Föreställ dig livet som elefant och att du tappat bort delar av din flock. Du befinner dig också i en vacker värld med skön musik. Välkommen till spelet Shelter 3. Du och din unge ska ut på jakt efter era försvunna vänner.
I Shelter 3 spelar du som Reva, en ung elefantmamma. Hon får i uppdrag av matriarken att leta reda på några elefanter som har försvunnit från flocken. Reva vet redan var dessa elefanter befinner sig, men det betyder inte att resan dit är lätt. Resan är farlig och du måste göra ditt yttersta för att hålla flocken vid liv.
Berättelsen i spelet är subtil och berättas främst genom miljöerna, även om det finns lite text i form av en berättarröst. För min del blir det ett mindre störningsmoment. Det märks tydligt att det är någon som inte har engelska som modersmål som har skrivit texten då meningsuppbyggnaden stundvis är skev. Storyn är inte särskilt djup, men den har en tvist på slutet som ger den större mening. Dock tror jag att berättelsen skulle kunna utvecklas mer om spelet var något längre. Jag spelade igenom spelet på strax under en timme och det känns som att något saknas. Den långa resan blir lite som en promenad till en vän, vilket nog inte riktigt är meningen.
Kontroller och mekanik i spelet är simpla: du rör dig med WASD-tangenterna, springer genom att hålla inne shift och dricker vatten samt plockar upp frukt med högerklick på musen. Spelet går ut på att ta dig från punkt A till B samtidigt som du försöker hålla dina flockmedlemmar vid liv genom att dricka vatten, äta mat och undvika faror. Du har en hungermätare och när den tar slut måste du snabbt få tag på frukt genom att springa in i träd och plocka upp de frukter som faller till marken, annars kommer några av elefanterna att svälta ihjäl. För att hitta vilka träd som har frukter klickar du på mittenknappen på musen för att scanna området. När du kommit till punkt B kommer du till en drömlik värld där en berättarröst talar till dig. Här får du välja nästa punkt B utifrån en kort beskrivning om vägen dit. Detta får du göra ett antal gånger tills punkt B är din slutdestination. Längs vissa vägar lurar faror, som alligatorer. För att undvika dem måste du hålla flocken samlad och det gör du genom att dubbelklicka på mellanslag. Nu har jag i princip gått igenom allt spelet har att erbjuda och rent mekaniskt är det verkligen inte komplicerat. Jag tror att vem som helst skulle kunna köra igenom det här spelet, vilket på sätt och vis är ett plus.
Något jag gillar med spelet är det visuella. Det har en väldigt minimalistisk och stilistisk ’look’ som jag tycker passar den här typen av spel. Spelet känns lite som ett konstverk med den stilen, vilket jag tror är det utvecklarna strävade efter. Dessutom tycker jag musiken är riktigt bra och smälter samman med det konstnärliga. Sätten gitarriffen är upplagda ger en känslosam touch till spelet och hjälper även att förmedla berättelsen på ett snyggt sätt. Ljudeffekterna tycker jag också är välimplementerade. Ljuden elefanterna gör känns naturliga och ger inlevelse till spelet.
Sammanfattningsvis är Shelter 3 ett spel som känns lite för kort för sitt eget bästa. Det är en snygg ’walking simulator’ med elefanter och bra musik som jag tror jag skulle uppskatta mer om spelet var dubbelt så långt, då berättelse inte fick fick utrymme för utveckling och resan kändes som en dagsutflykt.
Denna recension baseras på PC versionen.
Shelter 3. Lägsta pris ca 130 kronor enligt Steam 2021-04-03.
Recensionsex tillhandahållet av Might and Delight.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.