En ung barista transporteras till en annan värld där rytm och taktkänsla är nyckeln till överlevnad. Välkommen till Soundfall, ett rytmbaserat action-RPG i en magisk värld där du mosar fiender i takt till musik!
Du spelar som en ung flicka vid namn Melody. Hon jobbar som barista och har en dröm att en dag bli sångare. När denna dröm är på väg att gå i uppfyllelse och hon blivit antagen till en audition på Star Vision, blir hon tyvärr tvingad att ställa in på grund av att hon inte kan hoppa över sitt skift. Den kvällen hon berättar detta för sin syster sätter hon på sig ett par hörlurar som transporterar henne till en annan värld, Symphonia. Här stöter hon på en mystisk filur vid namn Legato, som informerar dig om att Symphonia hotas av onda varelser vid namn Discordians. Dessa styrs av den onde herren Lord Discord. Du får i uppdrag att sätta stopp för Discordians genom att söka upp väktare och rädda landet från att falla i den onde herrens händer. Berättelsen i Soundfall är inte på någon sätt revolutionerande, men jag tycker ändå den är funktionsduglig. Spelet innehåller tillräckligt med karaktärsutveckling för att hålla mig på gott humör.
Vad är det då för typ av spel? Jo, det är en blandning av isometrisk action-RPG a la Diablo som möter rytm där du ska tajma dina attacker till musiken. Banorna i spelet är ungefär så långa att du kan klara dem under en låt (2-4 min). Spelet har låtar från alla genrer, från pop till hårdrock till klassiskt, anpassat efter den värld du befinner dig i. Musiken kommer från ett gäng olika artister, till exempel Lyd Marie och EyeQ. Dessutom får du olika loot beroende på vilken genre musiken tillhör. Till exempel ger rock oftast vapen och rustning med eld-effekt (Bolero) och banor med lugnande musik ger istället Minuet-status, som har helande effekt. Jag uppskattar detta eftersom det gör att du kan variera dina förmågor senare i spelet, vill du fokusera på mer skada per sekund eller är högsta prio att du kommer ut levande? Valet är ditt. Jag gillar även hur de lagt upp banorna. I eldområdet spelas mer actionfylld rock, medan det är lugnare och mer lekfull musik i skogen.
Kontrollerna är lätta att komma in i, men tyvärr utvecklas de inte särskilt mycket under spelets kampanj. Du har ett skjutvapen och ett närstridsvapen (med undantag från en karaktär som har två skjutvapen) samt en dodge och en superattack du kan använda när du fått tillräckligt med mätare. Det kan till exempel vara en stor spin-attack som gör skada mot en grupp fiender. Alla dessa attacker ska du göra i takt till den musik du hör i bakgrunden. Allt detta lär du dig tidigt i spelet och till en början var det riktigt kul, men ju längre in i spelet jag kom desto långtråkigare blev det. Banorna är nästintill likadana och fienderna är desamma. Efter halva spelet ville jag bara att det skulle ta slut för det kändes som att jag gjorde samma sak om och om igen. Om de hade kortat ner spelet till ungefär hälften av dess längd hade jag varit okej med denna repetition, men när det drar ut på det så pass mycket började det kännas drygt.
Det finns dock en aspekt jag hade mycket kul med i spelet och det är Free Play Mode. Här kan du importera egen musik genom MP3-filer och låta spelet autogenerera en bana åt dig. Jag tycker denna funktion fungerar förvånansvärt bra och med den har spelet i princip oändligt omspelningsvärde. Man kan också spela online eller lokalt med upp till tre kompisar.
Där spelet briljerar allra mest är vid de estetiska uttrycken. Spelet tar sig an en mycket lekfull och färgglad grafik som jag tycker passar bra till den fantasy-värld karaktärerna befinner sig i. Det jag gillar allra mest är de tecknade cutscenes som spelas i viktiga händelser i storyn. De är snygga och har karaktär. Musiken har jag ju redan nämnt lite om innan, men utöver licensmusiken som spelas på banorna har spelet även ett eget soundtrack för världskartan. Det är mer eller mindre bara huvudtemat i olika skrud, men jag tycker det passar bra ändå, då musiken är så pass “catchy”.
Sammanfattningsvis är jag mycket splittrad kring denna upplevelse. Om du skulle frågat mig i början av spelet hade jag utan tvekan gett det bra köp, men ju längre in i spelet jag kom, desto mer av spelet repetitiva sida visades, till den grad att jag inte kommer ge den någon utmärkelse. Trots det skadar det inte att testa spelet om du är ett fan av rytmbaserade spel.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch, Xbox One och Playstation 4.
Soundfall. Lägsta pris ca 314 kronor enligt Steam 2022-06-01.
Recensionsex tillhandahållet av Drastic Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.