Minecraft, fast nu som en Diablo-klon… Ja det är vad som Mojang Studios har knåpat ihop och låter oss få leka runt i. Men kan det vara lika underhållande som andra action-RPGs i samma genre?
Minecraft är troligtvis bekant för de flesta som har spelat spel de senaste tio åren, och nu så har vi fått en lite annorlunda upplevelse i Minecraft universumet. Här så har man nämligen tagit inspiration av spel som t.ex. Diablo och försatt hela Minecraft världen i ett isometriskt action-RPG hack´n slash.
Spelets historia är egentligen inte viktig då den bara är där som ett svepskäl för att föra oss spelare vidare genom de banor vi tar oss an. Historian i kort; En ung bybo är utstött och blir utdriven av de andra byborna, han tar sig upp i bergen och hittar en magisk artefakt. Med den magiska artefakten så lyckas han sedan ta över världen och är nu ute efter hämnd mot alla de som gjorde honom orätt. Och det är här du kliver in, som räddaren i nöden, och måste stoppa alla ondingar och rädda byborna (fast det var de som var dumma från början).
Som sagt så är det är en simpel historia och inget jag direkt reflekterade över under min tid i Minecraft: Dungeons. Här är istället det viktigaste att bara spöa lorten ur alla fiender som väller in på skärmen eller som står i din väg. Hitta skatter, plocka på dig alla nya vapen, rustningar eller artefakter som du kan hitta och se vilken/vilka som du vill använda.
Spelet har inget klassystem och alla som spelar startar med samma förutsättningar att göra sin karaktär speciell. Här är det som sagt rustningarna, vapnen och artefakterna som gör dig speciell och alla saker som du plockar på dig har alla olika statistik för hur bra dom slår eller tål stryk. Samt att alla saker har bonusförmågor eller olika ”perks” som är olika för all utrustning man hittar. Du kan få allt från att du gör 30% mer skada, fienderna fattar eld när du slår dem, elektricitet som kan skada fiender runtomkring dig etc. Vilka bonusar du kan få är slumpmässiga och beroende på hur bra vapnen är så kan du ha upp till tre olika bonusar på ett specifikt föremål.
Det är slumpen som avgör vilken typ av bonusar du får på dina vapen, men det är du som aktivt väljer vilka bonusar du vill aktivera. När man går upp en nivå så får man ett erfarenhetspoäng och det är de du använder för att aktivera en bonusförmåga på din utrustning. Varje bonusförmåga kan man levla upp max tre nivåer, men om du byter vapen så måste man bryta ner föremålet för att få tillbaka de erfarenhetspoäng som du tidigare lagt på det.
Spelet är uppbyggt i en stiltypiskt blockig Minecraft miljö, så har du någonsin sett eller spelat Minecraft så kommer du känna igen allt från originalspelet. Här har vi Zombies, Creepers, Endermen, bybor och såklart lite härligt råmande kor och bräkande får. Stora skillnaden är nu att allt är sett från en isometrisk vy istället för förstaperson. För övrigt har spelet har en god variation på de banor som finns; med allt från öken, träsk, skogar och grottor som vi får nöjet att ta oss igenom, alla snyggt gjorda efter deras motsvarighet från det originala Minecraft.
Musiken är precis som i vanliga Minecraft härlig att lyssna på, om man så står i sin hubb och försöker kolla vad man ska använda av dagens byte, där pianomusiken är lugn och harmonisk, medan om du hamnar i strid så kommer den igång på ett mer dynamiskt vis som ger lite extra umf till spelandet. Överlag så är det väldigt välkomponerad musik som anpassar sig efter spelet och ger där rätta Minecraft atmosfären.
Spelet är byggt för att spelas med upp till tre kompisar online, en kompis i soffan eller helt själv. Och det är tydligt att Mojang gått in hårt för att spelet ska avnjutas enbart med dina kompisar, då spelet inte har någon online multiplayer matchmaking, utan att du bara kan spela med människor från din vänlista. Men tack och lov är det här enkelt att ansluta till sina vänner, för redan på startmenyn så ser du vilken/vilka kompisar som är online. Och om någon av dem har startat upp en onlinesession så är det bara att klicka på deras namn och hoppa in i spelet. Det är dessutom extra enkelt för nya spelare att hoppa in, oavsett om dess vänner lagt en stor mängd timmar i spelet – då man delar på erfarenhetspoäng, vilket innebär att man som nybörjare snabbt och enkelt levlar upp.
Spelet kan ses lite som en ingångsport för yngre eller ovana spelare till action-RPG hack´n slash genren. Har man ett yngre barn så kan det vara perfekt att sitta i soffan och spela ihop med, då det är Minecraft och inte Diablo III man spelar, där kroppsdelar flyger höger och vänster.
Jag skulle dock önska att det fanns lite mer djup i spelet, i alla fall ett klassystem där man kunde få välja mellan fyra klasser.
I nuläget är det kul de första timmarna, med att testa alla olika vapen och rustningar som slumpas fram, men detta upplägg handlar mer om att få lyckoträffar – än någon form av egen påverkan. I det här fallet hade jag gärna sett att man kunde välja vapen, eller tillverka egna rentav. Åtminstone i början av spelet, för på det stora hela får det mig att känna att det lutar sig för mycket åt slump, istället för att man ska kunna få till den där mer exakta karaktären du vill ha som spelare, vilket är synd.
Man har förvisso en hubb i spelet där man kan lalla runt och testa på de nya vapen man har fått och senare i spelet så får man dit två försäljare som man kan få köpa ifrån, men tyvärr så är även det slumpmässigt, sett till vad man får från dem. Så istället för att få köpa en specifik typ av vara som t.ex. en ny rustning så kan jag istället få ett svärd, en dolk eller något annat som jag inte behöver. Här så kan man om man kör ihop med kompisar åtminstone jämföra vad för roligt man har fått från senaste banan.
Vad är då utslaget?
Minecraft: Dungeons är ett sött och underhållande spel som har återspelningsvärde, särskilt om man har tre kompisar att spela med, alternativt om man vill spela med något barn eller rentav en helt oerfaren spelare för genren. Spelet är verkligen tillgängligt för alla, och gör väldigt mycket rätt vilket gör att det blir svårt att säga att det är ett dåligt spel, även om det finns saker som jag saknar från liknande spel i samma genre. Spelet saknar förvisso redan nämnda klassystem (vilket lyser med sin frånvaro), eller möjligheten att själv kunna välja vad man vill köpa, för att inte tala om spelets oundvikliga begränsning i att det gör sig som bäst att spela med vänner, snarare än själv. Men med det sagt, så visar ändå Minecraft Dungeons, att Mojang minsann gjort ett skönt spel, som framförallt är inkluderande… och ärligt talat. Ibland vill man ju bara hugga ner en creeper eller två!
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Xbox One, Playstation 4 och Nintendo Switch.
Minecraft: Dungeons. Lägsta pris 199 kronor enligt Xbox.com 2020-05-26.
Recensionsex tillhandahållet av Microsoft.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.