ingenting som någonsin tog ifrån något från resten av spelet utan fungerade istället som en fin ursäkt för att vi ska få olika miljöer i banorna. Sagda miljöer är allt från det klassiska med djungelvärld, ökenvärld och stadsmiljö till lite mer otippade saker som exempelvis en värld som består av jättedesserter och en annan som ser ut ta plats högt ovanför en Hatsune Miku konsert.
Jag kan uppriktigt säga att jag aldrig kände mig uttråkad när jag spelade igenom Banana Rumble. Det fanns vissa banor som var lite frustrerande och svårigheten hinner stiga ganska ordentligt genom spelets 100 banor (plus ytterligare 100 banor i ett ännu svårare ”EX Mode”). Alla banor kändes värda att ta sig igenom då tanken ”undrar hur nästa bana kommer att vara” konstant fanns i mitt huvud, då en stor majoritet av banorna var väldigt roliga och unika.
Det jag skulle säga att jag är lite mindre nöjd med vad gäller Banana Rumble är multiplayer-läget. Jag jämför det med Super Monkey Ball 2 till GameCube, som använde aporna i deras bollar för allt från golf, bowling eller biljard till att använda bollarna som fallskärmar för att träffar måltavlor eller rulla runt och boxa bort varandra från en bana med enorma boxningshandskar. Banana Rumbles multiplayer, i kontrast till det, känns betydligt mer begränsat, då det istället har spellägen som vanligt race, krocka in i robotar för att få poäng samt samla bananer. Även om alla har Mario Kart-aktiga föremål du kan använda så fann jag dem tråkiga och ointressanta. Definitivt en besvikelse efter hur många timmar jag spenderade i multiplayer i Super Monkey Ball 2 som liten. Det går att spela online med upp till 16 spelare, men det är ett läge jag troligen inte kommer röra så mycket.
Ett annat klagomål är att karaktären man spelar som har ganska få voicelines vad gäller reaktioner på att nästan trilla av banan. Jag spelade som AiAi genom hela, och hörde nog med ”uki” och ”uoh” och ”otto” för att göra mig lite trött på det.
Om det är de enda ordentliga klagomålen jag har så förstår ni kanske att Super Monkey Ball Banana Rumble är en succé i mina ögon. Fantastiska banor, utmärkt kontroll och härligt peppig musik gjorde det här till en fröjd att spela igenom. Om ni gillar fysikbaserade pusselspel med tidsbegränsning och nånting alls av vad det jag har beskrivit låter intressant så kan jag verkligen varmt rekommendera spelet. Jag hade jätteroligt när jag spelade igenom det och jag tror att många av er också kommer att ha.
Denna recension baseras på Nintendo Switch versionen.
Super Monkey Ball Banana Rumble. Lägsta pris 489 kronor enligt Prisjakt.nu 2024-07-04.
Recensionsex tillhandahållet av SEGA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner