Är du stressad i livet? Känner du att du behöver ha en paus och varva ner med ett spel? Kanske ett spel som tar dig ut i den oändliga och tomma rymden? Då är detta inte ett spel för dig!
Det är en charmig introbild som uppdagas när jag startar spelet. Väldigt retro/arkadspel. Finns det ens någon som kommer ihåg arkadspel längre? Ni vet de där stora träboxarna som stod längst in i en korvkiosk som kanske eller kanske inte uppfyllde miljöverkets standard på hygien? Men vad spelade det för roll när du kunde stå där och mata in femkronor som om livet hängde på det? Jag ber om ursäkt, jag tror att jag tappade bort mig lite. Vart var jag?
Arkadspel. Denna bortglömda konstform som dyker upp lite då och då på spelhorisonten. I detta fall i form av ett rymdspel looter-shooter, där poängen är att överleva vågor av fiender i 20 minuter. För att göra detta skjuter du olika former av rymdskepp som i sin tur lämnar ifrån sig antingen gula eller blåa små orber. De gula är krediter som du kan använda dig av i item shop för att permanent uppgradera olika delar av ditt skepp. De blå är XP som krävs för att uppgradera din vapenarsenal för just denna runda. Det finns allt från missiler till svarta hål, från spiralliknande raketer till en sköld som disintegrerar allt i sin väg. När du har samlat tillräckligt mycket XP, saktar tiden ner och får du välja mellan tre stycken uppgraderingar. När du har klarat dig i tio minuter har du möjlighet att köpa ett skepp som slumpmässigt väljer åt dig. Det blir en mer strömlinjeformad upplevelse, men du förlorar ditt fria val.
När du först startar spelet har du två liv och varje gång du stöter emot ett annat skepp, förlorar du ett av dem. När du har samlat ihop tillräckligt många krediter kan du göra en permanent uppgradering av detta för att starta med fler liv. Du kan också lägga dina krediter på att få större sprängradie på minorna, snabbare skepp eller varför inte svårare motståndare? Det finns totalt 52 uppgraderingar du kan göra, uppdelat i tolv stycken kategorier. Det finns också möjlighet att köpa nya skepp. Åtta stycken finns att tillgå och två av dem kommer med upplåsningskrav, förutom krediter. För ett av skeppen behöver du ha överlevt i tio minuter och det andra behöver du ha klarat spelet för att låsa upp. Alla skepp har olika egenskaper och här är det mest ett alternativ om hur svårt du vill att spelet ska vara.
Och det är ett svårt spel, helt utan olika svårighetsgrader. Det låter ganska enkelt från början. Att överleva i 20 minuter är ju inte särskilt krångligt. Spelet håller tyvärr inte med och kastar fiender på dig. Från början är det skepp som följer efter dig, men ju längre in i spelet du kommer desto svårare och mer komplexa blir fienderna. Och det är här spelet får sitt namn. Det kommer olika geometriska figurer och sätter av efter dig. Alla följer olika mönster och har olika attacker. Allt för att göra dina 20 minuter så svåra som möjligt. Det tog mig tre timmar att klara mig till slutet och då är de flesta rundor mellan en till tre minuter långa. Att du bara använder dig av piltangenterna för att styra är också en inlärningskurva som gör spelet lite svårare i början. Med lite träning och lite spelande kommer du över det och det börjar att kännas mer naturligt.
EDIT: Hej. Peter från framtiden här. Någon i vår redaktion undrade om det var lättare att spela spelet med kontroll istället. Utvecklarna själva har varit duktiga med att påpeka att spelet är ett ”one hand gameplay” vilket innebär att du bara behöver använda en hand för att spela. Alltså har recensenten av detta spel (jag) inte tänkt alls på att spela med kontroll. Låt oss bara säga att spelet blev väsentligt mycket enklare att spela då.
Om vi ska prata lite grafik och ljud, tycker jag att Geometry Survivor är ett snyggt gjort spel. Ditt skepp är en enkel, vit hexagon och alla fiender är också enkla figurer. Färgerna är neon och lyser igenom mot den svarta bakgrunden och när du besegrar fiender så exploderar dem i små pixlar och streck. Det är väldigt fint och väldigt kaotiskt. Till detta kommer en ljudbild som både är enkel och lätt att ta åt sig. Det är mycket blipp-bloppande i musiken och effekterna är något du kan förvänta dig från ett gammalt 80-talsspel. Det är absolut ingenting som kommer att vinna en Oscarstatyett på något vis, men i detta sammanhang är det ett underbart tillskott.
Personligen tycker jag att Geometry Survivor är ett oerhört kul spel. Det är utmanande men inte jättesvårt. Det är mer ett spel som du startar upp för att spela en halvtimme ungefär. Du samlar lite krediter och uppgraderar skeppet och spelar lite till. Kommer det att hålla i all evighet? Nej, verkligen inte. Efter ett tag blir det väldigt repetitivt och enformigt. Fienderna är likadana och den enda skillnaden är hur du använder dina vapenval. Det är inte ett spel som du kommer att lägga 200 timmar på, men heller inget som du kanske avinstallerar så fort du har klarat det. För känslan när du sitter framför skärmen och du ser att klockan sakta börjar ticka ner när det är tio sekunder kvar, den är oslagbar. Du är nervös och du svettas om händerna, rädd att du ska slinta på någon av piltangenterna innan ditt sista liv faller dig ur händerna.
Men så stannar tiden på 00:00 och du känner hur du andas ut för första gången på fyra minuter.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns också till PS5, Nintendo Switch och Xbox Series X|S.
Geometry Survivor. Lägsta pris 4,99€ enligt Steam 2024-03-07.
Recensionsex tillhandahållet av Brain Seal Ltd.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.