Det sjunde spelet i den kinesiska rollspelsserien Sword and Fairy är här: Together Forever. Om du är ett fan av mytologi, välskrivna karaktärer och actionfyllda strider har du något att se fram emot.
I berättelsen följer vi Yue Quingshu, en föräldralös flicka som bor tillsammans med sin farfar/morfar (specificeras inte) i Mingshu-sekten. En dag stöter Yue på Xiu Wu, en gudomlighet som har färdats till människoriket för att rädda folket från farliga monster som har börjat inkräkta. Xiu och Yue ingår i en symbios med varandra, de sammanlänkas spirituellt. Tillsammans ger de sig ut på en resa för att rädda mänskligheten och återhämta det utvalda barnet, Ziqui. Ziqui har blivit tillfångatagen av en mystisk identitet. De får hjälp av det unga kärleksparet Sang Yo och Bao Moqing, som båda har sin egen bakgrundshistoria att berätta.
Berättelsen är intressant och välskriven med god karaktärsutveckling. Jag hade inte spelat tidigare spel i serien men kunde ändå följa med. Spelet innehåller nämligen en separat berättelse från de tidigare spelen i serien, vilket enligt mig är positivt, särskilt med tanke på att en del av spelen i serien inte har släppts här i väst.
Sword and Fairy: Together Forever i grund och botten ett rollspel med ett actionbetonat stridssystem. Spelet innehåller ett flertal mindre områden där du både kan gå vidare med berättelsen, utforska och döda fiender samt göra en stor mängd sidouppdrag som ger dig erfarenhetspoäng, föremål och pengar som kan vara användbara för att ta sig an spelets bossar. Dessa kan vara allt från enkla “gå och döda en fiende”-uppdrag till händelsebaserade uppdrag som bygger världen. Förutom dessa kan du även ta del av några andra sidoaktiviteter, som att spela kort eller ge dig i kast med plattformsutmaningar. Det finns gott att göra för den som vill ta sin tid och utforska allt, men spelet passar även för den som bara vill ta sig an huvudberättelsen. Spelet i sig är relativt kort om du först och främst fokuserar på huvudberättelsen. Till en början gjorde jag en hel del sidouppdrag, men senare valde jag att fokusera på att ta mig vidare. När jag klarade spelet landade jag på 18 timmar, vilket inte alls är mycket för ett rollspel.
Strukturen på huvudberättelsen är för det mesta densamma genom spelets gång. Först filmsekvens, sen lösa ett pussel i det område man befinner sig i och till slut döda bossen i området. Pusslen kan vara allt från att sätta objekt på rätt plats till att smyga förbi vakter. Om du har svårt för något av pusslen kan du dessutom skippa dem om du fastnar för länge. Detta uppskattar jag eftersom alla spelar spelet av olika anledningar och kanske hellre vill strida än att lösa pussel. För den som har lite svårt för strider finns det olika svårighetsgrader (Easy, Normal och Hard) att välja på. Dock kan du inte fritt byta mellan dessa. Däremot kan du sänka svårighetsgraden på samma sätt som du kan göra med pusslen, men du kan inte höja tillbaka svårighetsgraden igen efter det. Detta tycker jag är lite synd. När jag var fast på en av de sista bossarna ett litet tag på Normal valde jag att byta till Easy och kunde sen inte ångra mitt val, vilket gjorde den allra sista bossen till en ren barnlek. Detta är inget stort klagomål egentligen, eftersom det enkelt kan fixas med en patch.
Om vi nu ska prata om själva striderna finns två typer av standardattacker, en svag och en stark. Dessa kan användas i olika kombinationer för att göra mer skada. Utöver detta har vi även ett antal specialförmågor att använda. Det kan vara alltifrån farliga projektiler till helande magi. Dessutom är alla karaktärer i partyt helt olika i hur de spelar. Yue är lätt i sina rörelser och attackerar med ett svärd. Det gör även Xiu, men med ett större och kraftigare svärd, Bao använder magi och Sang använder sin armborst. Yue är lite speciell i att hennes specialattacker kommer från andevarelser du stöter på under berättelsen, till exempel en is-ande som har is-attacker. Dessa andar kan du mata med bär för att göra kraftfullare. Trots detta är spelet relativt enkel på normal svårighetsgrad och man kan komma undan med en del buttomashing. Det i sig är inget fel, men om du vill ha en rejäl utmaning rekommenderar jag nog att spela på Hard.
När det kommer till det grafiska briljerar verkligen Sword and Fairy: Together Forever. Områdena är oerhört vackra och färggranna och animationer, speciellt i filmsekvenser, är välpolerade, även om de må vara lite over the top med coola och flashiga animationer.
Ljudet och musiken i spelet passar bra till dess tematik. Vi hör mycket av traditionella kinesiska instrument och rösterna är enbart på kinesiska. Det finns alltså inga engelska röster i spelet, du måste lyssna på kinesiska under hela spelet. Jag uppfattar kinesiska som ett ganska monotont språk som kan bli lite tröttsamt att lyssna på, särskilt när det är så mycket dialog, men jag förstår att det krävs en hel del extrajobb för att ha röster på engelska så jag kan förbise det.
Sammanfattningsvis är Sword and Fairy: Together Forever ett mycket trevligt spel som utan tvekan faller under definitionen. Om du är intresserad av RPG och vill lära dig om nya kulturer är det helt klart värt att kolla in!
7111]12 2
Denna recension baseras på Playstation 5-versionen.
Spelet finns även till PC och Playstation 4.
Sword and Fairy: Together Forever. Lägsta pris 419 kronor enligt Playstation Store 2022-09-05.
Recensionsex tillhandahållet av Eastasiasoft.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.