En ondskefull marionettdocka, en mängd pussel och frågan vart vi är, vem vi är och vad det är som pågår på Nightsonnet Isle? Letandet kommer ta oss längre och längre in Cadence Mansion, frågan är bara om du kan ta dig därifrån med livet i behåll?
Limerick: Cadence Mansion är utvecklat av en enda utvecklare Daniel Hall. Vad vi kommer få se i spelet har Daniel själv lärt sig att skapa och nu kommer vad han har lärt sig visas upp för oss spelare som vågar kliva in i Limerick: Cadence Mansion.
Men vad är då historian i Limerick: Cadence Mansion? Vår protagonist vaknar upp upp i en fängelsecell, ovetandes vem han är och var han är. Utanför cellen finns en flygande robot som pratar för sig själv tills den inser att vi har vaknat upp. Roboten introducerar sig som Poet’s Corporation 19 Model Communications and Assistance bot, men föredrar att bli kallad P-Bo. P-Bo kommer att dyka upp flera gånger i spelet och ge oss lite hjälpsamma hintar och lite info om vad vi måste göra, men att han blir övertagen av hans mästare och börjar rabbla en limerick eller saker för att avskräcka oss från att försöka.
P-Bo säger att hans mästare är på väg att möta upp oss, men att han har ett litet temperament, P-Bo vill hjälpa oss att ta oss härifrån, men att vi måste ta oss till Spiran och ringa klockan. Han släpper ut oss ur cellen och kvar står vi där och undrar vad det är som pågår, varför vi måste ringa en klocka och vart vi är. Dessa saker kommer vi som spelare att sakta men säkert lära oss då det finns utspritt över hela spelet lappas som vi kan läsa och få ta del av information från de som varit här före oss. Dessa lappar kan bara vara information som handlar om de andra som förts hit och deras upplevelser, eller så är det information om de expresident och saker som har skett under de vaksamma ögonen av t.ex. Dr. Hugo Delgado. Det finns lappar som är viktiga att läsa, vilket är markerade med ett rött utropstecken som kan ge hintar eller ledtrådar så att vi kan ta oss vidare i spelet.
Det finns som du märker mycket att läsa om man vill få den hela historian om vad som pågått i Cadence Mansion. Tyvärr tycker jag att det bli lite virrigt att läsa alla dessa meddelanden då de ej följer någon tidsperiod över händelser utan att du får själv i huvudet sortera ut allt. Jag tycker om när spel ger mig en massa extra historia, bakgrund till vad som hänt och personer som är inblandade. Men här kan du inte gå in i ett rum eller hall utan att det finns en lapp liggandes, det känns som utvecklaren slängde in allt han kunde på lapparna för att fylla ut spelets historia och de personer som du inte får träffa på. Jag hade föredragit om det funnits lite lappar från de andra personerna som tvingats hit, sen loggböcker med lite mer information från de andra som övervakat dem.
Någon som vi får träffa på är Limerick, den onda marionettdockan som styr och ställer över Cadence Mansion och är den som kommer plåga dig spelet igenom med alla pussel och fiender du kommer träffa på. Spelet är till största del ett pusselspel, sen är det också att hålla koll på att du har ammunition för att kunna försvara dig. Om du inte tycker om dessa två kommer du snabbt få reda på att banorna i spelet kommer få dig att ofta, inte alltid snurra runt ett par varv och gå vilse. Spelet har en del långa, mörka korridorer, rum fyllda med viktiga saker att samla på eller fiender som kommer vilja mörda dig.
Fienderna du möter på i början av spelet kommer inte vara allt för jobbiga att ta dig an. Dessa kan beskrivas som om du har en svävande bläckfisk med armarna hängandes ner mot golvet. Till din hjälp för att kunna stoppa dessa monster att mörda dig kan du ladda upp och skjuta ”Psythermic”-energiskott, men du är begränsad till hur många du kan skjuta innan din energi är tömd. Du kommer även finna andra vapen, pistolen kommer vara ditt första riktiga vapen i kampen mot alla monster du kommer träffa på.
Ammunition, livpåfyllning och resurser är något som du kommer att alltid vara på jakt efter. Det är lätt att se om det finns något värt att plocka på dig när du kliver runt då alla dessa lyser upp med ett neonsken runt sig. Men det finns bara så mycket att plocka på sig, samt att du har begränsat på hur mycket med ammunition, eller energiskott du kan bära på dig åt gången.
Till din hjälp kommer du finna uppgraderingsstationer för dina vapen eller dina ”Psythermic” energiskott. Men för att uppgradera måste du hålla ögonen öppna och plocka på dig alla resurser du kan finna, vilket det som sagt bara finns så mycket utav.
Om du skulle få slut på skott eller energiskott och blir jagad av en fiende finns det en sista utväg och de är de panikrum som finns utsprida i Cadence Mansion. Genom dessa panikrum kan du gömma dig från fienderna tills de ger upp och ger sig av, samt att ditt liv och energi fylls på sakta men säkert. Men för att använda dessa måste du se till att det batteri som håller igång panikrummet är laddat. Det finns alltid en laddningsstation för batteriet i närheten så ha alltid översikt och var redo för snabba ryck om du skulle bli jagad.
Något som spelet också har är sparstationer, dessa stationer är där du kan spara allt som du har gjort och det är väl en självklarhet. Men att du måste använda resurser för att starta upp sparstationen första gången du använder den är ett koncept som jag inte tycker om så mycket. Tänk om jag har använt mina resurser för att uppgradera något vapen och tar mig in i ett nytt område, jag letar mig runt och märker att det gått lång tid sedan jag sparade sist och har ingen lust att börja om från min senaste sparning. Ja om du dör kommer du att få starta helt om från var du sparade sist, jag kan inte säga hur många gånger jag har fått gjort det och har bara velat avinstallera spelet då det är så frustrerande. Det finns ingen autosparning när du går in i ett nytt område, hade uppskattat att det hade funnits så att du själv kan spara precis när du vill. Men jag förstår att spelet är upplagt såhär för att det ska vara frustrerande och att du måste vara på jakt efter en sparstation och ha koll på att du har resurser så att du kan använda den.
Pussel kommer du finns gott om i spelet, det går väldigt mycket ut på att lösa pussel för att kunna ta dig vidare i spelet. Såklart finns lösningarna till pusslen i närheten av dem eller i någon lapp du hittar. Men vissa pussel är mycket springa fram och tillbaka för att lösa dem. Det finns ett område som är en cirkus karneval där det finns tre pussel som du måste lösa, tre gånger per varje pussel vilket gör att du kommer göra nio pussel i samma område. Som om det inte vore illa så kommer Limerick dyka upp när du löser ett pussel och du får snällt försöka ta dig ur hans synvinkel för annars kommer han jaga efter dig tills han fångar dig. Visa pussel kommer vara enkla där du ska göra färgkombinationer, sen finns de där du ska vrida cirklar med ljus på som måste få ljusen att sitta i rad med varandra. Det finns en sak som kan hjälpa dig om du inte är bra på pusselspel.
Det finns tre svårighetsgrader i spelet, den första och enklaste är för dig som vill ta dig an spelet och få historien och enklare pussel, ja enklare då det finns en spak vid varje pussel som du kan dra i och pusslet blir löst utan att du behöver klura något alls. Om du kör enklaste kan du använda panikrummen utan att krångla med batteriet och kan bara kliva in och gömma dig. De två andra drar ner på hur förenklade pussellösningar med spaken och du måste ladda upp batteriet till, till att alla pussel måste lösas.
Spelet kan vara hemskt frustrerande att ta sig fram igenom då det kommer vara väldigt många mörka korridorer och rum som alla ser likadana ut, jag vet ej hur många gånger som jag snurrat runt ej vetandes vart jag ska eller vart jag är. Det hjälper ej att man kan i senare områden låsa upp vägar som går tillbaka till de föregående, vilket gör att jag nu snurrar runt mer utan att veta vart jag är. Detta hjälper ej till om du skulle bli jagad av en vanlig fiender eller Limerick och försöker desperat att komma ihåg var ett panikrum finns. Detta kan leda till mer frustration då du bara har så begränsat med liv, i början av spelet kan du bara ta två träffar av en fiende innan du dör, samt att när de träffar dig blir du som lite chockad och har svårt att springa iväg vilket kan leda till att fienden kan hinna ifatt dig och träffa dig igen och du svär tyst och undrar när du sparade sist.
Grafiskt sett är spelet intressant då det som sagt leker väldigt mycket med skuggor och mörker på många områden, men där man kan se hur det ser ut så tycker jag att det ser riktigt bra ut på det mesta. Det har en lite retrostil på utseendet som passar bra in på vad spelet är och där vår största fiende är en marionettdocka. Spelet är ett i en lång rad av spel där en docka eller något ondskefullt har tagit formen av något som vanligtvis ska vara för barn, men här med en ond tvist. Jag hade uppskattat om det varit lite mer eller bättre variation på korridorerna eller rummen så att vi lättare kunde hitta vart vi skulle, men återigen en del av vad spelet går hårt på då det ska vara förvirrade och höjer pulsen när vi springer och desperat försöker komma på vart vi ska ta vägen för att undfly en fiende.
Ljudmässigt har jag inte mycket att klaga på, det har en god ambians som tillför till stämningen i spelet och de få röstskådespelare som är gör ett bra jobb. Om det var mer musik i spelet än i panikrummet har jag glömt bort den helt och hållet då jag mestadels sprang omkring jagad eller letandes var jag skulle. Med andra ord var det ingen musik som lade sig på minnet.
Limerick: Cadence Mansion är ett skräckspel där utforskande, pussellösande och resurshantering kommer vara det du kommer göra mestadels spelet igenom. Spelet har en riktigt god stämning och jag gillar känslan jag får i kroppen när vår kära protagonist blir jagad och paniken sätter in i jakten på att komma ifrån dem och kanske lyckas hitta ett panikrum. Vad som drar ner spelupplevelsen är designen på alla dessa korridorer och rum som kommer göra att jag oftast inte vet vart jag är eller vart jag ska gå för att ta mig vidare. Spelet är mest inriktad på dem som uppskattar pusselspel med en massa ondskefulla monster som kommer försöka stoppa en, för mig kommer spelet inte plockas upp igen då jag har fått min beskärda del och vill inte hoppa in och bli frustrerad mer.
Denna recension baseras på PC versionen.
Limerick: Cadence Mansion. Lägsta pris ca 340 kronor enligt Steam 2023-10-24.
Recensionsex tillhandahållet av Jenito Studios, LLC.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.