Det är verkligen i sanning en konst att få till den perfekta staden. Du kan inte utvidga gränserna och bygga allt för mycket på en gång. Nej, du måste ta ett steg i taget och sedan se hur snabbt byggnationerna tar sig. Håller ekonomin samtidigt som staden organiskt växer sig större. Detta är lite av det som väcks till liv i Cities: Skylines, som nu äntligen finns till konsol; rättare sagt Xbox One.
Vad är detta?
Som jag var inne på så är detta ett stadsplaneringsspel, där du som allsmäktig gud (eller Borgmästare…välj den som passar bäst in på dig själv) ska placera ut de olika zonmärkningar (grön = bostäder, gult = industri, blått = kommersiellt), stadsförbättringar i form av skolor, polis, brandkår, sjukhus, sophanteringar, med mera. Allt ska tillsammans balanseras mot en budget där du ser till att skatter ligger rätt, och att du hela tiden håller dig flytande och långsamt men säkert byggandes mot en större stad och mer möjligheter.
Med olika policies så kan du förstärka separata distrikt i staden (som du skapar själv), och kan därigenom variera skattelättnader, olika förbud och förordningar, mer specifikt om du så önskar. Allt ska givetvis även förses med avlopp, el och vatten, och allt detta skapar en mängd olika områden för dig att överse.
Detta är en portning av PC spelet som kom ut 2015 (även om mycket i spelet även innefattar expansioner; som t.ex natt och dag cyklerna från After Dark expansionen m.m) och även om det inte har uppdaterats alltför mycket om man ser till innehåll, så har såklart kontrollschemat ändrats till att istället funka för Xboxens handkontroll. Något som under omständigheterna gjorts bra. Förvisso kan det dras lite av känslighetsproblem i styrspaken. Något som går att ändra i inställningarna. Men om du drar ner känsligheten så riskerar du att förflyttandet sker långsammare över skärmen. Något som märks mer senare i spelet när du har en stor stad. Men om du istället kör med högre känslighet, så riskerar du helt enkelt att svischa alltför snabbt över landskapet, och på det sättet missa platsen där du exempelvis vill bygga polishus eller zonmarkera. Detta är dock på det stora hela en detalj, då du klarar dig i regel bra på den lägre känsligheten, även om det kan kännas plottrigt från och till även där. Du kan även bygga parker (för att få folket glada), unika byggnader (för att dra till ännu mer folk), samt monument (som ger olika bonusar) allt eftersom du låser upp dessa genom att klara olika så kallade milstolpar. Något som är mer unikt för detta spel.
Gameplay och allmänna tankar…
”Men hur är spelet att spela?” tänker du som aldrig spelat Cities: Skylines tidigare. Jo, det är riktigt bra; trots att du ges stora valmöjligheter vad gäller policies, byggnationer och allmän micromanagement så funkar det riktigt bra. Du behöver inte gå in överallt, även om rekommendationen alltid för detta spel är att långsamt bygga staden, och i början ha extra koll på pengarna.
Som spel (oavsett plattform) så står det sig väldigt bra. Även om det inte har alltför många hjälprutor, så får du ändå en bra koll från start, och sedan så går det på som tåget (förutsatt att du inte expanderar som en galning). Konceptet av stadsbyggande är såklart inte nytt; det såg vi redan i Sim City. Men det Cities: Skylines gör är att låta spelaren långsamt men säkert låsa upp nya byggnader, policies, och annat ju fler innevånare du har. Ett smart grepp som hela tiden får spelaren att vilja spela vidare, expandera och skaffa mer landområden (du börjar i en av 9 rutor och kan sedan köpa mark runt om den mitten ruta som man börjar med).
Har solen några fläckar…
När det gäller denna konsolrelease, så finns som sagt det lilla problemet med känslighet kontra snabb rörelse i handkontrollen. Du kan inte heller vara så värst exakt, och då detta är ett spel där du kan kolla individuella hus och dess innevånare, så är det ibland ganska jobbigt. Dock så vänjer man sig snabbt vid detta, och efter ett tag så sköter det sig ändå relativt bra.
Värre är hastigheten av spelet. I PC versionen fanns flera tidshastigheter, men här finns bara paus eller start. Vilket innebär att du verkligen kör långsamt. Och därför är tålamod och tid två saker som är ett måste. Även om dagarna snabbt flyger förbi in-game, så tar det ändå lång tid att bygga, och du finner dig själv med att försöka göra annat under tiden du spelar. Kanske spela på mobilen; kolla Youtube eller vad som helst, för att invänta den där stora slanten så du kan bygga säg ett superstort sjukhus. Utöver det så bör det tilläggas att denna version inte har mod-möjligheter. Ett aspekt som skänkte enormt mycket mer liv till spelet på PC, men som saknas här. Förvisso finns det mycket speltid i det som följer med; men modtillgänglighet hade förlängt spelets livstid betydligt mer. Tråkigt men vad kan man göra. Xbox är ett slutet system. En liten tröst är att man kan starta sitt spel med oändligt med pengar och alla milstolpar upplåsta.
Denna tidsaspekt är såklart till både spelets fördel och nackdel. Nackdelen är såklart att du behöver ha gott om tid om du faktiskt vill sitta med hela tiden. Och även att det helt enkelt inte finns mycket att göra då och då, då du helt enkelt måste invänta tills du fått tillräckligt med pengar eller innevånare hela tiden.
Fördelen är däremot att du tvingas in i att verkligen se över varje aspekt av spelet. Du ges mer tid för detta, och jag fann mig själv njuta av att faktiskt ha ett spel i bakgrunden medan jag nattade barnen, diskade eller tvättade. Självklart är det bäst att ha full koll, då saker kan gå åt pipan snabbt, om hus brinner, kostnader löper amok eller helt enkelt folk börjar flytta bort från staden på grund av skatter eller icke adekvata behov. Men oftast så hinner du utan problem att åtgärda problemen när spelet går i denna takt.
Vad gäller grafik och ljud; Utvecklarna har gjort spelet i Unity, och med dess CPU tunga hantering så är det förståeligt att de inte haft med högre tidshastigheter. Det ser bra ut, men absolut inte så krispigt som på PC. En del pop-in när du zoomar in, men det kan man leva med. Överlag så funkar det grafiska bra, och tillsammans med den ambienta ljudbilden så är det även där en riktigt bra helhet.
Slutligen en sista sak som dessvärre påverkar hela spelet. När man börjar nå över 60,000-70,000 invånare, så pallar inte spelet trycket något mer. Det fryser, stängs av och för dig tillbaka till Xbox menyn. Detta kan förvisso vara ett problem som finns på min Xbox One, men jag tror inte det då jag ser andra användare ute på nätet med samma problem. Tack och lov finns autosave om man skulle glömt att spara på länge. Men att spelet helt kraschar och hoppar ut till Xbox menyn är ett stort problem och framförallt väldigt irriterande. Det blev dock såpass illa från och till att jag inte längre ens kunde starta spelet. Spelet höll sig kvar på startskärmen och kom inte åt dess menyer. Jag fick då starta om Xboxen och senare funkade det. Jag hoppas verkligen att detta patchas inom kort, för bakom buggarna och den dåliga optimeringen så finns ett riktigt bra och engagerande spel, men med dessa tekniska problem så är det svårt att rekommendera det i nuvarande skick.
Denna recension baseras på Xbox One versionen.
Prisbild ca 300-350 kr. Recensionskod tillhandahållen av Koch Media / Paradox.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.