Jag gillar flipperspel. Det finns något otroligt underhållande i bollen, ljuden, ljusen och de små uppdragen som en omgång flipper kan bjuda på. Det går snabbt att spela, snabbt att förlora och lika snabbt att börja spela igen, men spelet The Pinball WIzard har andra tankar om detta annars snabba spel.
Ett monster har tagit över tornet och puttat ner den magiska pärlan från sin piedestal, och det är bara du som kan besegra alla fiender, klättra upp till toppen och återställa världsordningen. Detta är dock en mycket svår uppgift, då tornet fyllts med monster, och du är en flipperkula. Förvisso en flipperkula med magiska krafter, men ändå bara en boll. Om du någonsin spelat Space Cadet på Windows 95 eller ett något annat flipperspel vet du precis vad som väntar. Med hjälp av två spakar längst ned på ett bord ska du se till att en liten kula inte faller av bordet. Ju längre du håller kulan på bordet, desto mer poäng får du, och svårare än så är det inte!
”Kulan” i detta spels fall är en liten rund trollkarl. ”Poäng” har ersatts med erfarenhetspoäng, och du vinner genom att besegra rätt fiende, plocka på dig nyckeln och ta dig ut genom dörren. Med erfarenhetspoäng kommer din lilla trollkarl att gå upp i nivå under spelets gång och låsa upp specialförmågor, så som att plötsligt byta riktning, kasta iväg ett skadande klot (som du också kan ”flippra” med spakarna!) och andra mer passiva förmågor som till exempel en stödpinne som gör att du inte kan falla ner i hålet mellan spakarna de första sekunderna av en spelomgång.
Spelets huvudläge består av 21 banor, eller 21 våningar på tornet i spelets berättelse. I vanlig flipper brukar du ha tre kulor på dig att få så mycket poäng som möjligt, här har du istället en livmätare åt din trollkarl. När du ramlar av från banan eller träffar fiender när de är aggressiva tar du skada. När livmätaren hamnar på noll är denna spelomgång slut, men frukta icke! Du kan börja nästa spelomgång på banan där du dog och fortsätta klättra, och döden betyder inte att du förlorat allt, då du efter en ”game over”– skärm får se hur mycket erfarenhetspoäng och guld du samlat ihop.
Att gå upp i nivå innebär inte bara att du låser upp nya, coola specialförmågor, utan även att din trollkarls grundvärden (liv, attack, energi) ökar, och med guld kan du uppgradera dina specialförmågor. Det hela blir en mix av flipper och mini-rollspel, tyvärr fungerar det inte alls.
Det är ett genidrag att ge spelaren magiska förmågor att använda, speciellt i flipper som annars brukar handla mer om tur än skicklighet. Tyvärr borde man stannat där och inte lagt till fler idéer, för mini-rpg elementet är hemskt. Ju högre upp du kommer i tornet, desto mer skada tar trollkarlen av både fiender och att falla av banan, detta gör spelet svårare, men inte på ett bra vis. Det finns fortfarande extremt mycket tur som spelar en stor roll i The Pinball Wizard, och då börjar din livmätare plötsligt agera portvakt. Om du inte har nog med liv kommer du dö första gången du faller av banan, vilket tar dig till en skärm som visar hur mycket erfarenhetspoäng/guld du fått under spelomgången, tillbaka till huvudmenyn, och sen får du välja samma bana igen. Inte ens de mest råbarkade flippermaskiner jag stött på har vägrat att ge spelaren mer än en kula, och detta av en mycket god anledning, då vissa kulor inte lever mer än två röda.
Men i detta spel är det mycket vanligt att du spelar i några sekunder, faller ner, ser hur lite resurser en spelomgång på mindre än en halvminut kan ge, och sen måste välja samma bana igen. Ojdå, nu blev det ännu kortare tid, dags att se hur lite resurser du fick, gå tillbaka till menyn, och välja bana igen, men här börjar mitt tålamod att tryta rejält. Lösningen på detta problem är att spela banorna från början, samla erfarenhetspoäng och guld, och hoppas att du går upp i nivå tillräckligt mycket för att överleva de svårare banorna. Tyvärr är spelet inte kul nog att försvara denna faktiska grind som jag aldrig tidigare stött på i ett flipperspel.
I detta spels fall hade mindre varit mer, för som spelet är nu möter du en mur runt nivå 15-18 som du antingen måste ha tur för att ta dig igenom, eller spela tidigare nivåer till domedagen. Det finns andra spellägen, men receptet är detsamma, och nu börjar bristen på varierade fiender, banor och musik märkas av lite för mycket.
Spelets huvudläge är inte längre än två timmar, längre än så blev det i alla fall inte för mig, men jag vägrade också att spela om banor jag redan klarat av, då spelet helt enkelt inte är roligt nog för att jag vill spela samma bana mer än en gång. Tyvärr finns det mycket bättre flipperspel på marknaden, där min personliga favorit är 2019 års GOTY kandidat Demon’s Tilt.
The Pinball Wizard kostar cirka 70 kronor, men ärligt talat hade jag hellre lagt både de pengarna och den tiden på något helt annat. Jag har extremt svårt för spel med artificiella barriärer, och tyvärr är detta spel ett praktexempel.
Denna recension baseras på PC/Steam-versionen.
Spelet finns också till Nintendo Switch.
The Pinball Wizard. Lägsta pris cirka 70 kronor enligt Steam 2022-11-25.
Recensionsex tillhandahållet av Frosty Pop.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.