Det är 80-tal. Din karaktär hör av sig till en mystisk person angående ett jobb. Jobbet visar sig vara en chefsposition inom narkotikasmuggling. Genom att bygga olika plantager och andra verksamheter är syftet enkelt: tjäna smutsiga pengar på narkotikaexport och tvätta pengarna. Detta är dock lättare sagt än gjort…
Cartel Tycoon är ett typiskt simulatorspel där du hanterar en verksamhet för narkotiskasmuggling. Pengarna du tjänar är smutsiga och du måste tvätta dem genom taxibolag eller andra verksamheter för att kunna använda dem. Detta är en intressant mekanik i spelet, då du måste kunna hantera två olika ekonomier samtidigt. Du tjänar mestadels pengar via export. Exporten sker via olika fordon som flygplan eller fartyg. Olika exportställen genererar olika summor. Flygplatser genererar mindre summor och kräver inte att du gömmer dina varor i grönsakspaket, vilket krävs för att exportera via hamnen. All verksamhet kräver en viss summa för att du ska hålla dem igång och har du inte koll på din ekonomi kan dessa fallera snabbt.
För att kunna transportera pengar, de olika varorna och ta över områden måste du rekrytera löjtnanter som hjälper dig på traven. Dessa spelar en stor roll i verksamheten. Dina löjtnanter kan variera i styrka och har även olika förmågor. Du låser också upp fler under tidens gång när de går upp i nivå. På så sätt kan du skräddarsy dem. För att ta över rivaliserade gängs områden och verksamheter måste du skicka dit löjtnanter som har styrkepoäng som matchar eller är över dina fienders egna poäng. Varje område, så som flygplatser, hamnar och liknande, måste även ha en löjtnant på plats annars riskerar du att de rivaliserade gängen kommer och tar över.
Givetvis kräver spelet även att du tar hand om dina löjtnanter, annars kanske de tar hämnd på dig. Man kan se om varje löjtnant är nöjd eller missnöjd med sitt arbete genom att klicka på deras ikon. Om du inte betalar dem så kanske deras missnöje ökar.
Det tar inte lång tid förrän de olika myndigheterna blir misstänksamma på din verksamhet. Då skickar de ut agenter för att undersöka exempelvis din hamn. För att flyga under radarn måste du minska produktionen och exporten till den plats som myndigheterna undersöker. Ju större verksamhet desto mer terror sprider du även bland de olika områdena, vilket så även ökar misstänksamheten. Terrornivåerna höjs enkelt och snabbt, medan det är svårare att få dem att minska. För att få nivåerna att minska måste du muta borgmästare i de lokala städerna.
Tyvärr finns det inte olika svårighetsgrader i spelet just nu vilket gör att det känns väldigt obalanserat. Du blir lätt överrumplad och är man inte oerhört försiktig tar det inte lång tid tills din huvudkaraktär far illa. När detta händer får du dock välja den löjtnant som du vill ska ta över verksamheterna och spelet fortsätter. Ökningen av svårighet är väldigt brant och det blir lätt frustrerande.
Grafiken i spelet är fin; spelet flyter på bra och jag stötte inte på några grafiska buggar. Det har en standard simulator-look som är enkel att navigera. Det har även ett mysigt litet soundtrack, men jag saknar röstskådespelare. Jag tror att det hade lyft spelet lite då det annars känns väldigt tyst, förutom bakgrundsmusiken.
Eftersom Cartel Tycoon än så länge befinner sig i early access finns det mycket tid att expandera och få ett mer finslipat gameplay. Det har lovats multiplayer utöver de två nuvarande tillgängliga spel varianterna (berättelse och sandlåda). Tyvärr känns spelet väldigt obalanserat och svårighetskurvan är brant. Det ska bli intressant att se hur spelet utvecklas och kanske kommer jag tillbaka till det när hela spelet är färdigt för fullständig release. Just nu kan jag rekommendera att köpa det på en rea om du är nyfiken på det.