Vad skulle hända om Bloodborne och klassiska 2D-Zelda skulle få barn? Förmodligen blir resultatet likt Hunt the Night, ett trotsigt barn minst sagt.
Det är den nionde tidsåldern. På dagen härjar människorna och på natten härjar monstren. Trots mänsklighetens försök står monstren alltid segrande. En grupp som kallas för “The Stalkers” har listat ut hur de kan använda mörkrets kraft för att driva bort ondskan, men trots detta var utrotning vid nattens ankomst ett faktum. Mänskligheten hittar till slut en artefakt vid namn “The Seal of Night”, som skapar en evig dag. Till slut kan inte denna artefakt fylla sitt syfte mer och mänskligheten blir återigen överfallen av monster. Du spelar som Vesper, en Stalker som är mänsklighetens sista hopp att driva bort ondskan för gott.
Berättarstrukturen i Hunt the Night liknar på många sätt den struktur vi finner i ett Souls-spel. Det finns inget berg av dialog som berättar allt för dig, utan du måste utforska världen själv, läsa anteckningar och prata med NPCer för att få en helhetsbild. Jag tycker om premissen med berättelsen, men om du är ute efter ett djupt narrativt äventyrsspel kommer du inte hitta det här.
Precis som jag nämnde i ingressen är Hunt the Night lite av en blandning mellan Bloodborne och klassiska Zelda. Du går igenom grottor, löser pussel och gåtor samt slåss mot svåra fiender. Dessutom finns det lite plattformande där du måste dasha över hinder samtidigt som du undviker fienden. Till din hjälp har du en dash, ett närstridsvapen och ett avståndsvapen. Olika vapen har olika svagheter och styrkor. Till exempel är tvåhandade svärd starkare än spjut, men attackanimationen är längre, vilket gör dig öppen för mothugg. Detsamma gäller avståndsvapen. Pistoler har mer ammo, men skjuter bara ett skott åt gången, medan armborst skjuter tre åt gången, vilket gör att du måste fylla på ammo oftare. Jag gillar hur vapen hanteras i detta spel. Precis som i Souls-spel kan du anpassa din “build” till hur du själv föredrar att spela.
Precis som namnet på spelet antyder går spelet ut på att du ska jaga nattens varelser. Spelets premiss är att du ska ta dig an så kallade “Hunts”. Dessa innebär att du tar dig an svåra bossar som belönar dig med hälsouppdrageringar. Precis som i Zelda har du en relativt öppen värld att utforska med grottsystem, fiender och pussel runt varje hörn. Målet är att ta sig runt i denna värld och hitta fem fragment av “The Seal of Night”. Strukturen på spelet fungerar bra. Det är tydligt vart spelet tagit inspiration från, men det känns ändå inte som att det rakt upp och ner är en kopia av sin inspiration på grund av sin estetik och ljudbild.
På tal om estetiken och ljudbilden, det är här spelet har tagit en del inspiration från Bloodborne. Vi ser pixelgrafik med gotiskt tema, förvrängda monster runt varje hörn och dunkla miljöer. Detta ackompanjeras av en nervkittlande ljudbild som får en att vara på spänn. Både ljud och bild bidrar till inlevelse och ett fokus på spelet, vilket krävs eftersom spelet har en rätt hög svårighetsgrad.
Allt jag nämnt ovan kanske gör att spelet låter “perfekt”, men så är tyvärr inte alls fallet. Hunt the Night har nämligen extremt många buggar som gör spelet mer eller mindre ospelbart i dagsläget. Den största buggen är att spelet ofta fryser när du sparar vid en sparpunkt, vilket tvingar dig att starta om spelet. Detsamma gäller vid vissa dödsfall. Om dessa problem bara hade inträffat någon enstaka gång hade varit en sak, men när dessa buggar inträffar mer eller mindre konstant tar det mig ur upplevelsen rejält. Särskilt irriterande blir det då spelet har en hög svårighetsgrad. Ibland buggar spelet ur när jag kommit en lång bit efter en sparpunkt, vilket gör att jag tappar motivationen och måste ta en paus innan jag fortsätter. Jag är mån om att utvecklaren känner till många av dessa buggar och de måste åtgärdas omedelbart, för om dessa buggar skulle försvinna finns här ett välgjort spel.
Sammanfattningsvis är Hunt the Night ett hyfsat kompetent spel med tydlig inspiration från Zelda och Bloodborne. Tyvärr är spelet så pass buggigt i nuläget att jag inte kan rekommendera det till utvecklarna har infört en fet patch.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Hunt the Night. Lägsta pris ca 220 kronor enligt Steam 2023-04-20.
Recensionsex tillhandahållet av DANGEN Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.