Formel 1 är racing i sin yttersta form. Ögonblickliga val, vetskap kring banor och koll på bilens välmående är något som är A och O i dessa sammanhang. Tänk då att destillera ner detta till sin mest rena form; vilket ger New Star GP. Ett välkommet depåstopp i spelvärldens race mellan av hårdnackade simulatorer och ’chilla’ arkadracers!
Under tidigt nittiotal var Formula One Grand Prix på Amiga 500 och PC inte ovanligt att se på var mans spelmaskin. Mixen av strategi, krävande körning och till synes orubbliga konkurrenter på banorna gjorde det till ett spel som många, om inte alla ville spela. Det hjälpte att det dessutom, redan då, gick att köra co-op, och dela upp spelupplevelsen på de många varv du som förare behövde göra. Riktigt så extremt är det verkligen inte i New Star GP. Vad du däremot bibehåller från denna urtida spelklassiker är essensen av vad Formel 1 var då – som nu. Jagandet efter poäng under den säsong du spelar. Försöken till att hela tiden bättra på tider medan du flyger fram över vägarna i flera hundra kilometer i timmen. Allt medan du håller koll på bensin och bilens skick. Som sagt, kärnan av vad som var Microprose 90-tals-klassiker kan kännas av även här, trots sin till synes arkadmässiga glans.
Det är förvisso synd att utvecklarna mest fokuserat på soffsamarbete, och inte online, då det exkluderar nöjet att spela mot en kompis på annan ort, men ärligt talat kvittar det för mig personligen, då detta upplägg ärligt talat är mer troget urspunget i min mening. Jag kan dock se varför vissa skulle fnysa aningen mot avsaknaden av online-funktionalitet. Nåväl, man kan inte få allt här i världen!
Konceptet är enkelt. Du väljer antingen att köra säsong eller mästerskap, där den senare kan spelas med upp till fyra spelare. Under säsongsläget, som är för singelspelare, tar du ta dig igenom fem decennium av event, vilket tar dig över hela världen. Dessa decennium är egentligen mest turneringar maskerade till tidsautentiska bildesigner – men är annars bara ett sätt att låta dig som spelare köra tio länders event – och påföljande Grand Prix-event (GP). Varje decennium ger dig tio världsplatser/länder alltså, vari en mix av spellägen kan hittas, utöver det obligatoriska GP-eventet som behövs spelas, för att ens kunna gå vidare till nästa plats i världen.
På varje land ute i världen, ges du ett gäng slumpmässiga spellägen; det kan röra sig om exempelvis ’Time trial’, ’Checkpoint’, ’One-on-One’, eller ’Elimination’. Då varje lands spellägen mixas upp – förutom GP-eventet – kan det därför blandas sett till vad för övriga event du hittar. Detta innebär att du hela tiden får en mer dynamisk upplevelse, och inte samma gamla spellägen för varje land. En enkel aspekt, men en effektiv sådan som ökar spelglädjen.
Du kan spela alla dessa i vilken ordning du vill, innan du gör själva GP-eventet och du kan rentav skippa dessa om så önskas. Det är däremot rekommenderat att du faktiskt gör dessa, då de ger högst eftersökt valuta i ett spel där du hela tiden kan öka allt från ’topphastighet’, acceleration’, ’styrning’, ’fjädring’ med mera. Allt för att göra varje deltävling lättare – och roligare!
Det hela kan låta en aning omständligt kanske, men presenteras på ett väldigt rättframt och lättförståeligt sätt, som verkligen lutar in i arkadupplevelsen av det hela. Det är verkligen härligt att se att utvecklarna lutat in i vad som är kärnan i ett Formel 1-spel, utan att få det att kännas överkomplicerat. Allt från den retropolygonuppbyggda speldesignen, den ’Money for Nothing’ av Dire Straits-inspirerade stilen på karaktärer och det tydliga gränssnittet gör själva körandet till en överraskande skön stunds spelande. Strössla retro-bit-pop:iga toner över detta och du får ett spel som rent visuellt såväl ljudmässigt verkligen känns som en återblick på bästa sätt. Men visst, utseende är givetvis inte allt, och tacksamt nog är dess bilkörning precis alldeles lagom mängd arkad med påverkbar fysik – för att det ska kännas som att varje kurva och chikan är utmaningar i sig. Bara det faktum att du mellan depåstoppen kan se om vädret kommer slå om – och variera däck därefter, skänker mer till inlevelsen!
Utvecklarna hade med all säkerhet kunnat nöja sig med detta. De har stilen, den fartfyllda körkänslan och musiken. Allt detta räcker för de av oss som älskar körandet – men nej det tar inte slut där. När det kommer till banorna, kan du på de mer slumpmässiga spellägena göra ’rewinds’. Det vill säga om du kör fel eller rentav kraschar, kan du spola tillbaka på ett väldigt enkelt sätt. Gör du det kan det dock vara som så att du inte får lika mycket vinstpengar. Du uppmuntras att spela utan att använda en av dessa ’rewinds’ – och så länge du inte kör själva GP-eventet, kan du på dessa andra spellägen även starta om helt om du önskar. Värre är det med GP-eventet på varje racingplats. Här finns ingen möjlighet att starta om tävlingen, utan du får stå för hur du kör – på gott och ont. Detta innebär att det lönar sig att lära känna banorna. Nu finns det tack och lov några fler knep i arsenalen av arkadmässiga påhitt. Om du t.ex. i rätt ögonblick gasar precis när nedräkningen inför starten av racet går igång, kan du få en ytterligare ’boost’. Inte nog med det, du ges en mängd ’nitro’ per varv, vilket du kan disponera hur du vill. Detta innebär att du kan – om du lyckas d.v.s. – lägga allt ’nitro’, i väl valda ögonblick och lyckas köra om motståndare. På detta sätt kan du strategiskt lägga plattan i botten – samt addera ’nitro’, och tjäna in några dyrbara hundradelar, eller rentav sekunder. Se upp så att du inte åker in i motståndare bara!
Motståndarna som för övrigt kan känna att du är dum i huvudet för hur du spelar, och rentav bli din ’nemesis’! Ja, som ni märker finns det mer dynamik i spelet än vad dess glättiga nittiotalsläskande yta förtäljer. Runtom i spelet får du val och små extra fördelar såväl som nackdelar. Du kan nämligen utrusta din personal med styrkor/svagheter, som hjälper dig i spelandet. Mellan varje tävling är det alltid någon som hör av sig, och ger dig val att göra. Det kan vara om du vill skänka pengar till välgörenhet för kattungar (PR), ge mer lön till depåstopp-personal eller rentav prata skit om konkurrenter. Allt presenterat på ett lättsamt sätt, som gör att spelomgångarna flyger fram! Vad detta i praktiken gör sett till spelandet, är att du kan få bonusar. Exempelvis i form av att PR personalen lyckas ge mer pengar för varje race som slutar på podiumplats, eller att depåpersonal är mer effektiv. Små detaljer förvisso, men sådana som höjer spelets mest grundläggande upplägg – själva körandet – med en god portion mervärde!
Ny stjärna på GP-himmelen?
New Star GP lyckas utvinna det som är underhållande i Formel 1-cirkusen utan att tynga ner dig med detaljer och ett överkomplicerat strategiarbete. Fokusera på att lära dig banorna, och satsa på rätt uppgraderingar, och du lär klara precis att ta podiumplatser så gott som hela tiden. Balansen av svårighet är tacksam i det att detta lämpar sig lika mycket mot F1-fantaster som ’casual’-spelande tv-spelare. Spelets alla banor är välgjorda, och i många fall autentiska mot originalförlagorna – även om biltillverkare är påhittade (antagligen för dyrt med rättigheter). Varje decennium du klarar av ger nyare bilar som replikerar stilen för perioden du spelar i, och gör det med en oväntat hög dos grace och finess. Visst, kan nog spelare få nog av att klara en säsong – i alla fall om du inte direkt är för racingspel – men om du faktiskt är det, finns det gott om speltid att hitta här. New Star GP är en lekfullt trogen – trots sin grafik – racingupplevelse, som lyckas ge dig som racingspelare det du eftersökt. Ren och skär retro-körglädje i klassiskt osande nittiotalsanda, strösslat med ett överraskande djup för sin genre! Vem kan säga det om ett racingspel av idag egentligen? Få, är svaret!
Denna recension baseras på Xbox series X | S versionen.
Finns även till PC, Playstation och Nintendo Switch.
New Star GP. Lägsta pris 299 kronor enligt Xbox.com 2024-04-18.
Recensionsex tillhandahållet av New Star Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.