Vad är egentligen verkligt? Kan en självmedveten AI räknas som en människa? Kan ett spel bli din nya verklighet? Dyk djupt ner i en värld med många lager, viljor och tekniker där linjen mellan verklighet och spel är tunnare än vad du tror. Kan du lösa dina uppdrag som en Gamedec eller leder dina ledtrådar dig in i ett hörn?
Gamedec är ett komplext peka-klickaspel där du i rollen av en gamedec, en sorts detektiv som arbetar mellan den verkliga och den kodade världen, får flertalet uppdrag och upptäcker alltmer om världen och staden Warsaw. Du utgår från din lägenhet och får uppleva flera spännande platser både i den verkliga staden och inuti olika spel.
Världen som Gamedec utspelar sig i är en högteknologisk värld under slutet av 2200-talet där många uppfinningar vi har idag har utvecklats till en sådan grad att VR är obligatoriskt och alla dina sinnen är uppkopplade till det spel du befinner dig i. Smärta är en sport och människors hjärnor kan transplanteras in i konstgjorda kroppar som går omkring likt en vanlig människa. Har man dock inte tillräckligt med pengar för detta kan ens hjärna för alltid vara uppkopplade till nätet och leva sina liv enbart där. Bakom spelet finns ett stort bibliotek med fakta om världen och dess teknik som du låser upp allt eftersom du stöter på dem under din spelomgång. All fakta samlas i din meny så att du kan läsa om de olika teknikerna när du vill.
Efter att du skapat din karaktär börjar du i din lägenhet där du kan kika omkring lite innan du ger dig ut på ditt första uppdrag. Det är upp till dig att ta reda på varför en rik ung man inte loggat ut från sitt spel på fyra dagar. Fyra dagar inkopplad i ett spel är inga konstigheter om du har den bästa hårdvaran och tar de rätta pillren innan du lägger dig på din soffa, tar på dig din hjälm och ger dig in i spelet, men fyra dagar anses vara gränsen för att inte dra på sig fysiska skador. Till en början vet du inte vilket spel han befinner sig i, men när du frågat runt lite ger du dig själv efter honom in i spelet.
Här stöter du på väldigt vuxna och störande ämnen och moment så som övervåld och sex vilket gör att spelet inte passar sig för de som känner sig obekväma med att hantera frågor om våldtäkt och liknande hemskheter. Längre in i spelet tas dock detta element bort så gott som helt men en hel del mord och blod återkommer. Spelet är uppdelat i scenarier eller uppdrag med en mer eller mindre tydlig rödtråd som leder dig till det komplicerade slutet.
Det är upp till dig som gamedec att leta reda på ledtrådar och fråga ut personer som du träffar för att kunna bestämma dig för hur saker och ting ligger till. En del ledtrådar är motsägelsefulla och alla personer du frågar ut kanske inte talar sanning. Under dina uppdrag har du en arbetsgivare som är mer eller mindre närvarande men du kan under uppdragets gång välja att gå emot din uppdragsgivare om du hittar fakta som pekar på att det faktiskt är din arbetsgivare som är boven. När du samlat tillräckligt med ledtrådar låses en slutsats upp som du kan välja i din slutsats-karta. Ibland kan du behöva flera ledtrådar för att låsa upp en slutsats och det är ofta du inte lyckas samla alla ledtrådar utan tvingas välja den slutsats som du tycker låter rimligast.
Hur du interagerar med personerna du möter påverkar hur de bemöter dig. Säg fel sak och de kanske vägrar att hjälpa dig eller så kanske de bara har tid att svara på ett visst antal frågor innan de går, eller rent av dödar dig. Hur du beter dig i olika situationer ger dig även poäng i fyra olika kategorier som du använder för att låsa upp professioner. Dessa professioner kan ge dig fördelar så som att övertyga folk att lita på dig eller hacka dig igenom spelkod för att komma igenom låsta dörrar.
Mindre uppgifter leder dig vidare i handlingen och berättar för dig när det är dags att göra en slutsats, ibland tidigare än vad du kanske är beredd på. Allt eftersom handlingen fortskrider blir dina möjligheter och uppdrag alltmer differentierade och handlingen alltmer komplicerad. Mot slutet av spelet gäller det att verkligen hänga med för personerna du möter puttar dig och manipulerar dig till den grad att spelet styr dig och inte tvärt om. Den invecklade upptrappningen är väldigt spännande och intensiv och leder till 6 möjliga slut. Alla 6 sluten presenteras för dig, men alla är kanske inte möjliga beroende på vilka val du gjort under handlingens gång.
Tyvärr dyker det upp buggar lite här och var, något som tidigt i handlingen var störande men som jag kunde se förbi. Under spelets andra hälft gör förvirringen och komplexiteten i handlingen att jag inte längre vet exakt vad som är buggar jag ska uppleva och vad som är riktiga buggar. Jag hoppas att en tidigt patch kommer att lösa detta så att förvirringen inte blir fullständigt total i vissa moment.
Världarna eller spelen som man får upptäcka är spännande och trots den inte allt för höga grafiska nivån gör ger de en inlevelse i handlingen som en grafisk novell inte hade kunnat representera på samma sätt. Att det olika platserna är så olika varandra gör att varje nytt uppdrag känns fräscht och spännande.
Kontrollerna är egentligen inga konstigheter. Du klickar dig omkring i en meny med tre flikar, information, slutledning och professioner, styr din karaktär genom att klicka på marken dit du vill gå och navigerar i konversationer genom att välja alternativ med musen. Det går även att navigera menyerna med piltangenterna och enter.
Musiken är anpassad till varje område och skiftar därför mellan en cyperpunk-techno och lantliga banjotoner med flera andra stämningsfulla musikstycken. Musiken bidrar till atmosfären men är inget som jag la mycket märke till.
Jag har väldigt delade meningar om Gamedec. Utvecklarna har verkligen mycket lore bakom och har tänkt ut en hel, om inte flera, komplexa världar som gör att spelet blir väldigt levande. Däremot tycker jag att det första uppdragets råhet och obekväma ämnen drar ner mycket av deras arbete i smutsen. Hade jag inte recenserat spelet hade jag nog slutat spela innan jag var klar med första uppdraget eller precis efter det. Men de efterkommande uppdragen och scenarierna har dock mycket mer focus på att lösa ett mysterium och interagera med spelvärldarna man befinner sig i. De lite råa ämnena ligger kvar men inte på samma nivå.
När buggarna är fixade så att jag sliper läsa kod i informationsrutorna och inte lägger mig i luften bredvid min soffa så tycker jag i övrigt att spelsystemet med sina ledtrådar och slutlednings-steg är en väldigt spännande mekanik. Så som det är utformat känns inte spelet lika linjärt som många andra peka-klicka/detektivspel. Eftersom buggarna störde mig lite för mycket spelade jag inte igenom spelet i sin helhet mer än en gång, men omspelningsvärdet tror jag är högt. Detta då du kan välja ett interagera på andra sätt och på så vis få nya ledtrådar som leder till nya slutledningar eller helt strunta i dina ledtrådar och anklaga den som är oskyldig.
Ge utvecklarna en stund till att patch upp spelet lite och ge det sedan ett försök om du uppskattar peka-klicka spel och vill testa på en lite annorlunda spelmekanik samt upptäcka en högteknologisk framtid. Var dock beredd på de råa scenerna och spela inte detta men en minderårig i närheten.
Denna recension baseras på PC versionen.
Gamedec. Lägsta pris ca.304 kronor enligt Steam 2021-10-02.
Recensionsex tillhandahållet av Anshar Studios.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.