Innehållsförteckning
Tredje remaken under en väldigt kort period, har nu sett släppas i Capcoms populära spelserie. Denna gång är det spelet som satte action före skräck och livade upp serien. Detta är Resident Evil 4! Låt oss nu skjuta oss igenom en hel hord av infekterade för att rädda presidentens dotter! Mohahaha!
Precis som med Resident Evil 2 och Resident Evil 3 är detta också en remake på ett nu 18 år gammalt spel, tvåan var mer troget originalet medan trean gick mer ifrån dess grundspel. Men frågan är hur denna remake kommer hålla sig till dess historia och vad de har gjort för att förhoppningsvis förbättra mot originalet.
Lite historik…
Resident Evil 4 satte en ny vy i spelserien genom att istället för att ha fasta kameravinklar där du inte visste vad som fanns runt nästa hörn, istället gå till ett system där du har kameran strax snett bakom karaktärens axeln. Något som i dagens läge är mer en standard men som i Resident Evil serien då var ett ny infallsvinkel. Tack vare den nya kameravinkeln fick spelet ett mer actionbetonat gameplay än de gamla spelens upplägg med att skräckfyllt krypa sakta fram för att inte kliva rakt in i famnen på en fiende. Här hade vi istället fått upp farten i spelet och skjutandet har fick ett större djup än i de första spelen.
…och nu in i nutid…
Efter att ha sett vad RE Engine (spelmotorn som används) har gjort i de två tidigare remakes:erna var det ett nöje att kliva in i spelet som redan sedan originalet hade en fantastisk stämning och en nerv som höll en vaksam medan du rörde dig runt i världen, redo att skjuta skallen av fiender som stormade en. Vad vi får här är tack vare den nya motorn ett spel som inte bara ser snyggare ut, känns bättre att spela, men också roligare att behärska. Vad jag menar med detta är att i originalet var du nöd att stå helt stilla medan du sköt mot fienderna, här får vi nu röra oss runt samtidigt som vi siktar in oss med vårt gevär och blåser skallen av fiender långt bort medan de stackarna försöker skjuta på oss med sina brinnande pilar. Det är en mer frihet att röra sig, vilket nuförtiden är en given sak att kunna göra men för ett spel som inte hade den friheten när det begav sig är det roligare nu än någonsin innan att kunna ta sig an spelet på detta mer moderna vis. Jag vet att för nya personer för spelet kommer detta helt och hållet missas, men för dig som spelat originalet kommer det vara en märkbar skillnad.
…rakt in i berättelsen!
Spelets historia är att vi återigen får inta rollen som Leon Kennedy, nuförtiden en specialagent som har fått i uppdrag att leta upp presidentens dotter Ashley Graham som har blivit kidnappad och bortförd till en liten okänd by i Spanien. Första mötet i utkanten med en av byns innevånare går inte som han har tänkt sig då denne plockar upp en yxa och försöker klyva Leons huvud i två bitar – något som ingen vill vara med om! Hua! Väl inne i byn ser han dem bränna en ur den lokala polisestyrkan på bål, något som verkligen inte bådar gott. Tyvärr ser befolkningen på plats inte med så blida ögon på främlingar och gör därför allt de kan för att försöka stoppa Leon – likt en ohemult inskränkt kult! Utöver dessa bybor som attackerar med yxor och högafflar kommer även en galning med en motorsåg som försöker såga vår kära protagonist i hälften. Som tur är ringer klockan i deras kyrka och alla släpper det de har i händerna, ignorerar Leon som han inte fanns där och går iväg. ”-Vad pågår?” är med rätta en fråga som Leon ställer sig så här tidigt i vad som borde varit ett enkelt upphämtningsuppdrag. Men icke…
Detta är bara början på Leons resa som tar honom över kullar, bergspass, slott och mer därtill. Byn och områdena runtomkring till slottet i spelet är en av de större platserna vari vi kommer tillbringa vår tid. Det finns skatter och hemligheter att utforska som gör att du som spelare kan lägga en tämligen redig tid på att hitta allt du kan, vilket kan hjälpa dig genom spelet. Men givetvis är det valfritt.
Överallt finns det fiender väntades på Leon, alla redo att döda honom så fort de ser honom. Om dessa bybor inte vore illa nog, de är dessutom alla infekterade med en parasit som heter ”Las Plagas” och den adderar till härligheten med att göra fienderna ännu svårare. För även om du skjutit ner fiender kan de resa sig upp igen efter deras huvud exploderat och ut kommer en parasit med tentakler som svingar runtomkring sig i hopp om att träffa och ta död på dig. Men inte nog med det, det är inte bara byborna vi kommer att stöta på, utan det kan även vara infekterade hundar, sektmedlemmar, rustningar med parasiter i sig eller muterade flygande insekter stora som människor. För att inte tala om de enorma bossarna…
Det finns såklart bossar som du stöter på med jämna mellanrum och de är sannerligen inte att leka med. En av de mer minnesvärda för mig var när jag stötte på ”El Gigante” vilket var ett förväxt monster, stort som ett hus och som utan problem kan plocka upp Leon med en hand och krossa honom. Han måste ha gjort mängder av workouts när det begav sig! Men det är inte så mycket bossarna du ska oroa dig för, utan egentligen mest för oron om att inte ha tillräckligt med ammunition för att kunna ta ut alla fiender du stöter på i spelet. Som tur är kommer du att hitta saker utspridda över världen du rör dig igenom, för att inte tala om de krukor du kan krossa som för det mesta ger något av värde. Det finns skattkistor med värdesaker vilket du kommer ha ordentlig nytta av, juveler som du kan använda som prydnadssaker. Mer om dessa juveler snart…
För att verkligen kunna ta sig an alla fiender, måste du ha nya vapen. Du kan hitta några vapen genom att klara av pussel som finns på några utvalda platser, men där du framförallt kommer få tag i vapen är från den lokala försäljaren som har en butik i varje område Leon rör sig igenom. Denna försäljare undrar alltid vad du ska köpa och vad du möjligen har att sälja till honom. Hos honom kan du sälja av alla saker som inte behövs och då kommer de tidigare nämnda juvelerna in i bild – då de kan ge en redig slant. Med de pengar du tjänar kan du köpa nya vapen som finns tillgängliga, tillbehör till dem och sedan uppgraderingar till ditt förråd så att du kan bära mer saker. Köp, köp, köp!
Du kan även uppgradera dina vapen, få större magasin, göra mer skada, ladda om snabbare eller skjuta fortare. Men alla dessa uppgraderingar kostar en slant, vilket gör det till en god ide att faktiskt hålla ögonen öppna efter ännu mer skatter längs med vägen. Du hittar även en rosa kristall som du kan använda för att byta mot saker som ej går att köpa för pengar, detta kan vara skattkartor för området du befinner dig i, tillbehör till ett vapen eller en ny väska som gör att du kanske hittar resurser lättare eller en som gör att du adderar bonus till ammunition som du tillverkar.
Tillverkning är en viktig sak att hålla koll på då ammunition ibland kan vara svår att finna, men genom saker du hittar längs med vägen, alternativt saker du plockar upp från fiender kan du snabbt tillverka livpåfyllande elixir genom de klassiska gröna växterna, ammunition till dina olika vapen eller varför inte en granat som du kan kasta i ansiktet på en fiende. Hittar du en gul växt kommer den serva inte bara livpåfyllning utan om du även mixar ihop dem med andra växter, kan de även höja ditt maxliv en liten bit. Håll därför ögonen extra öppna efter dem.
Det finns även kontrakt som du kan ta dig an, dessa kan vara att t.ex. skjuta sönder sex blåa medaljonger som hänger i ett större område, du får leta upp dem och ha sönder dem vilket ibland kan vara svårare än det låter att hitta dem. Allt detta leder till att du får en liten summa pengar om du löser in kontraktet hos försäljaren.
Utöver det finns det också bonusutmaningar vilket kan göras spelet igenom; dessa är bara till för att få poäng som vi senare kan använda för att låsa upp modeller av karaktärer vi stött på, vapen, skatter eller konceptbilder. Detta ger inget extra i huvudspelet i sig utan är mest en rolig bonus för de där ute som i närbild vill se hur en fiende ser ut. Eller varför inte se hur områden var tänkta från början i konceptstadiet. Dessa utmaningar du behöver göra kan vara allt från att mörda 30 fiender med hagelbössan, klara av ett visst kapitel, mörda en fiende på ett särskilt sätt eller bara göra en sak för första gången exempelvis uppgradera ditt första vapen.
Spelet har många hemligheter vilket gör att du som vill hitta och göra allt med all säkerhet kommer springa fram och tillbaka en himla mängd genom spelet, vilket kan bli en aning tröttsamt i långa loppet.
Vi kommer stöta på en mängd olika karaktärer vilket kommer ha en stor betydelse för spelet, där en av dem är Luis Serra, som verkar ha ett skum bakgrund – men som spelare har vi inte så mycket mer val än att samarbeta med honom. Återkommande är även Ada Wong som håller sig i skuggorna med sitt egna hemliga uppdrag. Ramón Salazar, den förkrympta guvernören i slottet med sina två udda hantlangare och sedan har vi även ”Los Iluminados” kultledaren Osmund Saddler vilket är den som har gjort att infektionen spridit sig i området. En person som är hjärnan bakom kidnappningen av Ashley.
Men nu kommer vi till det som jag tycker är en av de bästa sakerna som vi får med denna remake, det visuella och dess ljudbild. Originalet i all sin ära, ja det är fortfarande stämningsfullt och har en skön atmosfär, men är inte i närheten av vad vi får här. Precis som med Dead Space remaken har de arbetat mycket med ljus och mörker för att ge mer stämning i spelet och det i kombination till den ambienta ljudbilden resulterar det här i en betydligt bättre stämning. Det är här spelet verkligen visar varför dessa remakes är värda att göra, du tar ett spel som för sin tid var riktigt bra och gör dem i nya RE Engine med förbättrad ljudbild och vips får du en betydligt bättre upplevelse. Dimman som ligger runt byn, skuggorna där du tror dig se något eller ljudet av avlägsna röster bortom vad vi kan se sätter verkligen tonen för spelet. Det är lite svårt att sätta ord på hur välgjort de har gjort detta och hur det får mig att känna mig när jag sitter och smyger mig så sakteligen fram genom slottets korridorer, undrandes vad som komma härnäst – men hujaligen vad bra det är! Utvecklarna har verkligen fått stämningen i spelet att vara nästintill perfekt, såklart finns det några udda övergångar från när det går från mörker till ljusa områden som ser lite skumt ut, men de förtar inte från helheten av vad som faktiskt levereras här.
Ljudbilden som jag skrivit om ovan är riktigt god och komplimenterar det visuella som målas upp på skärmen. Allt från vinden som susar genom träden, röster som viskar när du kliver närmare områden med fiender, till musiken som ligger där i bakgrunden och blir en del av ensemblen till det audiovisuella. Mumma! Det här är hur utvecklare ska göra en remake, de tar vad de har och de försöker ej att göra om allt för mycket utan förbättra på vad som redan finns. Precis som med Dead Space remaken har utvecklarna tagit områdena och gett dem en uppdatering, men försökt bibehålla det som gjorde dem bra i första taget. De har bara förbättrat på det visuella och gett det mer karaktär och personlighet. Fienderna är vad vi gamla rävar minns dem som, fast nu förbättrade i dess visuella stil vilket ger dem en äckligare (än tidigare) känsla.
Rösterna och vissa utseenden på karaktärer har ändrats om en aning för att passa in i den nya utseendet utvecklarna gått vidare på. Vissa kanske inte kommer gilla denna utveckling, jag tycker att kör på bara. Det är ett spel för en ny publik så varför inte! De gamla rävarna som redan spelar kommer säkerligen ändå känna att det kan det vara trevligt med lite ny ”färg ” på det välbekanta men omgjorda. En sak som märktes tydligt för mig vara att handlarens röst skiljer sig från originalets ikoniska ”What’re ya buyin’?”. Det är bara en småsak i det stora hela då han har betydligt mer att säga i remaken, något som verkligen märks av när man hör honom beklaga sig på över att han känner sig sliten och att du luktar ”som du har mördat en massa!”.
En sak som dessutom har förbättrats är dess AI, speciellt på Ashley. Det var nära nog ett av det mer hatade sakerna i originalet, när du skulle få Ashley att följa med och försvara henne hela tiden. Nu har utvecklarna gjort om det så att hon är mer självgående. De har gjort två lägen; ett där hon ska hålla sig nära Leon och ett där hon kan röra sig lite mer fritt ifrån honom. Det första är prima om du ska försöka springa förbi en stor hög fiender, vilket du då kan bestämma att hon istället håller sig nära Leon och undviker att bli tillfångatagen – som hon lätt blev i originalet. Det andra läget är mer om du bara springer omkring och letar saker och inte vill ha henne i ryggen i fall fiender dyker upp. Då kan hon vara helt ur vägen, och därmed inget huvudbry för dig som spelare. Samma sak med Luis (när du senare spelar med honom) som är bättre på att attackera fiender. Han kan klara sig själv ganska bra och är framförallt väldigt självgående i sina attacker på fiender.
Något som jag är lite förvånad över är att vi inte får inbakat någon form av RE:Verse eller Mercenaries (onlinelägen), vilket varit med i de tidigare spelen. Men ärligt talat räcker huvudspelet gott nog för mig.
Resident Evil 4 remake för in ett gammalt spel i den nya eran av gaming, med bättre spelkontroll, förbättrat utseende som verkligen sätter stämningen i spelet i fokus och där spelglädjen att ta sig igenom spelet finns med från start. Spelet levererar en förbättrad upplevelse, med spelets kärna intakt och en upplevelse som känns lika fräsch nu som den gjorde för alla dessa år sedan när jag spelade originalet. Spelet låter oss få uppleva en historia som håller än idag och med de förbättringar de har gjort bör du verkligen sätta tänderna i spelet.
Allt jag kan vänta på nu är att vi en vacker dag får en remake på Resident Evil 1 och Code: Veronica så behöver vi ej göra några fler remakes, men jag är skeptisk till att vi någonsin får någon av dem. Men vet ni vad, Resident Evil 4 Remake duger förträffligt under tiden!
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 4|5 och Xbox Series X|S.
Resident Evil 4. Lägsta pris ca 670 kronor enligt Steam 2022-03-24.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Capcom.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.