Hem RecensionerSpelrecensioner WRC 9

WRC 9

av Fredrik Olsson

Ni vet känslan av att köra tre etapper felfritt, för att i sista kurvan, precis innan mållinjen sladda till lite, och mer eller mindre förlora hela tävlingen. Jo precis den sabla känslan! Den kommer ni lära känna här, för när det kommer till rally, då är hundradelarna heliga och ditt fokus behöver vara slipat!


WRC 9 är rallyuppföljaren med 35 nya specialetapper, 3 nya rallys, möjligheten att skapa dina egna mästerskap och framförallt ge dig blodad tand! Utmaningen är att lära sig bilarna, hantera ditt ’team’, tjäna pengar, fördela färdighetspoäng (?!) och hela tiden balansera din kalender (Wut?). Som ni märker är det inte bara ett ”hoppa-in-i-bilen-och-kör”-spel, utan ett visst mått av strategi och ’management’ också. Men är det ens kul då? Jo, faktiskt!

Vad tusan är detta?

När vi recenserade föregångaren WRC 8 i fjol, så stod det klart att spelet inte var perfekt på många sätt, men att det oundvikligen var solitt och hade bra realism. Då hade spelet inte den vassaste grafiken, en otydlig påverkan från teamet och helt enkelt inte slipat nog att konkurrera med större titlar som exempelvis Dirt Rally. Men nu har utvecklarna tagit sig i kragen, och arbetat som hästar till att få denna nya version att bättre stå mot konkurrensen.

Onlinefunktionaliteten är utökad och du kan nu skapa egna mästerskap online, där du utmanar resten av världens härliga bilfanatiker – för att inte tala om den utökade fysiken och påverkbara miljöer som spelet utrustats med. Vilket direkt är tydligt när jag kör igång med en söt liten Ford! Just kontrollen av fordon upplevs härligt varierad, i det att samma typ av fordon (sett till exempelvis bakhjulsdrivna fordon), kan kännas åtskilda, bara på grund av hur de växlas upp/ner och framförallt hur deras köregenskaper upplevs. En lägre Ford med mer vikt, har en tydlig skillnad i spelet mot exempelvis en Citroën med mindre vikt… och det är bara två exempel i ett hav av detaljer. Lägg därtill olika däck, differentialväxlar eller hållbarhet och du får en härligt komplex spelupplevelse där det tack och lov aldrig blir ”full-on” simulator! Du kan nämligen välja ett av tre svårighetslägen, så att du själv dikterar hur utmanande spelet ska vara.

Med andra ord; fysiken känns autentisk, och kontrollen varierar (som sig bör) beroende på vägunderlag, fordon och väder. Men inte nog med det, din bil slits ner konstant under rallys, och det är där ditt team kommer in i bilden. Mellan eventen väljer du själv vilka du vill ha med i stallet – och det är ditt jobb att hålla de nöjda och i gott humör, så att din bil kan fixas snabbare och bättre mellan varven (hö hö). Sedan att du även ska kika i mailkorgen efter nya erbjudanden från sponsorer och andra ordrar gör att spelet får ännu mer ”flavour”. Visst, det kanske inte är en enorm uppgradering från fjolårets spel egentligen, men dess större spellägen och möjlighet att verkligen anpassa spelomgångar efter eget behag gör det hela mer fylligt än man kan tro.

Om vi kikar på grafiken så är jag lite kluven – den upplevs högupplöst och så, men det är något ålderdomligt över hela designen och framförallt miljöerna. Med det menar jag att växter, åskådare och prylar vid sidan om vägen må se bra ut på pappret, men ger en livlös aura, som dessvärre letar sig in i min spelupplevelse på det stora hela. Nåja, tack och lov kommer ljudbilden in och visar var skåpet ska stå här – med härliga motorljud som verkligen får en att nära nog dofta bensindoften. Ja, alla bilar som jag kört med ger alla individuella ljud som verkligen ökar närvarokänslan i spelet, och gör att jag utan problem kan komma över de eventuella tillkortakommanden som grafiken har.

Vad gäller just ditt stall, så är det här som planering och strategi kommer in i bilden. Du planerar nämligen själv din kalender, och placerar ut vilka typer av event som ska ske, eller om du rentav ska låta personal få vara lediga. Om ditt ’team’ får ta det lugnt, så kan de återkomma med förnyad kraft dagen efter, och faktiskt prestera bättre. Men med det sagt, så skadar det inte heller att hela tiden fiska efter nya personal, så att du kan förses med det bästa ’teamet’ och därmed ha bättre chans att förvalta de där sekunderna mellan varje lagtillfälle av ditt stackars fordon. Så kalender och personal bollas hela tiden under säsongen, och det är upp till dig att välja vad just du känner du vill köra nästkommande dag. Tänk dock på att säsongen inte håller på för evigt, och att du gärna ska få se sköna erbjudanden från andra biltillverkare innan säsongens slut, så du kan röra dig uppåt inom rallyvärlden!

Så om jag faktiskt backar ett par steg, och ser på WRC 9 för vad det är, så måste jag säga att spelets tydliga kontroller, audiovisuella design och stora mängd av spellägen gör att spelet inte kan ses som annat än en riktigt bra spelupplevelse. Ja, bara det faktum att du kan förbättra din bil, ditt stall eller dina förutsättningar (du måste dock själv komma i mål, finns inga genvägar här) innan ett rally, med hjälp av ett färdighetssystem, gör det hela bara ännu mera fylligt. Så nog tusan kan man säga att spelet går i mål… det praktiskt taget flyger över mållinjen och upp på podiet direkt! Visst, hade jag gärna sett att grafiken piffats till ännu mer, men trots det måste jag säga att det äntligen har kommit en värdig utmanare till Dirt Rally serien!

Uppgraderingar gillar vi! Mervärde till ett redan underhållande spel!

PS. Då Fanatec är spelets samarbetspartner (tillverkare av rattar m.m.) så går det utan tvekan säga att stödet för deras produkter utan problem kommer få den mest inbitne rallyälskaren att fradga vid enbart tanken på bilåkandet här!


Specifikation

Denna recension baseras på PC (Epic Games Store) versionen.
Spelet finns även till Playstation 4 och Xbox One.

WRC 9. Lägsta pris 466 kronor enligt Epic Games Store 2020-09-04.

Recensionsex tillhandahållet av Nacon.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar