Man ska aldrig förringa nöjet i att domdera över folks vardag genom att helt hippt som happt rasera en skola, bara för att bygga en flygplats där istället. Bara för att….ja du kände för det! Frågan är snarare om du känner för Smart City Plan i det långa loppet? Låt oss bygga ett hus tillsammans (eller två)!
Ni vet de där barndomssomrarna, när daggen fortfarande låg på gräsmattan på morgonen, fåglarna kvittrade och Sim City stod igång på den gamla 28” tv:n i ert pojkrum. Ja det var tider det. Och även om det såklart är mina högst personliga sådana, så är det här vi landar när vi tar oss an det ”nya” men samtidigt gamla (på vissa sätt) Smart City Plan – ett stadsbyggarspel som siktar på att vara lika lätt som roligt.
Upplägget säger sig självt – du väljer namn och logga (av någon anledning) för din stad och sedan sätter du igång med att placera residentiella, kommersiella och industriella zoner, och på nolltid kommer busslaster med folk redo att bygga shoppingcenter, villor och fabriker. Ja i Smart City Plan så har man på många sätt valt att nära nog kopiera (på gott och ont) det första Sim City. Allt är enkelt – innevånarna blir glada av mer parker, säkerhet (polis och brandkår) och skolor, vilket gör att folk flyttar in, nya zoner behövs placeras och sedan är det att återupprepa denna procedur hela tiden mer eller mindre.
Och nog är det i början himla beroendeframkallande att se dina små rutnätsmarkerade områden förvandlas till fina villor och affärer. Ja, hela spelets stil och upplägg är så enkelt, att man utan problem bara ska bygga en zon till. Ja och sen…bara en zon till. Allt ackompanjerat av vägbygge, upplåsning av nya typer av hus och en och annan katastrof här och där. Ja, nog känns mycket igen från gamla Sim City – även om Smart City Plans väldigt rena estetik känns fräsch och genomtänkt, på ett mer modernt sätt.
Dessvärre så märker man av spelets indie-ådra efter hand, för det finns inga knappar för att rotera kartan, eller husen i sig om du t.ex. ska placera en skola eller ett polishus. Ja, det finns inga kortkommandos eller ens knappar för nåt egentligen, vilket är tråkigt – även om det på inga sätt drar ner på spelupplevelsen.
Däremot, så hade jag gärna sett mer statistik, då du inte har något borgmästarhus, eller egentligen någon bra översikt över t.ex. hur mycket elförbrukning som används/krävs – även om du kan se åtminstone hur mycket som används om du trycker på ett kraftverk. Du bygger egentligen bara kraftverk tills du inte behöver några fler, och sedan kör vidare. Ja, på det stora hela så finns det topografi, där du kan se vad som behövs mer av i stadens olika delar; om det så är att det är för mycket kriminalitet eller dåligt med skolor, detta går att se med hjälp av färgsättningen i den specifika lagerinställning du kan välja via menyn. Du ser dock aldrig några siffror, så i slutänden handlar det mer om att ”måla” världen i den färg som betyder att staden har mer täckning än annars.
Slutligen har vi den största brasklappen med spelet, vilket just kommer i samband med alla jämförelser med det gamla Sim City från sent åttiotal. Visst är detta spel himla mysigt och fint i jämförelse, men nog är det mer eller mindre likadant på många sätt, och verkar inte ha någon ambition i att faktiskt göra något nytt.
Jag märkte även att spelet blev betydligt tuffare för datorn, när jag fyllde ut kartan i härlig expandering – vilket är märkligt för ett spel på cirka 100 MB stort. Visst är i regel denna typ av spel mer processorkrävande, men ändå…
Nåja, på det stora hela går det inte att bestrida det sköna med att bara starta upp ett nytt tomt område och sedan bygga industrier för glatta livet. Visst har stadsbyggarspels genren kommit långt mycket längre än vad Smart City Plan önskar, med t.ex. det fantastiska Cities: Skylines, men nog finns det plats för ett sött litet (och relativt billigt) stadsbyggarspel ändå. Nog kan vi väl ändå bygga bara en flygplats till…. (över en skola)!
Smart City Plan. Lägsta pris 11,96€ (just nu) kronor enligt Steam 2020-03-16. Finns även på Gog.com.
Recensionsex tillhandahållet av Ambiera.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.