Att få utforska Pandora har varit mångas dröm sen första Avatar-filmen kom ut och nu får vi verkligen chansen att utforska den värld som finns i spelet. Men frågan som vi ställer oss; är det kul att göra det och vad får vi ut av världen?
Avatar: Frontiers of Pandora låter oss inta rollen som en Avatar, en riktig Avatar och inte en människa som fått sitt sinne överfört till en klon av Avatarer som i filmerna. Denna gång får vi följa ett gäng Avatarer som blev kidnappade som barn och deras stam har blivit utrotad av den mänskliga RDA-fraktionen som försöker ta över världen. Vad jag fann intressant med detta koncept är att vi som spelare samtidigt som den Avatar vi spelade som fick möjlighet att lära oss om världen och vad det betyder att vara en Na’vi.
Spelet inleder som sagt att vi får träffa på de Avatarer vi kommer få följa, medan de är på en RDA (Resources Development Administration) station och blir utbildade att bli en del av ett team som skall hjälpa RDA att kunna ta över världen. De har tränats på att lära sig vapen och historia om mänskligheten för att kunna se varför de måste få ta del av de resurser som finns på Pandora. Men allt går såklart inte som de vill, kriget från första filmen bryter ut och människorna väljer att lägga ner avdelningen Avatarerna är i och försöker att ta död på dem. Vad de inte räknat med att den personen som tagit hand om dem och sett dem växa upp gör revolt och skyddar dem. För att få dem att överleva attacken placeras dem i Stasis i hoppet att de snart kan hämtas upp och tas någonstans där de kommer vara säkra och skyddade från RDA.
Problemet är att hjälpen inte kommer på många år, väldigt många år går och de ligger kvar i stasis. Hela 16 år hinner gå innan de blir hittade igen av motståndsrörelsen och mer tid har blivit förlorad för våra kära Avatarer. Vår resa nu blir att ta oss runt i den region som spelet utspelar sig och träffa på andra stammar för att ta lärdom om vad det är att vara en Na’vi och vår historia.
Historien i spelet är intressant, men kan lätt hamna vid sidan då det är så mycket som kommer in i spelet som sidouppdrag, massa samlande av resurser som har ingen historia. Men att de karaktärer vi kommer stöta på har en påverkan på spelet och ens framfart och inlärning till vad det betyder att vara en Na’vi och vår kamp på RDA. Men för att få ut den fulla historien om vår Na’vi får du spela spelet själv för att lära dig vad som händer med deras kamp.
Spelet är ett open-world där det finns en stor värld att utforska och historier och berättelser att lära sig ifrån. De olika stammar vi kommer träffa på har alla en del visdom att lära ut till våra unga Na’vi som inte vet vad det betyder att vara en Avatar. Spelet bygger väldigt mycket på utforskande och att ta över eller stänga ner RDA-områden där de skövlar världen för resurser. Det finns en massa sidohistorier eller sidouppdrag som du kan ta dig an, vissa kan behövas att göra för att få förtroende och tillit från de olika stammarna. Dessa uppdrag kan vara att t.ex. hitta krigare som inte hörts av på länge eller att hitta vissa resurser som en speciell bark från ett träd eller huden från ett tufft djur.
Det finns mycket att utforska i spelet och hemligheter att finna. Till exempel gamla övergivna motståndsrörelsebaser som du kan hitta där det alltid finns någon ny information att ta del av eller resurser. Du kan även finna stora RDA-skövlingsområden som förpestar världen runtomkring den att stänga ner. Det finns växter att hitta som kommer ge din karaktär lite mer i hälsa utspridda i världen, dessa får vi leta lite efter. En annan växt att söka är en större växt som kommer ge dig insikt i din klans historia och kommer ge dig extra förmågor. Den första förmågan är att kunna göra som ett dubbelhopp, vilket är passande, då du kommer röra dig genom skog och klippor spelet igenom.
Till en början kommer få förflytta dig tills fots, där du får röra dig genom stora skogar, över klippor och använda dig av de enorma rötterna för att snabbare och enklare ta dig över större områden eller upp till högre platåer där en bas kan finnas. Det är väldigt mycket springande och klättrande som kommer göras den första tiden om du vill utforska och göra de uppdrag som finns. Här får du verkligen känslan av att du är på Pandora.
Du kommer senare att hitta och tämja din egna Ikran, d.v.s. de flygande bestar som vi har sett den använda i filmerna. Detta gör att du nu kan nå nya platser som du ej kunnat innan och kommer dra ner på tiden som det tar dig för att röra dig mot nya områden i spelet.
Vad spelet verkligen lyckas med är att visa upp Pandora som vi bara har fått uppleva i två filmer. Här får vi se världen i dess fantastiska och färggranna värld som vi nu får utforska och uppleva. Massive Entertainment har verkligen fångat känslan från filmerna och förmedlat dem i denna värld som jag nu kliver omkring i och det är precis som jag trodde att det skulle vara; en fantastisk upplevelse. Det är svårt att inte höja det visuella till skyarna då detta är en fantastisk återskapning från filmerna till ett spelformat. Jag har vandrat omkring och bara tittat på omgivningarna för att kunna ta in allt, gått runt i de olika stammarnas byar för att ta in allt som jag kunnat då det inte är något vi sett förut. På ett visuellt plan är spelet fantastiskt, men det finns andra faktorer som drar ner på mitt spelande efter ett tag.
Uppdragen och letandet efter resurser. Dessa två faktorer drog sakta men säkert ner mitt nöje att spela spelet. Uppdragen kom efter ett tag att kännas som att de upprepades, inte till 100% men att det var samma sak du fick att göra, samt att de olika RDA områdena var lika med bara fler och tuffare fiender.
Låt mig gå igenom lite snabbt om resurser. När du plockar en frukt eller bark så finns det olika faktorer på hur bra det du plockar kommer vara; tiden på dygnet och väderleksförhållandena. En viss typ av frukt kräver att du måste plocka den mitt i natten och att det måste vara regnigt, så då måste jag vänta på natten och hoppas att det regnar för att få det bästa resultatet i mitt insamlande. Detta kändes väldigt frustrerande att vara nöd att vänta in de rätta förhållandena för en resurs. För att få bästa huden eller köttet från ett djur du fäller måste du skjuta det på en viss punkt på kroppen.
Precis som i nästan alla andra Ubisoft-spel har du som spelare en specialsyn. Med denna kan du se resurser lysa upp och bli enklare att hitta och spår efter djur som vandrar runtomkring. Du kan se och markera fiender för att lättare hålla koll på vart de är när du smyger in på ett RDA-område. Det börjar kännas lite gimmick artat att alla spel måste ha som en Eagle Vision som Assassin’s Creed-spelen har. Det är användbart misstolka mig ej fel, men det börjar kännas lite överanvänt.
Så för att hitta många resurser måste du använda din specialsyn, sen måste du ibland vänta in rätta förhållandena för att plocka den bästa varianten av frukt eller vad det må vara. Detta kom att med tiden bli väldigt tröttsamt att göra. Varför inte bara kunna plocka närsomhelst på dygnet och bara plocka den utan att oroa sig för att det skulle kunna bli en vanlig frukt och inte en perfekt frukt? Detta kan vara för att ev. försöka göra samlandet lite mer realistiskt, vissa saker plockas i verkliga världen vid vissa tidpunkter när det är optimalt för det. Men att lägga till denna funktion återigen blir att jag som spelare måste vänta in en viss tid och rätt väderlek bara för att få den perfekta resursen.
Men allt detta är för att när du skapar en ny utrustning eller ett nytt vapen kommer du få mer styrka eller att vapnet gör mer skada om du gör ditt vapen med en bättre hud eller annan resurs som är bättre. Du kan även laga mat i spelet, vilket känns väldigt inklämt och bara finns där för att fylla ut spelet mer. Att laga mat är något som har kommit in i mängder av spel och att det kommer med här är egentligen ej förvånande, bara det att det som koncept känns lite onödigt att jag måste samla mat och laga mina recept för att få mat som ger olika fördelar. Det finns plus (realism, man äter mat) och minus (det är ett spel och du är en kraftfull Na’vi) för att ha att du kan laga mat, men jag fann det som en ny sak Ubisoft ville klämma in i ett nytt spel, det här är inte ett överlevnadsspel där du måste äta och dricka för annars dör du.
Levelingssystemet bygger också vidare på att du gör bättre saker du har på dig eller använder, då din level baseras på hur bra de saker du använder är. Byter jag ut min pilbåge till en nyare och bättre, ökar min level en liten bit beroende på hur bra den nya pilbågen är mot den gamla. Det här är ett dumt system tycker jag och jag vet ej varför de ej hade ett vanligt XP-system där du går upp i nivå beroende på uppdragen du tagit dig an eller fiender du tagit död på, men det är min åsikt i alla fall.
Att levla betyder att hela tiden samla på sig mer resurser för att skapa ny utrustning, och om du tycker om hur en utrustning men vill inte byta ut den för att den får din Avatar att se cool ut så oroa dig inte. Det finns så att du kan lägga ett kosmetiskt skinn över de olika objekten du bär på, vilket gör att du kan fortfarande se cool ut med ett utvalt utseende , men att du samtidigt kan byta ut de olika segmenten som tröja, armband och vapen men bibehålla utseendet.
Jag förstår att utvecklarna har detta systemet för att du ska vara nöd att plocka och samla på dig det bästa av allt, vilket tar mer tid vilket betyder att du spenderar mer tid i spelet. Men spelet är väldigt stor som det är. Om du vill ha ett spel som du kan spendera mycket tid i så har du det här. Med alla sidouppdrag och letandet efter de bästa resurser och sen utforska hela världen kommer du att få ut en massa speltid.
Vad som kan vara kul är att ta sig an de olika RDA-stationerna och försöka smyga sig på fienderna för att ta ut dem med pilbågen utan att någon annan märker det. Vanligtvis ser eller hör någon mig när jag tar död på en vanlig människa som vandrar omkring. De stora mech-maskinerna tar ett par extra skott mitt i för att ta ner och ju längre in du kommer i spelet kommer det bara att bli fler och tuffare fiender. Vapen som du kommer kunna ha till ditt tillfogande kommer vara primärt pilbågar och skjutvapen. Fördelen med pilbågar är att du snabbt och enkelt kan göra din egna pilar med resurser runtomkring dig, medan ammunition till skjutvapnen måste plockas upp från fallna fiender.
Utseendemässigt har spelet levererat, även fast jag inte har den absolut senaste och fetaste burken har jag kunnat få avnjuta spelet i 4K (tack vare att jag gjorde en recension på HP OMEN 27K samtidigt). Spelet i 4K var en fröjd att se på, att spelet inte laggade eller hade några andra problem sett till buggar eller andra problem som jag upplevde gjorde att jag kunde ta mig runt i spelet smidigt. Spelets systemkrav är inte de mest krävande om vi tittar på minimumkraven, och att du kan fläska på om du har en riktigt fet burk för att verkligen kunna dra upp inställningarna i spelet för att få det ultimata upplevelsen. Upplevelsen att röra mig runt i spelet och se de vyer som jag sett och beskådat den värld som byggts upp har varit fantastisk Något som också är rekommenderat och från min sida är att installera spelet på en SSD, då laddningstider för denna värld kan ta sin tid annars.
Det största problemet jag tror jag har med spelet är att det är egentligen bara ett nytt Far Cry i en Smuf-skrud. Upplägget på nästan allt känns som ett Far Cry-spel, du har olika stammar/fraktioner som du måste hjälpa för att få deras stöd. Ta över och stänga ner olika ställen som fienderna har för att det ska bli en del av din karta. Hitta nya förmågor som kan hjälpa dig. Det är inget fel på att det är Far Cry, men att jag hade gärna sett att Ubisoft hade låtit Massive Entertainment göra sitt egna spel utan att de gamla klassiska Ubisoft-koncept A och koncept D lades in i spelet. Vi har många saker som kommer från deras tidigare spel och även om jag uppskattar att de finns i dom spelen vill jag gärna se något nytt och fräscht för en gångs skull.
Avatar: Frontiers of Pandora är ett spel som verkligen visar upp hur fantastisk Pandora ser ut när du rör dig runt i spelet. Det finns en massa att göra om det så är utforska eller samla på dig resurser. Problemet för mig är att upplägget efter ett tag blev bara detsamma som med andra spel där det blir samma sak du gör och måste vänta in för att få bästa resurs. Historian i spelet är det som driver en vidare, men att även den blir långt emellan när det är så mycket annat som skall göras. För mig blev det som med Far Cry 6 eller Forspoken, att det finns för mycket saker som händer och att de borde ha minskat ner på saker som finns att göra. Spelet blir lite spretigt, men om du vill ha ett spel där du kommer få ut en massa speltimmar, ja då har du spelet här!
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 4|5, Xbox Series X|S och PC.
Avatar: Frontiers of Pandora. Lägsta pris just nu 555 (740) kronor enligt Epic Games 2024-01-17.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Ubisoft.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.