Att sätta gasen i botten räcker inte. Här snackar vi att med nitrons hjälp nära nog mangla oss fram på banorna i flera hundra kilometer i timmen, allt för att få ihjäl några fler motståndare, eller få aningen bättre tid, eller ….ja bara för att döda tiden lite (utöver motståndet). Men hur långt når denna destruktiva racer i en värld full av högprofilerade actionspel – kommer den först över mållinjen eller kraschar den rakt in i en vägg? Lets find out!
Premissen är i princip densamma i alla olika typer av tävlingar i spelet. Ett par varv, och vinna genom att egentligen vara så förstörande som möjligt medan du nära nog flyger fram över banorna. Även om det finns flera spellägen (Eliminator, där du ska överleva fem varv, Pursuit, där du spelar som polis, Survival, där du ska tävla mot tiden, Face Offs, där du ska vinna över en specifik bil, och Road Rage, där du ska ta kol på det mesta) så känns det i mångt och mycket väldigt repetitivt.
Visst är det roligt att göra ”takedowns”, d.v.s. mosa av motståndarna från vägen; men när det kommer upp bana efter bana, med små variationer – överlev, mot tid eller vinn över en motståndare, ja då kan det lätt bli lite väl bekant. Men med det sagt, så går det inte att undgå tjusningen i spelet. Att hela tiden tjäna nitro (ja, det går om du t.ex. kör i fel körriktning) innebär att man snabbare tar sig framåt, och blir mer eller mindre en standard i körandet. Du behöver verkligen susa fram så snabbt det går, samtidigt som du gärna undviker att krascha, samt åsamkar olycka åt andra. Allt ger mer nitro, och på den vägen är det.
Spelmässigt så finns det många banor, över sextio events, och spellägen, men märkligt nog så infinner sig det som sagt snabbt en känsla av att du gjort denna bana lite för många gånger – och att det inte finns tillräckligt mycket innehåll för att hålla uppe spelet. Visst, har du Burnout sug efter just dessa spellägen, så kan du säkerligen få din fix, men det känns som att utvecklarnas driv borde betytt mer lägen och mer variation.
Du låser förvisso upp nya bilmodeller och banor ju mer du kör, men det där måste-bara-spela-en-stund-till känslan infinner sig bara i väldigt korta stunder. Men då är den slutliga frågan, är det värt att köpa?
Ja, här kommer det in två av spelskaparnas främsta styrkor – dels så är spelet lätt att plocka upp och spela – svårighetsgraden ligger inte i spelets styrning, utan mer på att man behöver ha ett jävlar anamma att få de bästa tiderna. Men det ser jag som en bra sak. Sedan har vi något så ytligt som prisbilden. Ja, spelet kostar som mest 299 kronor, och är därmed ett gediget köp för de flesta. Särskilt de som mest är ute efter ren bilaction. För dessutom, till skillnad från utvecklarnas tidigare spel Danger Zone 2 som vi recenserat, så är detta spel faktiskt förhållandevis stabilt, samt aningen snyggare. Det flyter på bra, (vilket är ett måste för ett bilspel som detta) och kommer funka för både veteranen såväl som för nybörjaren.
Denna recension baseras på Xbox One versionen.
Dangerous Driving. Lägsta pris 299 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-04-25.
Recensionsex tillhandahållet av Three Fields Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.