Rollspel har fått ett uppsving på senare år och är oerhört populära idag. Nästintill alla har hört talas om Dungeons & Dragons och det kan vara svårt att tävla mot ett så stort namn. Författaren och monsternörden Johan Egerkrans har tillsammans med Fria Ligan publicerat ett skräckrollspel som innehåller varelser som åtminstone jag varit bekant med sedan barnsben. Kommer det att locka eller kommer det likt dessa varelser att glömmas bort med tiden?
Nordiska Väsen är ett rollspelssystem som utspelar sig i 1800-talets Norden med ett tydligt skräcktema. Saker som har hänt på riktigt kan ha hänt här, eller inte, det är helt upp till spelledaren som skapar och leder de olika mysterierna. Vad som möjligen inte fanns då, även om vi inte riktigt vet, är Väsen. Magiska varelser som finns runtom människorna, helst i skogar, och lever sina egna liv. Ända tills någon har gjort dem orätt. För till skillnad från andra rollspel där monster och varelser kan anfalla bara för att de känner för det, så gör Väsen det först när de blir provocerade. En Gast kan hemsöka ett värdshus där denne blev mördad, ett Skogsrå kan ha blivit förnärmad och fått en hel skogs djur att försvinna, eller så är en Varulv förbannad av en kult. Det finns alltid en anledning till varför ett Väsen gör saker i det här systemet, och det går inte alltid att lösa med våld. För hur ska du kunna slå en Gengångare? Spelarna har dock något som kallas för Synen, vilket innebär att de kan se Väsen för sitt sanna jag. Vissa kan nämligen vara osynliga eller förklädda, men då kan spelarna lista ut vad det är och sedan lista ut hur de kan stoppa detta Väsen.
Som jag nämnde tidigare befinner vi oss i 1800-talets Norden – på gott och ont. Det är en spännande tid där folk flyttar till städerna, teknologin gör stora framsteg och viktiga händelser tar plats. Men samtidigt som allt det här sker knuffas Väsen bort från sina hem vilket upprör vissa av dem. Människorna glömmer bort att skogen kan vara farlig och respekterar naturen allt mindre. Det här är också en tid där kvinnor inte var sina egna personer, utan ansågs mer vara ägodelar. I bokens mysterium Drömmarnas Dans framkommer det tydligt att en Spelledarperson (SLP) misshandlar både sin fru och sitt barn. Det är något som många idag inte kan tänka sig hända och kan då vara ett tungt ämne att ha med i spelet. Jag tror det är bra att förbereda spelarna för att sånt här kan förekomma, men det betyder inte att man behöver stå och titta på.
Hur enkelt är det att komma igång med Nordiska Väsen då? Som spelare är det väldigt enkelt att skapa en karaktär, det tog mina spelare högst en halvtimma att ha sitt rollformulär färdiga. De jag spelade med var helt nya och hade knappt hunnit läsa något om hur man gjorde. De fick välja mellan tio arketyper, jag tänker inte räkna upp allihopa men några som ingick var Präst, Officer, Vagabond och Läkare. Spelet uppmanar att alla har olika arketyper eftersom de är bra och dåliga på olika saker – det känns rätt jäkla onödigt att ha med två präster på ett mysterium liksom. Efter spelarna har valt sina arketyper ser de över vad de är bra på, vad de har för utrustning och hittar på bakgrundshistorier för dem. Bakgrundshistorien är intressant för den ska dels innehålla ett trauma som har gett denne Synen och den ska dessutom innehålla en mörk hemlighet.
Betjänten Holger har arbetat för sin arbetsgivare Stig under 7 års tid. Holger har dock en affär med Stigs fru Ingrid som har pågått under 3 år helt utan Stigs vetskap. En mörk kväll tasslar Holger och Ingrid när de plötsligt hör Stig närma sig, och han låter arg. Holger hoppar ut genom fönstret och springer så fort han kan, men Stig jagar efter honom. Efter en stund lyckas Holger hitta ett gömställe och gömmer sig där. Stig springer förbi och helt plötsligt hör Holger högt morrande, skrik följt av ett gevärsskott och sedan tystnad. Sakta smyger Holger sig närmare och ser då att Stig är död, och att en Varulv håller på att äta honom. Detta är Holgers trauma och mörka hemlighet.
Som spelledare har man dock mer arbete framför sig, som vanligt. Men jag tycker ändå att boken är rätt tydlig med hur saker fungerar och hur man bör tänka. Vi kan ta tärningsslag som exempel. Om en spelare vill göra något kan denne ibland få slå tärningar för att lyckas. Om Holger skulle vilja slå någon behöver han kolla på två saker, det är hur mycket han har i grundegenskapen Fysik samt hur mycket han har i färdigheten Närkamp. Sen slår man lika många sexsidiga tärningar (T6) och ser hur många sexor man får, det är enbart sexor som räknas som lyckade slag. I Holgers fall får han slå sju tärningar när han försöker slåss, men tyvärr får han bara en sexa medan motståndaren fick två, så det var istället Holger som fick stryk.
Något som däremot är luddigare är att lista ut hur Norden såg ut under 1800-talet. Nu är det visserligen nästan 10 år sedan jag tog studenten, men jag kan ändå inte påminna mig om att vi gick igenom 1800-talets Sverige under historialektionerna, och det är inte heller helt enkelt att Googla på. Som tur är utspelar sig Nordiska Väsen i en alternativ värld där man som spelledare kan hitta på lite om man inte kommer på hur det faktiskt var. Något jag själv fick göra ett antal gånger. För hur sjutton ska jag veta vad som odlas i ett orangeri på den tiden? Hur ska jag ens kunna veta vad ett orangeri är utan Google?!
Men om man bortser från min okunskap gällande Sverige under den här tiden är det rätt enkelt att skapa sina egna mysterium. Varje Väsen i boken har gott om detaljer för hur de kan bete sig, varför de ogillar människor och hur de kan jäklas med människorna. Självklart finns det också information om hur man får bort dem eller i vissa fall, dödar dem. Utöver den här informationen kan man snabbt skapa ett mysterium genom att slå lite tärningar för vilket Väsen som konfronteras, vem som lejde spelarna, vart de är samt vad det är för stämning på hela mysteriet. Man kan ha en grund på kanske 10 minuter och sedan är det bara att utgå därifrån, enkelt och bra.
När det gäller bokens egna mysterium Drömmarnas Dans är det ett bra äventyr för nya spelare och spelledare. Mysteriet utspelar sig på värdshuset Häxkatten och spelarna har blivit kallade dit av en Olaus Klint för att lista ut vad det är som pågår där. Värdshuset ser ut att vara på väg att rasa ihop, men de som driver det håller ständigt på med reparationer. Dottern till ägaren verkar ha konstiga drömmar och en spöklik varelse visar sig för spelarna när de försöker lista ut vad som händer. Jag som var spelledare tyckte det var enkelt att hitta de viktiga delarna i mysteriet och att det dessutom var enkelt att anpassa vad som hände efter spelarnas val.
Jag kan dock inte säga hur det var att spela det här äventyret, men jag har varit spelare i en kompis egna mysterium och det fungerar bra. Jag skulle rekommendera att ha minst tre spelare när man spelar det här, för det finns en risk att man fastnar lite om man är för få och det kan bli svårt att interagera.
Nu ska jag nog inte dra ut på den här recensionen mycket längre, även om det finns en hel del mer att prata om. Allt som allt gillar jag Nordiska Väsen både som spelare och som spelledare. Jag har älskat mytologier och mytologiska varelser sedan barnsben, så det var ingen överraskning egentligen. Jag är förvånad över att jag tycker om skräcken och de tunga ämnena i spelet så pass mycket som jag gör, eftersom jag brukar undvika skräck helt och hållet i andra medier. Det är dock ett rätt nischat rollspelssystem som många lär blicka över och istället välja de populära Dungeons & Dragons, Mutant eller Drakar och Demoner. Men spelet har bara funnits ute i cirka två månader och framtiden ser ljus ut. Det finns flera som har spelat det här både på Youtube och Spotify vilket kan locka spelare. Om du är ute efter ett rollspel som inte är i typisk fantasy-setting med mindre fokus på striden, kan du alltid ge dig på jakt efter Nordiska Väsen.
Nordiska Väsen. Lägsta pris 379 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-10-02.
Författare: Nils Hintze.
Utgivare: Fria Ligan.