Samurai Warriors 5 är en omstart av Samurai Warriors-serien och fokuserar på den historiska perioden från det första spelet som släpptes 2004. I spelet får man följa en berättelse ur två olika perspektiv som utspelar sig genom sex kapitel. Berättelsen fokuserar på huvudkaraktären Nobunaga Oda och händelser som leder fram till Honnō-ji-incidenten.
Spelets berättelse handlar om Nobunaga Odas och Mitsuhide Akechis dröm om att ena landet. De första uppdragen agerar mer som en tutorial och du får då spela som Nobunaga. Efter ett par uppdrag låser man även upp Mitsuhides perspektiv av berättelsen. Man får uppleva hur deras vägar korsas samt hur de sedan går sina egna vägar för att sedan enas igen.
När man spelar genom Musou-mode, dvs. berättelsen, är inte alla karaktärer tillgängliga utan vilka man kan välja är låsta till uppdraget man spelar. Under de olika uppdragen får du slåss med en hel drös av fiender för att uppnå de olika målen av uppdraget; mestadels är målen att besegra en eller flera viktiga karaktärer. Många av dessa dyker upp flera gånger under spelets gång, samt i berättelsen i sig.
Spelets genre och gameplay är rätt enkelt att förstå; det är ett typiskt tredjepersons hack ’n slash med karaktärer som har olika förmågor. Man har även specialattacker, kallade Musou, som är unika för varje karaktär. Om du har dina två karaktärer nära varandra kan du även göra en dubbelattack med dem. Det här är första gången jag spelat ett Samurai Warriors-spel och även första gången jag fått uppleva genren Musou som är specifikt för Koei Tecmos Warrior-serier (Samurai Warriors och Dynasty Warriors). Jag blev såld direkt. Det är något tillfredställande med att ta sig an horder efter horder av fiender. Det är väldigt beroendeframkallande!
De grundläggande rörelserna är kopplade till vapentyper snarare än karaktärer och alla karaktärer kan träna sig att använda varje vapen. Musou-animationerna är unika för karaktärerna med de få unika rörelserna får det knappt två karaktärer att spela och kännas annorlunda. Detta kan nog vara en besvikelse men om du bara spelar med några av de karaktärer som du verkligen gillar, som jag själv gjorde, borde det inte vara en deal breaker.
Du kan skifta mellan två karaktärer under varje uppdrag vilket gör att spelet kan variera mycket beroende på vilka karaktärer du väljer. Varje karaktär har olika förmågor man kan uppgradera. Det finns 27 olika spelbara karaktärer som man kan låsa upp under tidens gång. När du klarat ett uppdrag kan du spela om det via Free Mode, då med vilken karaktär do vill. Det går även att spela co-op men för att göra detta måste man låsa upp uppdragen först vilket är en liten besvikelse.
Du kan även uppgradera olika byggnader som därefter öppnar upp för att uppgradera mer saker i spelet. Till exempel kan du uppgradera din Blacksmith-byggnad för att kunna träna karaktärers förmågor i vapen. Detta gör så att du kan utrusta dig med bättre vapen. För att göra detta måste du spela genom Citadel mode där man ska försvara ens bas under 5 minuter för där du har två karaktärer som försvarar en eller flera grindar med några vakter och möjligheten att kalla till tre trupper som hjälper dig i striden. Det är inte lika roligt för det är mer repetitivt och det känns lite trist att det är ett krav för att kunna uppgradera olika byggnader i spelet. Genom att spela Citadel mode kan du även stärka karaktärers vänskapsband vilket ger små videosnuttar som jag tycker borde varit med i Free mode istället.
Spelet släpptes till PlayStation 4, Nintendo Switch, Xbox One och PC. Då jag spelat det via Steam kan jag säga att det är en oerhört bra PC-port. Eftersom jag precis flyttat kunde jag inte hitta min handkontroll att spela med men det gick oerhört bra att spela med tangentbord och mus. Jag fick göra lite mindre justeringar men annars gick allt som smort. Det var enkelt att förstå hur man gör de olika rörelserna.
Tyvärr är det endast japanska röstskådespelare vilket kan vara ett problem när det är svårt att läsa och spela samtidigt i trånga situationer, men du kan spela om hela konversationen i menyn under uppdraget. Det finns såklart undertexter men dessa kan som sagt vara svåra att läsa när man fokuserar på striderna. Musiken är tyvärr inte särskilt minnesvärd. Det finns känslomässiga scener där musiken bara inte passar vilket tog mig ur en annan kanske fängslande eller sorglig scen.
Det visuella är välgjort; Samurai Warriors 5 är ett mycket fint spel. Utvecklarna har hittat en mycket fin konststil för det här spelet, det påminner lite om Borderlands grafik i en japansk anime-stil. Specialeffekterna i de olika rörelserna flyter på riktigt bra och jag märkte inte av några framerate drop alls. Nu sitter jag med ett RTX 3090-kort och en väldigt bra processor vilket kanske påverkar och gynnar mig lite. Jag kunde hacka mig genom fiender och byta två olika karaktärer när det var som mest hektiskt utan att märka att prestandan blev sämre. Kameran kan dock vara lite bråkig ibland speciellt i tajta områden, men det är inget som är för irriterande.
Det är en väldigt saftig prislapp för ett spel som kan kännas repetitivt. Eftersom det är första gången jag upplevt denna genre känns det lite för mycket att spendera. För fans av serien kan detta vara ett givet köp. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av de andra spelen så det är svårt att jämföra. Det är definitivt ett välgjort och underhållande spel som jag kommer komma tillbaka till igen och igen. Jag kommer definitivt kolla in tidigare titlar i serien för detta spelet fångade verkligen min uppmärksamhet.
Denna recension baseras på Steam-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch, Xbox One och Playstation 4.
Samurai Warriors 5. Lägsta pris 713 kronor enligt Steam 2021-08-10.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Koei Tecmo.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.