Det är en solig dag och du ger dig ut för en lugn fiskestund, men det du fiskar upp är inte någon fisk, utan en golfklubba. Och inte vilken golfklubba som helst, utan en talande och flygande golfklubba! Tillsammans med Clubby upptäcker du din glädje för golf och ni gör ert bästa för att rädda världen!
Alla golfbanor har blivit förseglade av en magisk kraft och tillsammans med den talande golfklubban Clubby tar du på dig ansvaret att upplösa barriärerna kring alla världens golfbanor. RPGolf Legends, utvecklat av ArticNet, är en blandning av ett arkad-golfspel och ett action-äventyr där du spelar golf ena stunden för att i nästa slåss mot ett stort monster.
I sann RPG-anda kan du utrusta din karaktär med olika föremål som till exempel ger dig mer hjärtan eller gör mer skada med din golfklubba. Du använder nämligen din klubba både till att spela golf, men även till att besegra monster som du stöter på runt om i världen. En bit in i berättelsen får du även möjligheten att byta klass, t.ex. bli en magisk golfare istället för en helt vanlig.
Världen är indelad segment med olika teman, eller biotoper kan man väl säga. Varje segment har nio hål som du måste klara av för att ta dig vidare. Men alla dessa hål är låsta med en magisk barriär, som Clubby endast kan bryta när du samlat ihop tillräckligt med magisk kraft. Magisk kraft kan du samla på dig genom att besegra monster eller klara av golfbanor med tillräckligt få slag.
Ungefär halva spelet går ut på att spela golf och halva på att slåss mot monster, men det är upp till dig hur mycket tid du vill lägga på golfbanorna och hur mycket du tid du vill lägga på att slåss. Huvudberättelsen leder dig från en golfbana till nästa och när du lyckas få Par eller ett bättre antal slag på en bana får du upp en sorts lotterihjul med en till tre rutor där du kan få olika belöningar. Jag fann att detta var det enklaste och snabbaste sättet att samla på sig både magisk kraft och pengar, men är man inte så förtjust i golf kan man istället jaga monster.
I golfelementet har du en rörlig mätare där du ska pricka in hur hårt du vill slå och en visare där du ska pricka in hur rakt eller snett du vill slå. So far so good. Men det gäller även att tänka på vinden samt andra hinder mellan dig och banans hål. Vindens riktning och styrka ändras med relativt jämna mellanrum och kan göra stor inverkan på hur hårt du måste slå eller hur snett du måste sikta. Dessutom har underlaget stor inverkan på hur långt din boll rullar, eller så kan den till och med brinna upp!
Personligen tyckte jag att golfelementet var intressant och roligt, jag tänkte ofta ”bara en bana till eller bara ett försök till så kommer jag att klara banan med rätt antal slag”. Men så plötsligt förändrades vinden och jag blev tvungen att lägga upp en ny taktik! Svårighetsgraden ökade lite för varje bana, men blev ibland lättare till följd av att vindriktningen var fördelaktig eller att jag direkt kom på knepet för att klara banan med få slag. Så trots att jag tidigare haft en lätt fobi för golfspel var detta riktigt underhållande!
Den sista banan i varje segment samt en del uppdrag i huvudberättelsen möter dig med en bosstrid där det gäller att hitta mönstret för att skada monstret. Dessa var relativt lätta så fort man ser mönstret och kommer på monstrets svagheter, men var ändå tillfredsställande. Tyvärr har spelutvecklarna valt att göra de senare bossarna mot slutet av spelet allt för utdragna. Några av de sista bossarna kändes så utdragna att jag började fundera på om jag fastnat i en bugg-loop.
Utöver huvudberättelsen som för det mesta håller sig till ditt mål att låsa upp alla världens golfbanor, med några trevliga avstickare, finns det en lagom mängd och trevlig variation på sidouppdrag. Du kan bland annat bli tillfrågad om att besegra ett visst antal av ett monster eller djur i det vilda, fånga en viss fisk eller hitta ett unikt objekt. Detta tycke jag var ett mysigt sätt att upptäcka nya delar av världen på.
Världen är intressant med sina olika biotoper och stora ytor, men jag gick ofta vilse och fick välja ett sidouppdrag i staden för att uppdragskompassen skulle leda mig tillbaka till civilisationen. Ungefär halvvägs genom spelet insåg jag att det går att öppna en karta och att det från denna går att göra en fast travel till någon av byarna du besökt, vilket underlättade mycket. Det går även att resa genom portaler mellan de olika byarna.
Utöver att spela golf och upptäcka världen kommer du ibland snubbla över dungeons som utmanar dig med både fiender och enklare pussellösande. Det kan vara att komma på hur du ska trycka till en knapp som befinner sig utom räckhåll eller hitta vägen i totalt mörker. Pusslen utgör inte någon direkt utmaning, men skapar ett trevligt avbrott i de andra spelelementen.
Musiken är en retro blandning av synt och bastoner som sätter stämningen mellan de dramatiska striderna och lugnet på golfbanan. I bosstriderna kan de bli aningen irriterande då striderna kan bli så långa mot slutet att musikloopen måste börja om flera gånger, men en skum tystnad emellan.
Kontrollerna är enkla men alla knappar förklaras inte, så det kräver lite letande till en början. Du utför det mest med ett knapptryck men ändrar en del inställningar och gör specialattacker med de övriga. Något överkänsliga trigger-kommandon gör en av de sista bossarna lite extra klurig, men annars tycker jag att kontrollerna vart tillräckligt följsamma för att upplevelsen skulle hålla ihop.
RPGolf Legends är ett mysigt litet spel som faktiskt har ett trevligt golfelement och som livar upp det hela med en ombytlig värld och ett underhållande narrativ där hjälten inte alltid vill vara hjälte. Och när du precis börjat tröttna på formeln att golfa i olika biotoper twistar spelet till upplevelsen. Tyvärr drar det utdragna bosstriderna mot slutet, och den frustration de medför, ned betyget från Bra köp. Hade priset varit något lägre hade jag dock kunnat bortse från detta.