Innehållsförteckning
Djurlivet på planeten Ava är på väg att dö ut, och du är planetens enda hopp. Ditt uppdrag är att utforska de vidsträckta landskapen och rädda djuren genom att föra dem till en säker plats… eller?
Uppdrag: rädda djuren inleds!
I Creatures of Ava spelar vi som Vic, en äventyrlig själ som arbetar för BioArk, ett projekt vars mål är att rädda djur från hotande ekosystem. Spelet börjar med att Vic kraschlandar på den mystiska planeten Ava. Efter att ha följt en varelse genom skogen möter hon Nim’ar, en civiliserad, apliknande varelse som kallas Naam. Genom Nim’ar får hon reda på att Avas djurliv hotas av en sjukdom kallad för “withering”, som får djuren att tappa kontrollen över sig själva. Nim’ar ger dig en magisk stav som du kan använda för att rena djuren från sjukdomen och det blir ditt jobb att rädda planetens ekosystem och rädda djurlivet. Vid din sida har du även Tabitha, en forskare från din organisation som du talar med via Walkie Talkie och hon ger dig tips under spelets gång.
Jag tyckte att spelets narrativ var intressant och välskrivet. Du får ett jämnt flöde av bakgrundsinformation om vad som hänt på planeten samtidigt som du möts av en del “plot twists” längs vägen. Kvaliten på spelets narrativ förklaras förmodligen till en del av att det, till en del, är skrivet av Rhianna Pratchett, som bland annat är känd för Heavenly Sword och Mirror’s Edge.
Pussel, utforskande och flöjtspelande!
Planeten Ava är indelad i fyra semi-öppna biomer, var och en med ett unikt ekosystem som du måste rädda. När du kommer till en biom blir din första uppgift att leta reda på en Naam som kan lära dig att spela den särskilda biomens melodi på din flöjt. För att få djuren att följa dig måste du nämligen kunna dess sång, som är varianter av biomens melodi. Varje dur har sin egen tonföljd du måste spela för att de ska följa dig, så det gäller att memorera vilka noter de sjunger för att härma dem och få djuren med sig. När du lyckats få ett djur att följa med dig kan du antingen välja att leda det till en räddningsrobot som skickar dem till BioArk, men du kan också välja att ta kontrollen över ett djur för att använda dess speciella förmågor för att lösa pussel i omgivningen. Till exempel kan renliknande djur ha sönder barriärer av giftig svamp medan andra djur kan putta ner stora stenar för att skapa broar.
I huvudsak går spelet ut på att lösa pussel i omgivningen för att avancera i berättelsen och hitta hemligheter, som livsuppgraderingar och extra ryggsäcksutrymme. Förutom djurens förmågor får du även tag på nya förmågor för din stav under berättelsen gång, bland annat en förmåga som gör att block svävar och en förmåga som får tiden att stanna. Dessa kan båda användas i pussel, men även i strider. För det mesta gillade jag utforskandet och pussellösandet. Det var oftast rättframt, utan att hålla din hand helt och hållet. Även om vissa pussel kunde vara lite kluriga stundtals satt jag aldrig fast mer än runt en minut på ett pussel.
Allt är inte guld och gröna skogar
Något jag är lite mer splittrad till är dock spelets strider. De går ut på att använda din stav för att rena aggressiva djur. Fienderna blir renade när en mätare har gått ner och du har kanaliserat en stråle under tillräckligt lång tid. Om strålen kanaliseras genom flera fiender kan du hela dem samtidigt. Här kan även dina stav-förmågor hjälpa, till exempel genom att sakta ner fiender eller få dem att sväva. Jag gillar konceptet att du tekniskt sett inte slåss, utan att du helar djuren, men jag tycker det blir repetitivt snabbt och jag stör mig även på dodge-funktionen du kan använda dig av. Timingen känns ofta ganska märklig, vilket har resulterat i ett antal dödsfall. Jag spelade på normal svårighetsgrad, och upplevde att jag tålde ganska lite skada från fiender innan jag föll till min grav. Det blev lättare senare dock, när jag fick mer livuppgraderingar. Om du tycker att spelet är för svårt (eller för lätt) finns det flera svårighetsgrader att välja mellan, vilket jag uppskattar
Precis som i många överlevnadsspel, till exempel Resident Evil 4, har du ett inventarie med begränsat utrymme och du måste pussla ihop föremål för att allt ska få plats. Jag tyckte att detta blev lite bökigt stundtals när jag skulle skaffa livflaskor. Dessa kommer i tre styrkor som du kan tillverka och varje flaska tar lika mycket plats i inventariet. Dessutom behöver du sätta dem som “shortcut” om du inte vill böka i menyer för att hela din karaktär. Detta är troligen en smaksak, och jag vet att många gillar denna typ av inventariesystem, men här tyckte jag det kändes överflödigt eftersom det inte fyllde någon större funktion.
Det är även värt att nämna att det finns ett erfarenhetsträd i Creatures of Ava som du kan lägga erfarenhetspoäng på för att göra dina förmågor starkare. Dessa erfarenhetspoäng får du bland annat genom att fotografera djur med din kamera, rädda djur och skicka dem till BioArk och när du upptäcker nya områden. Jag gillade detta system, eftersom det belönar dig när du går bortom den satta vägen för att hitta hemligheter. Samtidigt låser inte trädet någon viktig förmåga du behöver för att ta dig vidare i huvudberättelsen. Detta uppmuntrar dig att spela lite som du vill. Vill du utforska varenda hörn kan du göra det och om du bara vill springa igenom huvudberättelsen kan du göra det också. Valet är ditt!
Lite småputs vore inte fel
Något ni kanske undrar över är hur musiken är, eftersom jag tidigare nämnde att ett nyckelelement i spelet är att spela flöjt. Enligt mig är den riktigt fin och lyfter stämningen riktigt bra, när den fungerar. Jag stötte nämligen på en bugg som gjorde att musiken avbröts abrupt under kortare stunder. Detta tog mig ur upplevelsen en aning och blev ett litet irritationsmoment, särskilt när du spelar flöjt och allt är knäpptyst så när som på syrsor och andra småkryp som hörs i bakgrunden. Detta är något de kan fixa med en patch, men jag tänkte ändå att det var värt att påpeka.
Grafiken i spelet är riktigt fin och färgglad, från den unika monsterdesignen till de lummiga biomerna. Dessutom finns det ett fåtal tecknade cutscenes i spelet som är riktigt snygga. De grafiska elementen får spelet att kännas riktigt mysigt, som att man har en varm filt över sig under en dunkel vinterkväll.
Mysigt var ordet!
Trots mina små invändningar vill jag ändå betona att jag verkligen uppskattade Creatures of Ava. Den greppande storyn, de roliga pusslen och den mysiga grafiken ledde till en stark upplevelse och det är ett spel som jag känner riskerar att gå under radarn under denna fullspäckade höst. Om du blir intresserad efter denna recension rekommenderar jag verkligen att testa det, särskilt om du har Xbox Game Pass.
Denna recension baseras på Xbox Series X-versionen.
Spelet finns även till PC och Xbox Game Pass.
Creatures of Ava. Lägsta pris 24,99€ enligt Steam 2024-08-22.
Lägsta pris 249 kronor enligt Xbox 2024-08-22.
Recensionsex tillhandahållet av 11 bit studios.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.