Det är dags att vara en duktig dvärg och börja jobba i gruvan! Oroa dig inte, istället för en borr av något slag får du istället styra ett helikopter-liknande fordon och du skjuter istället för att borra! Vad väntar du på!? Ta chansen nu, vi lovar och svär att det absolut inte finns någon typ av fara nere i djupet… Ingen alls!
Bore Blasters börjar med att vi tar på oss rollen som en klassisk fantasydvärg. Arbetsuppgiften vi blivit tilldelade av vår kung, är att i olika områden gräva sig ner i djupet på jakt efter rikedomar. Till sin hjälp har vi ett helikopteraktigt fordon, beväpnat med skjutvapen. Med hjälp av detta skjutvapen, skjuter vi sönder stenblock för att komma allra längst ner. På vägen ner kommer vi hitta juveler, som vi självklart vill samla på oss och skattkistor som givetvis innehåller ännu mer rikedomar som bara väntar på oss. Vad är anledningen till att skjuta sig ner till botten då? För att hitta en enorm skattkista såklart. Under grävandets gång händer det att kungen, eller hans medarbetare ger dig extra uppgifter, som att skjuta extra mycket på ett specifikt typ stenblock, eller samla på dig ett visst antal objekt. Det gäller dock att vara på sin vakt också. Det döljer sig även varelser långt nere i djupet och de är allt annat än vänligt sinnade. Vilken tur att dina vapen fungerar lika bra på dem som stenblocken.
Efter att du har tagit dig ända ner till den stora skattkistan och banan är avklarad, kommer du tas till en meny. Här kan du spendera de juveler som du samlade på dig under föregående grävningen för att uppgradera din helikopter. Det du kan uppgradera är hur många träffar du klarar innan helikoptern går sönder, hur mycket skada ditt skjutvapen gör etcetera. Efter att du gjort detta kommer ett nytt område att låsas upp och det är bara sedan upprepas allt detta tills områdena är slut, eller om du av någon annan anledning får för dig om att sluta. Genremässigt har vi att göra med något slags arkadigt, tvådimensionellt actionäventyrsspel med lite rogue-lite-element. Om du skulle dö under grävandet, får du välja om du vill behålla juvelerna du samlat på dig och uppgradera helikoptern, eller om du vill gå miste om dem och börja om från början på den aktuella banan. Jag gillar verkligen den aspekten, då det öppnar upp för möjligheten att försöka rusta mig bättre och att det är upp till mig om jag vill ta den eller inte.
Det är inte bara helikopterns skjutvapen som du har till din hjälp i ditt grävande. Men jämna mellanrum, när du har skjutit sönder tillräckligt många stenblock, kommer du att få välja en temporär uppgradering. Det kan vara allt ifrån att dina skott ska ge mer skada, till att helikoptern automatiskt kastar ut bomber med jämna mellanrum. Under din framfart kommer du även att låsa upp fler karaktärer. Varje karaktär har sin egen specialförmåga som vi kan använda när en rosa mätare fylls upp. Mätaren fylls upp när tid passerar och du behöver således inte göra något särskilt. En av karaktärerna blir ett klot som krossar fiender och block utan att ta skada, en annan skjuter ett gäng målsökande missiler och den tredje förvandlar stenblock till block innehållande juveler. Förutom karaktärernas utseende är det bara dessa specialförmågor som skiljer dem åt.
Det är inte så mycket mer att prata om när det gäller vad du pysslar med i spelet. Det är väldigt enkelt rent konceptuellt och har inte heller särskilt mycket till berättelse heller. Den berättelsen som finns är att vi är vanliga gruvarbetare. Förutom att gräva oss ner till botten på jakt efter skatter, testar vi även ny teknologi som kungen och hans assistent vill fortsätta att utveckla. Plötsligt avslöjar vi ett gäng troll som ämnar hitta djävulskap emot oss och det är upp till oss att stoppa dem! Historien påverkar inte gameplay, utan du gör hela tiden samma sak. Det enda sättet det påverkar dig på, är att det ibland dyker upp fler dialogrutor från andra karaktärer under tiden du spelar. Även om uppdraget är detsamma på samtliga banor du låser upp, bjuder ändå spelet på variation när det kommer till banorna. Banorna har väldigt distinkta utseenden beroende på vilket element som dominerar banan. En del har ett isigt tema, andra har eld, träsk och så vidare. Mycket bra då, det snabbt blivit tråkigt om alla banorna sett likadana ut.
Tro nu inte att spelets enkelhet är någonting jag tänker gnälla på! Tvärtom är det där styrkan ligger för mig. Det är otroligt skönt med vetskapen att ditt mål på den aktuella banan är detsamma som den föregående. Att kontrollschemat dessutom är såpass lättmanövrerat, att jag inte ens behöver tänka på vilka knappar gör det till en väldigt avkopplande upplevelse. Styrningen är dessutom otroligt responsiv, vilket ger mig känslan att var i full kontroll över fordonet. Fienderna bjuder förvisso på viss utmaning, men inte på ett överdrivet vis, utan det handlar mest om hur pass uppmärksam du är på dem. Om jag ska klaga på någonting när det gäller fienderna, skulle det vara att en del av dem laddar upp sina anfall. Detta kan de göra utanför skärmen, vilket betyder att det plötsligt kommer en projektil, eller en jättelik fiende från ingenstans. Det gör det nästintill omöjligt att lägga upp en strategi för att undvika skada. En annan sak som är frustrerande är att du har begränsat med bränsle. Det går förvisso att uppgradera hur länge du har möjlighet att flyga innan bensinen tar slut. Det finns bensindunkar utspridda på banan, som du kan skjuta sönder för att på så sätt få mer bränsle. Tyvärr är dessa så få att jag vid flera tillfällen undrar om de verkligen existerar. Jag vet att spelet vill ha lite utmaning, men den här aspekten gör det mer irriterande än utmanande.
Spelet har en charmig pixelgrafik som påminner diverse retrospel som försöker härma klassiska Nintendospel. Bore Blasters har dock lyckats få grafiken att kännas detaljrik bland alla pixlar, vilket på ett sätt gör att jag anser att det står ut från resten av pixelgrafikspel. Under ditt grävande får du även lyssna på riktigt skön synthdriven musik som verkligen passar spelet som handen i handsken.
Är du ute efter en upplevelse som är okomplicerad som i den gamla tidens arkadhallar, där alla spelen har ett specifikt mål som du ska uppnå varje gång? Då är Bore Blasters spelet för dig. Det är väldigt välgjort i all sin enkelhet och det är en i stort sett avkopplande upplevelse varje gång du startar upp det. Det här kommer tveklöst vara ett spel jag kommer återkomma till flera gånger nu under året.