XCOM 2 är den efterlängtade uppföljaren till Firaxis Games succé XCOM: Enemy Unknown och likt sin föregångare är det ett turordningsbaserat strategispel. Det är helt enkelt mer av det goda och en oerhört välkommen fix för de, som likt jag, blev helt ”hooked” på Enemy Unknown och dess Enemy Within expansion.
Vad handlar det om?
XCOM 2 utspelar sig år 2035, vilket är 20 år efter händelserna i XCOM: Enemy Unknown; mänskligheten har förlorat kriget mot utomjordingarna och du är tillbaka i rollen som Commander. För någon som är en sucker för bra story i spel så kan jag medge att XCOM 2 inte har en värst slående historia; den blir lätt glömd och ofta kom jag på mig själv att jag inte var så värst investerad i den.
Spelet tar av stapeln där du som spelare kastas in i ditt första uppdrag för att återta ett viktigt föremål. Det föremålet visar sig att vara du, Commander. Väl återhämtad och på plats i högkvarteret blir du inkastad i världens kris. Eftersom mänskligheten förlorade året 2015, blev förrådda och lämnade över makten till utomjordingarna så är det nu din uppgift är att leda en rebellstyrka och återta kontroll över vår värld. Men du måste vara snabb. Tiden är knapp, vilket du hela tiden kommer att bli påmind om, utomjordingarna och dess utvecklande av sitt Avatar Project flåsar alltid dig i nacken och du måste stoppa dem innan deras Avatar Project är utfört. Storyn är dock inte varför man spelar XCOM 2, utan det som lockar är helt enkelt dess gameplay, men även nostalgin eftersom många har växt upp med att spela de gamla X-COM klassikerna från 90-talet.
Hur är det att spela?
Turordningsbaserade strategispel är mina favoriter inom strategispel-kategorin. Om du spelade det förra XCOM-spelet kommer du känna igen det mesta eftersom väldigt lite har förändrats. Du har ditt högkvarter att expandera, soldater att rekrytera, forskning och utrustning att utveckla samt inte minst dina uppdrag att utföra. Varje mission tar din lilla trupp på fyra (högst sex) soldater med olika uppdrag att utföra. Kanske ska du rädda en viktig person eller hacka ett specifikt föremål.
Låt oss inte glömma alla utomjordingar som står i din väg och totalförstör alla dina planer. Du kommer fortfarande att missa dina fiender trots att du står fem meter ifrån med en sannolikhet av 90 % för att få ett lyckat skott. Frustrationerna när du ser din strategi fallera kommer garanterat vara många. Sorgen att förlora din bästa krypskytt ’Stonecold’ i ett oväntat bakhåll. Ja, det är mycket som kommer att få dig vilja slita av ditt hår samtidigt som du helt enkelt bara ”måste” spela ett uppdrag till kl. 4:30 på morgonen. Men i slutändan kommer allt att vara värt det?
Inför varje mission får du bestämma vilka typer av soldater och dess utrustning du vill ha kontroll över under uppdraget. Det finns fem olika sorter av soldater; ranger, grenadier, specialist, sharpshooter och psi operative. Från början är alla dina nya soldater som du rekryterar ”rookies” (nybörjare) och har ingen speciell roll. Efter varje uppdrag så får dina soldater XP och om de levlar upp kommer de få en roll. Därefter kan du skräddarsy dina karaktärer efter varje ny level, tråkigt nog finns det bara två olika abilities att välja på.
Du kan även senare i spelet träna nya soldater till en specifik roll, med hjälp av byggnaden Guerilla Tactics School som du kan bygga rätt tidigt i spelet. Att expandera sin bas med olika byggnader är viktigt; det kan vara en bra idé att planera i förväg vilka byggnader som är viktiga att bygga i början av spelet och vilka som du kan vänta med. Vissa kräver att du har vetenskapsmän eller ingenjörer att placera ut så att tiden på projekt, forskning eller dylikt kortas av. Att forska fram ny utrustning är något du kommer att vilja göra hela tiden. Genom att obducera olika utomjordingar för att förstå deras anatomi och teknologi leder även till att ditt crew kan forska fram nya vapen eller armor. Detta ger dig ännu mer möjlighet att anpassa dina soldater efter vilken typ av dream team du vill ha.
När du väl landat med din squad på en random karta börjar spelet på riktigt. Det är här XCOM 2 briljerar. I turordningsbaserade spel såsom XCOM 2 börjar du eller din motståndare först med en runda. I varje runda får du kontrollera dina karaktärer som har enbart ett begränsat antal ”steg” som de kan utnyttja och sedan är det din motståndares tur. Dessa steg kan innebära att du finner skydd och sedan attackerar fiender eller utför någon annan handling för att avancera. Tips: låt ALDRIG dina soldater vara på öppen mark eftersom det oftast resulterar i att de blir fiendernas favoritmat. Skydd är A och O.
I XCOM 2 har även många uppdrag ett begränsat antal rundor innan du misslyckas med ditt uppdrag vilket gör spelet svårare än dess föregångare. Värt att nämna är att de soldater som är skadade när ditt uppdrag kommer att behöva återhämta sig. Dessa kommer inte vara tillgängliga för nya uppdrag på ett antal dagar.
Svårighetsgraden är snäppet högre än dess föregångare. En av anledningarna till detta är givetvis den konstanta tidspressen som hänger över en under spelets gång. Tar du helt enkelt för lång till på dig så kan du garanteras ett game over. Detta kan vara både positivt och negativt beroende på vilken typ av spelare du är. Spelet kan vara enormt stressande men samtidigt tvingar det dig att tänka, planera och se över dina strategier, soldater, utrustning och byggen. Väldigt många uppdrag kräver, som skrivet, även att du utför dem under ett visst antal rundor, vilket kan vara frustrerande om föredrar att ta din tid och det säkra före det osäkra. Det dock finns moddar som tar bort tidspressen eller förlänger (även förkortar!) dessa aspekter i spelet.
Spelet ser väldigt bra ut, samtidigt väldigt familjärt. Utseendemässigt är det inte slående men för ett turordningsbaserat spel är det ett av de snyggaste. Mycket flyter på; cutscenes och animationer är riktigt fina ifall man har en bra nog PC att dra upp grafiken på. Tyvärr är en nackdel att spelet inte är så värst optimerat och kanske inte helt finslipat vilket har fått en del kritik. Du kan ändra mycket av utseende och dylikt på dina soldater och med mod-supporten finns det en hel djungel av alternativ att lägga till.
Ljudet, speciellt musiken, i spelet är i samma anda som sin föregångare och där finns inga klagomål från min sida, soundtracket är fenomenalt. Soldater har sina egna personligheter och dess röster kanske hade kunnat vara mer bundna till soldatens ursprung då de alla kommer från olika länder, lite mer olika dialekter hade varit kul. XCOM 2 skiljer sig inte mycket från dess föregångare men för någon som älskade Enemy Within så är det helt okej. Här är ett koncept som jag tycker fungerar. Det ska bli intressant att se vad för expansioner som släpps för XCOM 2, tills dess kan det vara en bra idé att ta en titt på moddar som kan tillföra spelupplevelsen.
Denna recension baseras på PC versionen.
Prisbild ca 299-449 kr.
Recensionskod tillhandahållen av Kinguin
XCOM 2 släpps till konsol i september 2016.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.