När jag först hörde titeln Harvestella och såg tidig game-play av spelet måste jag erkänna att jag var skeptisk. Skulle detta vara ännu ett farm-sim som försökt hotta upp vardagen med tomma strider? Men jag blev glatt överraskad över hur väl Harvestella presenterar en värld med intriger, mysterier och magi.
Harvestella blandar JRPG med farming i detta väl avvägda äventyr där du som en person med minnesförlust vaknar upp i en värld som hotas av The Quietus. Mellan varje årstid pågår en kort period då det är förenat med livsfara att gå utomhus på grund av ett stoft som fyller luften och marken skakar, då pågår The Quietus. Av någon anledning är huvudkaraktären som du skapar inte påverkad av stoftet som vid inandning för alla andra är dödligt.
Du vaknar i närheten av byn Lethe där du senare får ett hus en bit ifrån byn med tillgång till mark att odla och ha boskap på. Här har vi farming-delen av spelet. Med ett relativt brett utbud av fröer som är anpassade till de olika årstiderna kan du odla grönsaker som du sedan kan laga mat med när du köpt till en utbyggnad av köket i huset. Eller så kan du sälja grönsakerna och tjäna en slant.
Odlingen är simpel som i de flesta spel; bryt jorden, så, vattna och vänta. Utöver att sälja eller laga mat på det du odlat kan du genom att följa berättelsens gång och arbeta på gården låsa upp en rad maskiner som kan skapa mjöl, foder med mera. När du betalt byns smed att bygga ut dina djurfållor kan du även ha djur på gården som ger dig olika resurser till skapa föremål eller laga mat med. Farming-delen skulle kunna utgöra ett eget mindre spel och är enligt mig en väl utvecklad del av spelet, men för att få ut det som Harvestella är menat att vara måste man lämna sin gård.
På din gård kan du alltså odla, sköta djur, laga mat och skapa andra föremål som kan komma till användning under dina utflykter. Farming-delen är nämligen bara en del i Harvestella. Utanför din gård finns det en hel värld att upptäcka, antingen genom att du på egen hand utforskar omgivningarna där du stöter på monster och kan samla resurser att sälja eller skapa med. Eller så kan du följa den utstakade berättelsen som tar dig på resor genom de olika spännande och i vissa fall annars stängda områden.
Världen är uppbyggd av byar, dungeons och en övergripande världskarta med snabba laddningsskärmar mellan som inte hindrar spelets flyt. Inne i byarna kan du handla allt du kan tänkas behöva, förutom mat. De olika byarna har en koppling till en Seaslight, en enorm växtlikanande kristall i fjärran som ger byn den årstid den har och säljer fröer som passar dess årstid. Det finns alltså fyra Seaslights som spelets berättelse kretsar kring, höst, vinter, vår och sommar Seaslighten som har en koppling till spelets övergripande hot, The Quietus. Relativt tidigt kommer du i närkontakt med Lethe´s Seaslight som är höstens. På vägen dit reser du genom en dungeon med omgivningar i höstskrud.
Utöver de dungeons som är kopplade till de olika stora kristallerna så finns det dungeons som du måste ta dig igenom för att resa vidare i världen. Allt från öppna stepper till grottor och skogar. De monster som du stöter på har inte särskilt stor variation vilket kan risker att göra striderna lite repetativa, men enligt min mening är det tillräckligt stor variation mellan de olika typerna av monster i de olika dungeons du besöker för att inte kännas allt för upprepande. En jämnt stigande svårighetsgrad gör att utforskandet ändå känns utmanande och fortsätter att vara intressant. Sedan kan jag ju nämna att svårighetsgraden inte är särskilt hög, utan flyter vidare på ett sådant sätt att spelet ändå känns förvånansvärt avslappnande trots striderna och den relativt lugna, men ändock, tidspressen att hinna tillbaka till gården innan midnatt för att inte svimma av utmattning i skogen.
Striderna pågår i realtid och du styr huvudkaraktären medan upp till två kamrater slåss automatiskt vid din sida. Dina NPC-vänner är förvånansvärt duktiga på att strida och undvika skada till en sådan grad att jag med en närstridstaktik oftast drog på mig störts skada även om jag också generellt var den som gjorde störts skada på fienden. Men även när du avviker från striden för att äta en sallad, och höja både HP, stamina och få andra fördelar, fortsätter NPC-karaktärerna att göra skada. Du kan inte ändra några inställningar för dina medstridande karaktärer, utan de är förinställda med sina stridsklasser och fördelar.
Utöver din hälsa måste du nämligen hålla koll på din stamina. Om den sjunker för lågt kan du inte längre göra ens din basattack. Så att ta med mat som fyller magen och kan hålla din stamina uppe är minst lika viktigt som en stor ryggsäck att lägga alla dina insamlade resurser i.
Alla monster du stöter på har en eller flera svagheter mot vissa vapen eller element. Alla NPC-karaktärer som följer dig på din resa har olika attribut och du bör välja de som är mest effektiva mot de monster som ni kan tänkas stöta på. Som huvudkaraktär kan du dessutom använda alla de attribut som dina vänner kan. I huvudmenyn kan du välja vilka vänner du ska ta med dig in i en dungeon men även vilka tre klasser eller jobb som du själv vill använda dig av. Dessa tre kan du sedan byta mellan under stridernas gång för att få en så stor fördel mot dina fiender som möjligt.
När du använder de olika klasserna/jobben så samlar du poäng som används för att uppgradera den skada du gör eller låsa upp specialattacker. Varje jobb har ett separat skill-tree som du kan utveckla för att anpassa till hur du föredrar att tackla dina fiender. Det finns en cool-down för attackerna och för att byta tillbaka till en klass som du precis bytt ifrån vilket ger striderna en viss grad av strategi. Striderna mot de vanliga monstren är dock ganska korta och över på några sekunder medan bosstriderna i slutet av en dungeon eller i anslutning till en del av huvudberättelsen eller ett uppdrag kan pågå i några minuter beroende på hur väl matchad din level är mot bossens.
Bossarna är relativt enkla med ett stridsmönster som man snabbt ser och hinner se förändras innan man blir helt utslagen av en uppladdad attack. Detta betyder dock inte att du inte kommer att dö upprepade gånger när du undervärderar en boss styrka eller blir överrumplad av en hjord med monster i skogen. Du tappar inget av det du har samlat, men vaknar upp i din stuga där du får betala den svidande doktorsavgiften till Lethe’s doktor Cress.
Kontrollerna på tangentbord så som jag spelat går från enkla till lite kluriga när man låser upp allt fler specialattacker och kanske att det hade varit enklare att nå alla kommandon med en handkontroller, men det beror så klart på vana. Menyerna är enkla att navigera och har skalat bort en hel del av de avancerade inställningarna som en klassisk JRPG oftast har. Du kan så klart uppgradera vapen och välja accessoarer, men det finns en betydligt mindre mängd parametrar att hålla koll på vilket gör att jag anser att Harvestella kan passa även för de som inte vill lägga ner hela sin själ i att välja rätt utrustning.
I en värld där det finns förvånansvärt många personer med total minnesförlust blandas medeltida magi med en teknologisk framtid och dess olika invånare möts i konstiga sammanträffanden. I spelets huvudberättelse upptäcker du allt fler underliga vändningar, som du ofta hintar på håll men som även överraskar från gång till gång. Stora som små frågor uppstår och får sina svar.
Vid sidan av huvudberättelsen finns det en uppsjö av side-quests som i vissa fall kan löpa i flera uppdelade uppdrag innan du löst den slutliga uppgiften eller fått reda på den mindre berättelsens slut. Dessa uppdrag ger dig oftast en ganska riklig belöning i form av pengar, fröer och material.
Utöver dessa finns det även uppdrag med koppling till de karaktärer som du möter under huvudberättelsen. När du utför dessa får du lite mindre belöningar men ökar din relation med den karaktären till den grad att de till slut kanske flyttar in hos dig…
Miljöerna och de generiska NPC-karaktärerna i byarna är enkla och lite stela i sina rörelser men de gör det de ska och stör inte inlevelsen i spelet. De karaktärer som är viktiga för berättelsen har dock fått mer tid på ritbordet och har spännande utstyrslar och ganska gripande berättelser. Om än fortfarande något stela i sina rörelser i scenerna så är de mjuka i sina rörelser under striderna och smälter in i världen på ett trevligt vis.
Musiken varierar stort mellan episk äventyrsmusik, medeltida toner och någon diskotechno-variant som passar stämningen bättre eller sämre från scen till scen samt tonar ut vid lite udda tillfällen. Utan den hade spelet och världen känts tom och musiken är bra, men hur ljudspåren ligger hade kunnat justeras något för att verkligen fånga stämningen.
Här finns mycket att upptäcka i Harvestella och det bjuder på en behaglig mixa av JRPG-strider, farming och en gripande berättelse. Det är lätt att komma in i och flyter på utan egentlig stress och bjuder på lagom utmanande strider för några timmar speltid efter jobbet eller en dag utomhus. Till en sådan grad att jag skulle säga att oavsett vilken genre man vanligtvis är intresserad av kan njuta av detta. Priset är något högt för vad man får i fråga om kvalitet, men spelet är väldigt bra. Är kombinationen JRPG och farming din kopp av te så är de ca.600 kronorna absolut värt de över 50 timmar du kommer att få ut av detta. Men kommer det på rea så att det sjunker ner till kanske 300-400kr så rekommenderar jag att man testar det om man är nyfiken på ett lite enklare JRPG med hög avslappningsfaktor men vill ha något mer än ännu ett pynta din gård-spel. Detta är faktiskt ett av de spel jag njutit mest av under 2022, och som faktiskt slitigt mig helt från det i perspektiv väldigt repetativa Disney Dreamlight Valley.
Denna recension baseras på PC versionen, finns även till Nintendo Switch.
Harvestella. Lägsta pris 498 kronor enligt PriceRunner 2022-11-20.
Recensionsex tillhandahållet av Plaion.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
i samarbete med PriceRunner