Kan du knyta upp alla knutarna och ta reda på vem som är ond och vem som är god? Klarar du dig genom stadens undre och övre värld eller kommer den att ta död på dig?
Backbone är ett ’sidescrolling’ peka-klicka spel med en mysig pixelgrafik och ett detektivmysterium att lösa. Som privatdetektiven Howard Lotor går du från att lösa småbrott och hitta bevis för bland annat otrohet till att bli indragen i en stor komplott mot stadens styre. Den stora twisten som skiljer detta spel från många andra är att alla invånare i staden är till hälften djur. De olika djurarterna kallas för Kinds och har olika hög status i samhället. Huvudkaraktären Howard själv är en tvättbjörn.
Du börjar med att följa Howard på ett av hans vanliga uppdrag då han ska hitta bevis för en utters otrohet mot sin fru. När du besöker baren The Bite där han på sistone har uppehållit sig märker du att allt inte står rätt till. Efter en del smygande upptäcker du en av de hemskheter som sker bakom kulisserna på The Bite och mysteriet trappas upp.
Du för historien framåt genom att välja hur Howard ska svara på vad de olika personerna han möter säger till honom. Det är upp till dig hur otrevlig, sympatisk eller korthuggen hans karaktär ska vara. Detta påverkar i sin tur vilket svar han får tillbaka. Den här mekaniken tycker jag ger en känsla av att du har stor valmöjlighet och inverkan på spelets gång.
Ibland gäller det att hitta på lösningar för att ta sig vidare. Klättra upp på underliga ställen, hitta en kod eller distrahera vakter. Dessa små pussel är sällan svåra men ger ändå ett litet mått av tillfredställelse och gör att spelet inte känns som en novell där du endast är en passiv läsare, ett inslag som jag uppskattar mycket.
Under resans gång får du se många olika fantastiska miljöer som har sin egen prägel och tydligt visar stämningen och graden av välstånd i det område du befinner dig. Även inne i byggnader är bakgrunderna detaljerade och du kan interagera med flertalet föremål som antingen för historien framåt eller endast ger små hintar om världen och karaktärernas liv. Flertalet NPC:er går längs gatorna bakom och framför Howard på skärmen medan han rör sig i staden. Bakgrunden utgörs av flera lager som rör sig i olika hastigheter och i vissa områden kör bilar på gatan närmast skärmen. Allt detta tycker jag bidrar till en levande värld och en känsla av att den inte alls är så platt utan har ett djup som du kan utforska.
Det finns många personer som befolkar staden och du kan prata med de flesta. Genom att prata med olika karaktärer kan du få ledtrådar eller föremål som kan hjälpa dig mot lösningen av mysteriet. Karaktärernas sätt att röra sig och uttrycka sina personligheter gör att de verkligen känns levande och blir en del av precis den plats de befinner sig på.
En mysig, mystisk och jazzig bakgrundsmusik hörs till och från. Den förändras med historiens gång och känns aldrig på riktigt repetitiv. Det enda som jag tycker är lite synd är att inte hela spelet har bakgrundsmusik. På vissa ställen är det längre perioder med tystnad där jag tycker att det vore trevligt om den lite mystiska musiken hade fortsatt. Tystnaden känns endast som en brist på musik, inte att den faktiskt tillför spänning.
Kontrollerna är inga konstigheter. Du styr till höger och vänster med två tangenter och väljer i listan med kommentarer med muspekaren eller tangenterna. Det är tydligt med vad du kan interagera med eller inte och det fanns inga ställen där jag fastnade fysiskt eller var förvirrad om vad jag skulle göra för att ta mig vidare.
Backbone är enligt min mening ett mysigt och relativt kort spel som är perfekt för de tillfällen då du vill ha en bra historia och vackra omgivningar och inte orkar med en massa action. En sittning är kanske lite att ta i, men under två kvällar är det långt ifrån omöjligt att ta sig igenom det. Personligen hoppas jag verkligen att vi får se mer från studion EggNut, kanske till och med en fortsättning till Backbone. Rekommenderar starkt! En demo med prologen finns gratis på Steam.