Final Fantasy är en spelserie de flesta spelintresserade känner till och detsamma gäller dess musik, allt från den klassiska preluden till “One Winged Angel”. Seriens musik har blivit så pass ikoniskt att det skapats en spin-off-serie i rytmgenren, kallad för Theatrhythm, som började på 3DS. Det senaste spelet, och enligt utvecklarna även det sista för serien, är nu här, Theatrhythm Final Bar Line. Synd i så fall, för den här finalen är beroendeframkallande.
Theatrhytm: Final Bar Line är ett spel som helt och hållet saknar någon form av berättelse. Spelet börjar med att du får en nyckel du kan använda för att låsa upp en ett visst spels låtar som du får spela igenom i en specifik ordning. Första gången du får en nyckel kan du bara välja mellan Final Fantasy 2, 7, 13, 14 och 15, men efter att du klarat av ett antal låtar från spelet du valt får du nästa nyckel och kan välja fritt mellan alla spel. Läget där du väljer ett spel i Final Fantasy-serien du får köra igenom låtar från kallas för uppdragsläget. Varje spel innehåller ett visst uppdrag. Det kan till exempel vara att du ska träffa rätt på alla noter eller döda ett visst antal fiender. Varje låt kan spelas på olika svårighetsgrader (Basic, Expert, Ultimate och Supreme). För att klara vissa uppdrag krävs det att du kör igenom banan på en viss svårighetsgrad. Även värt att tillägga att du inte måste klara av ett uppdrag för att klara banan, utan uppdragen ger bara samlarföremål som är throwbacks till tidigare spel.
Man kan säga att Theatrhythm är en blandning av rollspel och rytmspel. Du har ett party av karaktärer som du själv får sätta ihop. När du låser upp en titel med en nyckel låser du även upp huvudkaraktärerna från de olika spelen. När du klarat av en titel får du ibland även tillgång till skurkarna som spelbara karaktärer. Alla karaktärer har olika roller – attackerare, beskyddare, helare, summoners, jägare med flera – och det gäller att bygga ett lag där karaktärerna täcker upp för varandra. När du klarat en bana går karaktärerna upp i nivå och lär sig nya förmågor, till exempel besvärjelser av olika element. Fiender du möter på banorna har dessutom svagheter och motstånd mot olika element, så det gäller att välja rätt förmåga vid rätt tillfälle.
Banorna går ut på att du ska trycka på knappar i takt med musiken. Det finns några olika typer av inputs. Röda inputs kräver att du klickar på valfri knapp när den dyker upp, gröna inputs kräver att du håller inne knappen och ibland flyttar styrspaken samtidigt och gula inputs kräver att du drar spaken åt ett visst håll. På svårare svårighetsgrader behöver du göra flera inputs samtidigt. Kontrollerna är responsiva och det känns alltid som att det är mitt fel när jag misslyckas med en input. Jag tycker att banorna är riktigt kul och beroendeframkallande. De bidrar med den där känslan att man bara vill spela “en bana till”. Ju mer jag spelar, desto bättre känner jag att jag blir, vilket leder till att jag är villig att ta mig an de svårare svårighetsgraderna.
Jag gillar hur spelets grafiska stil gör att det känns som att man spelar en barnbok. Karaktärerna och fienderna är ritade som “puttinuttiga chibis”. Jag tycker det passar bra som komplement till spelets enkla berättande. Det känns lite som att varje titel är en del av en bok, vilket ökar mysfaktorn.
Sammanfattningsvis tycker jag att Theatrhythm: Final Bar Line är ett trevligt spel, med mycket innehåll att sätta tänderna i. I nuvarande upplaga finns runt 500 låtar och med säsongspasset kommer ännu fler. Spelet kanske inte är något för den som inte redan är frälst av Final Fantasy eller rytmspel, men den som är det har många timmar av spel och musikglädje att se framemot!
Denna recension baseras på PS4-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch.
THEATRHYTHM FINAL BAR LINE. Lägsta pris 639 kronor enligt Playstation Store 2023-03-24.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Square Enix.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.