Det tredje spelet i Roll7s prisbelönta skateboard-serie är äntligen här. Ge dig ut på äventyr i Radlandia och bli en skating-gud folk sent kommer glömma!
Målet i OlliOlli World är bokstavligt talat att bli en skating-gud. Tillsammans med dina vänner ska du ge dig ut i det sagolika landet Radlandia på jakt efter så kallade ”skate-godz” för att nå “Gnarvana”. Berättelsen är relativt enkel och är mest där för att ge en grundlig premiss, men trots det finns det här välskriven dialog med en charm som väl går hand i hand med den övergripande stilen. Under spelets gång stöter du på en stor variation av karaktärer i spelets fem områden, alla med unika personligheter som bidrar till upplevelsen.
När du startar spelet får du skapa en egen karaktär. Du får välja mellan diverse olika kläder, hårstilar och skateboards, med möjligheten att låsa upp fler. Varje värld har ett antal banor du går till likt Super Mario-spelen. Om du klarar vissa utmaningar på banorna, som att inte använda dig av checkpoints eller göra ett visst antal tricks, låser du bland annat upp nya kläder och brädor och ibland även sidobanor att ta dig an. På banorna kan du även vinna över local heroes och om du gör det låser du upp ytterligare utmaningar, det vill säga de karaktärer du möter på i berättelsen. Jag gillar denna struktur och tycker att den passar bra som upplägg till den här typen av spel. Spelets story i sig tar dig ca fem timmar att klara, men det finns betydligt mer att göra för den som vill utmana sig själv. Dessutom finns det ett leaderboard-system där du kan jämföra poäng med vänner, vilket bidrar ännu mer till omspelningsvärdet. När du klarat spelet låser du även upp ett till område där du kan tävla mot vänner i online-leaderboards. Tyvärr var det lite svårt att testa denna till fullo eftersom spelet inte släppts ännu.
OlliOlli World är en blandning mellan sidskrollande plattformspel och skating där du kan göra en uppsjö av skating-tricks medan du tar dig från start till mål. Varje värld lägger till en ny mekanik, till exempel att åka på väggar eller att ha sönder kristaller med en vältajmad grab som bidrar till en variation och uppande av utmaning. Trots ett visst motstånd kändes det aldrig som att jag fastnade, mycket tack vare välplacerade checkpoints, men även en tydlig respons i kontrollerna som gjorde att alla misstag tydligt var mitt egna fel och att jag hela tiden blev bättre på spelet. Eftersom jag körde PS5-versionen bidrog 3D-audion ifrån Dualsense-kontrollen till ökad inlevelse då du kan höra krispigt ljud från att grinda på ramper och att slå mot asfalt, en egentligen onödig extradetalj som jag ändå uppskattar.
Något som är slående i hela spelet är den grafiska stilen. Med tanke på att landet heter “Radlandia” och att du möta “skate-godz” passar grafiken alldeles perfekt in med cell-shading i spelets färgstarka områden. Det ger en unik look på spelet som jag aldrig sett i samband med skating, vilket känns uppfriskande. På så vis får spelet en alldeles egen identitet som gör att det står ut från mängden. Något som bidrar till det är även det pampiga soundtracket som jag tycker passar riktigt bra i kontext till det som händer på skärmen.
Tyvärr måste jag inflika med en liten märklig bugg som hände mig i slutet. När jag startade spelet var menytexterna helt borta och allt var bara vitt. Detsamma gällde för poängtavlan, men när jag startade om spelet var allt som vanligt igen. Det är inget som förstör spelet, men man vill ju inte behöva starta om spelet för att kunna veta vad som står i menyerna.
Trots buggen kan jag med gott samvete rekommendera spelet. Det har en unik grafisk stil med en mysig berättelse och tajt spelmekanik som bidrar till en konstant framåtrörelse i banorna. Vare sig du är ett fan av skating eller sidskrollande plattformsspel kan det vara värt att ta en närmare titt på när det släpps den 8:e februari!
Denna recension baseras på PS5-versionen.
Spelet släpps till samtliga konsoler och PC.
OlliOlli World. Lägsta pris ca 300 kronor enligt Steam 2022-02-01.
Recensionsex tillhandahållet av Private Division.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.