I en högteknologisk framtid där allt känns allmänt dystert har vi en man i en TV, som vill ta sig ut ur den. Men kommer världen utanför vara något för honom eller kommer det hela sluta som ett strömavbrott?
Jag börjar spelet som en man i en TV, som sedan lyckas lämna den TV:n för att sedan kunna promenera mellan olika TV-apparater. Pusslen är under det här korta segmentet rätt enkla, men det dröjer inte länge förrän jag lämnar TV:ns begränsade värld och istället tar mig ut till de elektriska ledningarna runt om i världen. Det är också här spelets pussel börjar bli lite långsökta i min mening. Ett exempel är att jag måste kontrollera en radiostyrd bil som flyttar färgburkar in i en hiss så jag kan ta mig vidare i spelet; kan vara uppenbart för vissa, men långt ifrån uppenbart för mig. Nu menar jag inte att jag bara vill ha jätteenkla pussel, men det vore trevligt med lite ledtrådar ibland om vad det är tänkt att jag ska göra för att komma vidare.
Även om jag inte är särskilt förtjust i vissa av pusslen i spelet så gillar jag konceptet att man är ett medvetande inom elektricitet. Det är inte nödvändigtvis ett nytt koncept, men jag känner ändå att vad utvecklarna har gjort här är nytt och fräscht. Det finns inga dialoger i spelet, vilket begränsar mängden information jag får om vad sjutton det är som händer. Varför börjar jag som en man i en TV, och varför kan jag förflytta mig via elkablar och liknande? Räkna inte med att spelet kommer förklara något mer än kontrollerna i första taget, men även om jag inte får reda på så mycket så sugs jag ändå in i spelet. Men för den som är uppmärksam kan man hitta lite ledtrådar om vad det är som händer, det finns lite skärmar med varningar till en boss att någon är på väg, och jag är verkligen på väg. Utöver det får man inte veta så mycket mer om storyn, det känns lite som att den hamnade på efterkälken när de gjorde spelet, vilket känns synd.
Kontrollerna känns stabila och bra. Det är inte många knappar som används när jag spelar men det märks tydligt att en bra kontroll var ett tydligt fokus hos utvecklarna, och det uppskattas. Det är inga svårigheter med att ta kontroll över något eller att förflytta sig, förutom någon enstaka gång då nivådesignen är lite klumpig.
Jag gillar både hur spelet ser ut samt hur det låter. Allting känns så mörkt och dystert i denna värld och jag känner att jag ständigt väntar på att något hemskt ska hända. Inte för att det nödvändigtvis gör det, men utvecklarna gjorde ett såpass bra jobb med spelets atmosfär att jag aldrig känner mig riktigt säker. Jag ser figurer och människor som rör sig i bakgrunden likt skuggor, vilket inte får mig att känna mig tryggare.
Jag gillar verkligen atmosfären i 7th Sector, och har kul när jag spelar, men vissa pussel är så långsökta eller rentav dumma att jag mer och mer känner att spelglädjen försvinner och istället blir jag frustrerad. Jag ska inte påstå att jag är något snille när det kommer till pussel i spel, men om jag behöver kolla upp hjälp för vartannat pussel jag stöter på i ett pusselspel så bådar det inte gott. Särskilt inte om spelet satsar mer på sina pussel än sin story.
Denna recension baseras på Playstation 4-versionen.
Finns även till Xbox One, Nintendo Switch och PC.
7th Sector. Lägsta pris 199 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-02-21.
Recensionsex tillhandahållet av Sometimes You.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.