Vacker retroartad grafik förpassad till Unreal engine’s moderna värld. Live A Live är återskapandet av en klassisk titel, samtidigt som det ger en unik skildring i ett sammanhang som vi sällan ser. En novellsamling i spelformat!
Live A Live härstammar från ett spel som enbart släpptes till SNES i Japan 1994 – som trots att det aldrig kom hit officiellt ändå blev en snackis för sin tid. Som spel förser det dig med ett gäng kapitel där alla ger en unik berättelse. Det kan vara allt från förhistoriska människor, vilda västern, gamla Kina, feodala japan eller framtiden. Som det Square Enix-spel det är bjuder det på turbaserade strider, där du får nya förmågor hos dina karaktärer ju mer erfarenhet du samlar. Själva stridsmekaniken är tämligen grundläggande, men den håller just på grund av kontexten den kommer i, samt att den i sig i regel (inte alltid) är förhållandevis enkel.
Vad som framförallt är köttet i denna titel är de redan nämnda kapitel. De är i snitt runt två timmar långa styck, och är det så att du klarar av samtliga finns det ytterligare två hemliga kapitel som sedan binder dem samman till synes vitt skilda berättelserna ytterligare. Dessa berättelser är väldigt varierade sett till upplägg; i Vilda Västern ska du hjälpa bybor att stå emot ett elakt gäng genom att preparera staden innan de rider in, i forna Kina är du en mästare som tar sig an tre elever och i en nära framtid spelar du en ung kille som kan läsa tankar och senare styra en jätterobot. Som ni märker är det en blandad kompott, där alla får något som passar just sin preferens.
Varje kapitel bjuder även på en mer unik aspekt hos huvudkaraktären sett till förmågor i regel som mixar upp gameplay och får det att hela tiden känns som att du bara ”måste” testa ett kapitel till, bara för att se vad det kan tänkas dölja. Ja, det hela blir en skön munsbit att tugga lite då och då, något som hjälps extra av de kortare kapitlen. Att de även bjuder på en god portion humor, i hur de porträtterar de olika karaktärer som du spelar gör att myshetsfaktorn ökar än mer! Herregud, ett av kapitlen är en JRPG-version av ett fightingspel. Underbart!
Sett till sin helhet finns det alltså en röd tråd där någonstans i bakgrunden som du märker ju fler kapitel du spelar. Det är inget som egentligen riktigt påverkar de separata berättelserna förrän du klarat av samtliga och får saker och ting lite ställda på sitt huvud. Det är här som spelet tappar mig lite… vad som först var tacksamt egensinnigt och härligt kufiskt i de separata berättelserna, blir istället ganska klyschigt i slutänden. Tack och lov finns det en hel del äventyr att utforska, så resan är större än målet kan man säga.
Vad som också är värt att utforska lite är spelets ljud och bild. Här glänser verkligen Live A Live med sin läckra 2.5D-stil, där pixelerade karaktärer förses till ett minst lika pixelerat landskap… i 3D. Just användandet av detta numera etablerade utseende ger spelet en härlig mix av modernitet och retrovurm. Men framförallt känns det pålitligt och välljudande på det där signifikativa Square-manéret. Ja, för vad gäller specifikt ljud och musik lutar det mycket in i de olika temana för varje kapitel. Allt från vacker spagettivästern-’feeling’ till melodiös pling-plongande under det feodala Japan. Spelet är utifrån ett tekniskt plan perfekt för Nintendo Switch, och ger spelaren goda möjligheter att kunna lägga i från sig maskinen och lätt plocka upp spelet utan några krusiduller.
Om vi snurrar tillbaka till spelets berättelser och grundläggande spelmekanik är det snarare här det som mest snubblar. Även om jag älskade vissa kapitel, är det andra som snarare existerar i ett vakuum, och några som är som bäst… okej. Visst, ingen är genuint dålig, men där det rättframma och nära nog barntillåtna känns givet i ett kapitel, blir nästa brutalt (nåja, så brutalt ett pixelerat litet äventyr kan bli) – och därför splittras tonen avsevärt från gång till gång. Du kommer med andra ord få några favoriter, men även några som du spelar bara för att du egentligen måste. I dessa kapitel känns de två-tre timmarna mer som en transportsträcka som inte riktigt når hela vägen. Denna spretighet är vad som får slutbetyget att sänkas. Lägg därtill att några av kapitlen mer eller mindre blir långtråkiga på sina ställen, och du kan förstå varför det inte riktigt håller.
Men är då Live A Live något för dig?
För de med en fäbless för denna typ av spelgenre och med en önskan om att få stor variation – ja då är Live A Live en rekommendation. Var dock varse om att inte bedöma spelet utifrån dess första kapitel då det hänger på vilket just du väljer. Vissa är bättre än andra.
Vad som däremot är bestämt är att spelets goda tekniska aspekter, härligt varierade berättelser och pålitliga stridande samt utforskande är tillräckligt bra för mig att tänka att detta definitivt är värt en utmärkelse. Live A Live är precis en sådan speltitel som fungerar alldeles utomordentligt i både den somriga hängmattan, som framför decemberbrasan. Vem vet… kanske det till och med är en modern klassiker… även i detta format!
Recensionsex tillhandahållet av Nintendo.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.