Tales of-serien firar 25 år och i samband med det släpps Tales of Arise, det senaste spelet i serien. Hög action och djup story utlovas, men hur känns spelet att spela och vad mer har det att erbjuda oss som sätter oss ner med det, häng på så ska vi utforska det på djupet.
I Tales of Arise intar vi rollen som, mer eller mindre, mannen med järnmask. Inte riktigt Alexandre Dumas version av karaktären, men återigen en man som har sitt ansikte och identitet dolt bakom en järnmask. På planeten Dahna lever folket som slavar under styret från systerplaneten Rena. I 300 år har de varit förslavade, tvingats arbeta och samla resurser som Rena vill ha. Deras värld har delats upp i fem områden som finns bakom enorma murar som skiljer dem åt och styrs med järnhand av de fem härskarna över de enskilda områdena.
Vår historia börjar i området Calaglia som är en het och ogästvänlig plats där folket lever under hemska förhållanden. Om du inte kan arbeta finns det ingen nytta med dig; arbeta hårt och lev en dag till för att tjäna den hemske härskaren Balseph. Det är här vi får träffa på vår hjälte, mannen i järnmask. Han har inget minne om vem han är eller varför han har järnmasken på sig. Något som också gör att han sticker ut från mängden av de andra innevånarna är att han kan inte känna smärta, vilket gör att han ofta får besöka doktorn i området för att upptäcka skador.
Under en ”vanlig” arbetsdag hittar han en mystisk kvinna som gömmer sig ovanpå en av tågvagnarna. Vakterna kommer springandes för att fånga upp henne, men istället för att låta henne tillfångatas försvarar han henne och vagnen börjar rulla iväg. Det här är början på hans resa där han möter på motståndsgruppen Crimson Crow som också är ute efter kvinnan. Hon är, som man märker, inte från planeten Dahna och ingen kan röra henne utan att de tar skada. Kvinnan som heter Shionne har bara ett mål: att hitta och ta död på alla de härskare från Rena som finns där. Varför hon vill göra det är något som hon inte delar med sig av. Men efter som deras mål är detsamma slår de följe för att slå ut och ta tillbaka deras värld igen.
Något som hjälper dem stort är att Shionne har vad som kallas en ”Master Core” i sig och genom den manifesterar sig ett svärd av eld som bara mannen i järnmask kan använda då han inte känner av dess brinnande hetta. Detta är starten till revolutionen i Calaglia, en kvinna som ingen kan röra och en man som inte kan känna smärta. Ett omaka par som ger sig av för att frigöra Dahna, hur det kommer gå och vad som händer därefter, ja det får du ta reda på själv.
Tales of Arise är ett action JRPG där vi kommer att ta oss genom planetens fem områden och försöka hitta en väg att stoppa de hemskheter som händer där. Man kommer att sakta men säkert lära mer om de karaktärer som vi redan stött på och de som man kommer att möta på under resans gång. Utöver de dialoger som kommer med mellansekvenserna kommer det upp små promptar nere i hörnet med extra dialog om man vill lyssna på dem också. Dialogerna kommer i olika format, det kan vara helt tecknande mellansekvenser, vanliga dialoger med spelets 3D modeller eller i stil med serietidningsrutor, vilket är kul att spelet varierar upplägget lite så att man inte bara matas med samma typ av dialoger hela tiden.
Spelet har fyra svårighetsgrader: Story, Normal, Moderate och Hard. Story är för dem som vill ta dela av spelets historia utan att lägga för mycket tid på strider och de andra tre är bara svårare varianter.
Spelets historia tycker jag har mycket att erbjuda och om man lyssnar på de extra dialogerna kommer man att få mer kött på benen, om man missar att kolla på dem finns det lägereldar man kan stanna till vid. Vid lägereldarna kan man vila upp sig eller kolla på de dialoger som man kanske har missat. Något som man också kommer att kunna göra där innan man går och sover är att laga mat. Japp du hörde rätt, vi får laga mat, men inte något avancerat utan bara se till att vi har ett recept och ingredienserna. Recept kan man hitta i kistor eller få som belöningar efter ett uppdrag, ingredienser kan man hitta utsprida på de områden vi rör oss i, vanligtvis finns de bakom eller runtomkring fiender. De maträtter man kan tillaga kommer med olika förmåner som t.ex. fiender tappar mer saker, ditt försvar är högre eller varför inte att din hälsa fylls på efter en strid. Det finns många olika fördelar och man kan få extra bonusar beroende på vem som tillagar maten.
Spelets stridssystem är actionorienterat. När du hamnar i strid kan du springa omkring fritt och välja vilken fiende du vill ta dig an. Utöver att du har en vanlig standardattack finns tre specialattacker (dessa kan man byta ut allteftersom man lär sig nya). Specialattackerna är kodade till varsin knapp vilket gör dem lätta att använda. Det är en god idé att lägga tid på att använda samma attack då dessa kan gå upp i nivå. Man kan lära sig nya attacker eller så kan man lägga SP (Skill Points) och låsa upp nya attacker eller förbättra hur din karaktär är i strider, t.ex. hoppa undan i luften, ta mindre skada av gift attacker eller få tillbaka allt liv efter en strid osv. SP får man genom att gå upp i nivå eller att göra sidouppdrag. Man kan lära sig nya attacker bara genom att vara ute i strid, men precis som jag skrev innan så kan man låsa upp nya med de SP poäng man har samlat på sig inne på dess meny ”Skill Panel”. Detta gör att ta sig an sidouppdrag eller gå upp i nivå upp lite vid sidan av spelets huvudhistoria gör att man kan lägga lite extra poäng för att förbättra dina chanser i striderna, vem vet vad för stort och tufft monster du kan tänkas möta på ute i världen?
Utöver dessa attacker kan man också använda sig av något som kallas ”Boost Attacks”. Dessa kan användas när en av dina karaktärer har fyllt upp en mätare som fylls på av deras stridande. När mätaren är full kan man välja de karaktärer som kommer inhoppande och gör en attack som ibland tar död, eller allvarligt skadar, den fiende eller fiender som du attackerade. Det finns också ”Special Boost Strikes”, som är väldigt coola attacker som ser riktigt påfläskade ut. Dessa attacker kan man göra när man har byggt upp en mätare som syns runt fienden, när den är full väljer du en av dina karaktärer som kommer hoppa in och tillsammans med en annan göra en megaattack som tar död på de flesta fienderna den träffar.
Stridssystemet och striderna fungerar riktigt bra och det är full fart när man väl hamnar i strid, det gäller att vara med så man inte missar någon prompt för att slänga iväg en specialattack. Man kan ställa in vilken strategi de karaktärerna man har med sig ska använda under striderna, fokusera på att fylla på liv, aggressivt slåss eller hålla sig bort. Man kan även välja vilka specialare eller förmågor de får eller inte får använda. Det finns massa som stridssystemet erbjuder, men jag säger bara att det är kul att kötta på fienderna och dela ut specialattacker höger och vänster.
Man bör utforska områdena man befinner sig i då det kan finnas skatter man kan ha nytta av. Något som man också kan finna är ugglor som finns lite här och var i världen. Genom att hitta en uggla så kan man få kosmetiska föremål. Vill man ha kattöron finns det, eller varför inte ett par horn? Du kan även fiska eller föda upp dina egna boskap för resurser om du vill, så lite mer att göra utöver huvudstoryn eller de sidouppdrag som finns att göra i spelet.
Något som verkligen sticker ut i spelet för mig är hur det ser ut och hur det låter. Världen är riktigt fin att kolla på. Den variationen som man kommer att vandra igenom är riktigt bra och det är en fröjd att se på. Musiken som spelas i bakgrunden är lika bra den och när den kommer igång i strider är det riktigt härligt. De områdena som man får besöka är verkligen som natt och dag om man jämför dem. Det tycker jag om istället för att man bara har tagit och ändrat några småsaker. Här har vi grönskande landskap eller torra ökendynor så långt ögat kan se. Den färggranna skalan man har gått med gör att spelet ser fylligare ut och är en fröjd för ögat.
Jag tyckte även mycket om dialogerna man kan lyssna på mellan karaktären, för de kunde vara normala samtal som snabbt kunde bli lite korthuggna för att de missade helt vad den andra karaktären menade. De känns väldigt realistiska, sett till världen och omständigheterna de befinner sig i. Man får sakta men säkert lite mer pejl på var alla står och vem dom är genom dessa, vilket alltid uppskattas om man ska hänga med dom länge.
Spelet har mycket att erbjuda och kommer att ge en många timmars spelande. Gör spelet något helt revolutionerande sett till spelets genre… Nej inte direkt, men vad spelet gör att att det är riktigt bra och först och främst är väldigt kul att köra. Ett spel kan se bra ut och låta fint, men om det inte är kul att köra fallerar det hårt. Men Tales of Arise är kul och det har mycket att erbjuda för de som tycker om och uppskattar JRPG. Det här är ett spel som man bör kolla in.
FYI.
Om man inte vill punga ut för spelet direkt finns det ett demo som man kan ladda ner och testa på först — något som man bör göra i mitt tycke!
Denna recension baseras på Playstation 5 versionen.
Spelet finns även till Playstation 4, PC, Xbox One och Xbox Series X | S.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.