Gänget är tillbaka, likaså clownmaskerna och skjutvapnen är skarpladdade. Efter att ha varit borta från branschen ett tag, har det visat sig att pengar är någonting som de inte kan få nog av. Det vore ju dessutom synd om banker och dylikt skulle förbli orånade. Så kan vi ju bara inte ha det!
Payday 3 är ett skjutarspel i förstapersonsvy för flera spelare med fokus på samarbete. Målet med spelet är att det på varje bana ska finnas en bank, juvelbutik eller liknande som ska rånas och spelarna ska hjälpas åt för att genomföra denna kupp. Det finns olika sätt att gå tillväga på. Antingen tar spelarna god tid på sig genom att smyga sig genom de låsta områdena, tar ut kameror, oskadliggör vakter och dyrkar upp dörrar. Skulle detta lyckas kan ni i lugn takt forsla ut stöldgodset till flyktbilen. Skulle det inte lyckas, eller om ni inte har tålamodet som krävs är det bara att lyfta vapnen och skjuta på allt du ser, varpå polisen kommer att komma med lika skarpladdade vapen och krigszonen är ett faktum. Förutom vanliga poliser kommer det även komma några slags ninjapoliser som smyger upp bakom dig, sparkar omkull dig och misshandlar dig. Det kommer även poliser med elektriska vapen, granater och pansarutrustning. Det går att dröja de skjutglada polisernas räd mot dig genom att ta gisslan. Riktar du ditt vapen mot de tidigare intet ont anande kunderna och skriker, kan du sätta handfängsel på dem. Du kan sedan använda dessa för att förhandla fram mer tid innan skottlossningen börjar. Tyvärr upplever jag att det inte är lönt att göra detta, då du bara vinner ungefär tio sekunder i taget, vilket gör att du inte hinner jobba särskilt ostört överhuvudtaget.
Som tur är har du kumpaner utifrån, framförallt en chaufför som trots skott från alla håll och kanter skjutsar dig och ditt stöldgods från rånet med antingen helikopter eller skåpbil. Han förser dig även under tiden som rånet håller på med utrustning som ska hjälpa dig att genomföra stöten. Efter ett tag kan du även beställa ett så kallat Overkill-vapen, som är ett extra kraftfullt vapen som du kan använda om du får det lite väl hett om öronen. Det känns inte helt realistiskt att rånare ska mitt under rådande skottlossning springa upp på taket för att hämta väskor med grejer som de egentligen redan borde ha på sig, men det ökar på utmaningen förvisso. Jag hade önskat att spelet skulle haft ett rollspelselement, där du skulle kunna prata dig fram till bytet istället för att skjuta eller smyga dig fram, men flerspelar-aspekten sätter säkert käppar i hjulen för en sådan grej. Jag tycker även att det är tråkigt att spelet nästan är designat för att smygandet ska misslyckas. När banan börjar är nämligen samtliga spelarkaraktärer omaskerade. Om larmet skulle gå, eller om du skulle bli avslöjad på något sätt kommer karaktärerna att ta på sig maskerna automatiskt.
Du kan närsomhelst själv välja att ta på dig masken. Du kan bara använda dina vapen om du har masken på dig, vilket jag inte har någonting emot. Däremot förstår jag inte varför jag inte kan klättra eller hoppa utan att ha masken på mig. Det innebär att jag inte kan smyga in genom ett fönster eller dylikt. Anledningen till att detta är tråkigt är att samtliga människor omkring dig blir då misstänksamma och stöten kan vara förlorad innan du ens kommit in i byggnaden. Försök för guds skull inte att ta av dig masken! Har du väl fått på dig den går den inte att ta av. Spelar du med mus och tangentbord och inte har ändrat om knapparna, har utvecklarna valt samma knapp för att ta på sig mask och kasta granat, med enda skillnaden att du håller in knappen för att ta på dig masken. Jag vet inte hur många gånger jag gjort den missen och kastat iväg en granat, när jag egentligen håller på att smyga.
När det kommer till berättelsen i spelet finns det inte mycket att säga. Jag har inte spelat något av de tidigare spelen i serien, men som jag har förstått det är de flesta huvudkaraktärer ett gäng som varit med i de spelen med. Gänget tvingas tydligen att börja råna igen, för att några mäktigare och elakare skurkar hotar med otäcka saker. Jag förstår att de finns där för att ge kontext till de spelare som vill ha det. Men jag är övertygad om att de flesta struntar i detta och bara vill spela rånen. Det finns dessutom två lägen att spela. Antingen spelar du ett rån i taget, med stillbilds-mellansekvenser mellan. Eller så väljer du ett läge där alla rånen finns tillgängliga direkt, utan mellansekvenser.
Jag uppskattar att det är väldigt lätt att hoppa in i matcher tillsammans med sina kompisar. Min upplevelse har varit att det mer eller mindre bara är ett knapptryck och knappt någon väntetid, oavsett vilken plattform du spelar på. Spelet går nämligen att spela med människor på flera plattformar. Vilket innebär att du som PC-spelare kan spela med Playstation- och Xbox-spelare. Det har verkligen inte varit några problem så spelet kan ses som ett föredöme i hur väl crossplatform ska fungera. Har du inga kompisar att spela med och inte känner för att spela med främlingar, går det även att spela med botar. Detta är verkligen inte optimalt eftersom att du då går miste om kommunikationsaspekten och du får dessutom göra allt grovjobb själv. Botarna är jättebra på att skjuta fiender och att hjälpa dig upp på benen igen om du blir nedskjuten, men de hjälper inte till med att bära stöldgods eller utrustning överhuvudtaget. Jag vet att tanken är att du ska spela med vänner, men jag kan inte hjälpa att jag tycker att det är tråkigt att det inte lagts mer tid på botarna för oss som gärna spelar på egen hand.
Spelet ser helt okej ut grafikmässigt. Det är ingenting som golvar dig, men ser tillräckligt realistiskt ut för att passa spelet i stort. Ljudbildsmässigt gillar jag verkligen ljuden från alla skjutvapen. Det både låter och känns som att det är tyngd i dem och det märks att det har lagts tid på att alla vapen ska bete sig på olika vis. Röstskådespelet får samma omdöme som grafiken. Den är helt okej, verkligen inte fantastiskt. Men den tjänar sitt syfte i att ge lite liv till karaktärerna. Förutom bekymret med att ta på mask och granat är på samma knapp, tycker jag att kontrollerna i spelet är bra. Det är lätt att navigera bland knapparna och det känns naturligt.
Payday 3 är inte ett dåligt spel. Har du kompisar att spela med, är jag övertygad om att ni kommer ha en god stund tillsammans ett tag. Jag känner själv att jag blir väldigt mätt efter två eller tre omgångar. Jag tror mitt problem ligger i att det blir enformigt och jag känner att scenarierna är lite väl långa och har lite för många moment att genomföra. Eftersom att botarna mer eller mindre inte gör någonting är det inte lönt att rekommendera spelet till den som tänkt försöka spela det själv, men de är förvisso inte målgruppen direkt heller.
Denna recension baseras på PC versionen. Spelet finns även tillgängligt på Playstation 5 och Xbox Series X/S.
Payday 3. Lägsta pris 464 kronor enligt Steam 2023-10-05.
Recensionsex tillhandahållet av Deep Silver.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.