Rally är en minst sagt intensiv motorsport, där snabba bilar åker på smala och ofta trånga vägar, gärna ute i skogen. En sport där förarens färdigheter i att dels ratta en bil, men uppmärksamheten till vad kartläsaren säger får sig också en prövning. I WRC 8 så ämnar skaparen få oss till att få en upplevelse som kommer så nära verkligheten som möjligt.
När rallyspel förs på tal så tror jag att de flesta tänker på ett ganska arkadigt typ av spel. Oavsett om det är ett Colin McRae spel eller klassikern Sega Rally, så brukar det vara: “Tryck gasen i botten och försök att inte åka av vägen” som gäller och ärligt talat, så hänger man med bra i de spelen med just den taktiken. Men WRC 8 vill inte “bara” vara ett rallyspel, nej, nej! De vill ge dig en så autentisk upplevelse framför Tv:n eller datorn. Så mycket fokus har lagts i hur bilarna beter sig. Med en riskabelt hög hastigheten så blir bilen mer riskabel att hantera. Fartkänslan är genomarbetad alltså… Och det märks! Jag kommer på mig själv att lätta på gasen och bromsa på raksträckor, bara för att jag tycker det går för fort!
Allt handlar om hur väl du lär dig att hantera bilen och kör man karriärläget så har spelet en utformad inlärningskurva. Man är rekommenderad att börja med en karriär inom Junior WRC, där man bara kan köra framhjulsdrivna Ford Fiestor. Efter det så kan man ta sig an WRC 2, som är en klass med något snabbare fyrhjulsdrivna bilar. Och först när man bemästrat båda de här klasserna så får man gå in i WRC, där man kör toksnabba fyrhjulsdrivna bilar tillsammans med de största namnen inom sporten. Jag ser definitivt logiken i det här. Man vill inte att spelaren ska ta sig an någonting som denne inte är redo för än och därför få en pissig upplevelse där man känner sig värdelös hur väl man än försöker. Men eftersom att du får fritt välja om du vill börja med antingen Junior WRC eller WRC 2, men inte får välja WRC så blir det som att utvecklaren säger: “Nej, du måste förtjäna att få spela det här!”. Som sagt, jag förstår att de har valt att ha det så, det går in i det autentiska de vill få fram. Men de som köper spelet gör det ju någonstans för att de vill kunna få uppleva illusionen i att köra mot Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala och kompani, jag kan inte hjälpa att känna att de personerna blir snuvade på konfekten en aning. Jag kan även tillägga att WRC 2 klassen kräver ett inträdesprov, där du ska kunna köra till mållinjen innan tiden tar slut. Till Junior klassen så är det bara att tuta och köra däremot.
Det är inte bara själva bilkörningen som ska kännas som att den är på riktigt. I karriärläget så spenderar du ganska mycket tid i teamets högkvarter. Här får du välja vilka som ska ingå i ditt team (vilken mekaniker, ekonomiansvarig, sjukgymnast o.s.v). Alla är olika bra på sina respektive områden, en siffra bredvid namnet indikerar hur deras form ser ut. Spelar det här verkligen någon roll? Spelet säger att det gör det i alla fall… Jag vet faktiskt inte. Efter varje tävling så sjunker formsiffran på de medlemmar som du använder dig av och lyser helt plötsligt röd. Eftersom att det var så väldigt lätt att byta ut medlemmarna, så gjorde jag det så fort siffran blev röd, så jag vet inte hur mycket påverkan detta har. Men det ska enligt spelet påverka hur snabbt och väl en mekaniker lagar bilen och hur bra meteorologen är på att förutspå vädret, men som sagt, jag vet inte säkert.
I depån vid tävlingsdags så får du möjlighet att förbereda bilen för vägarna… Om du inte kör Junior klassen, då kan du bara välja däck. I de andra klasserna så kan du nörda ner dig i fjädringen och andra mekaniska grejer som jag inte vet så mycket om, men det är ju kul att möjligheten finns! Efter varje etapp som består av två “Specialsträckor”, så hamnar du i depån igen. Det är först nu man har möjlighet att laga de eventuella skadorna man har orsakat på bilen. Det vill säga; om du pajade styrningen redan på första sträckan, ja då får du helt enkelt köra en hel sträcka till med pajad styrning. “Men det är väl bara att starta om när man gör ett misstag!?” Nja, du har bara möjlighet att trycka omstart fyra gånger… Om du nu inte är Hardcore och kör med Perma Crash läget, då har du bara ett försök på dig. Man måste passa sig vid reparationerna. För varje grej du lagar, så fylls en cirkel med vitt. Cirkeln representerar den tid du har att genomföra servicen på. Lagar du för mycket saker så att det tar för lång tid, så kommer du försent till sträckan och då blir det tidstillägg.
I teamets högkvarter så går det också att fördela spelets variant av XP på ett skill tree som gör att du kan göra ditt team bättre, göra så att ditt bilmärke har en bättre relation till dig etcetera. Man kan även kika på sina uppdrag, som kan vara allt från att “inte använda hårda däck i nästa rally” till spendera inte mer än 14000 på reparationer i nästa rally”. Man styr även en kalender. Det är egentligen här som du formar hur din upplevelse ska vara. I kalendern så ser du vilka rallyn som du kan vara med i och vilka veckor som de inträffar på. Veckorna där emellan så har du lite andra aktiviteter att göra. Du kan köra Training; där du tränar på att bli bättre på att hantera bilen och då menar jag inte någon förvald karaktär utan DU som spelare ska bli bättre på att köra bilen. Extreme Conditions; där du får köra en mycket trasig bil i den mörkaste natten under det värsta ösregnet du kan tänka dig. Historic Event; där du kör en “specialsträcka med en klassisk rallybil. Det kan vara allt från en bakhjulsdriven Lancia från 70 talet till en fyrhjulsdriven VW från förra året. Du kan också välja Rest; där du vilar, det här kan göra så att teammedlemmars formsiffra inte sjunker… Antar jag.
Utseendemässigt så är det lite både och med spelet. Å ena sidan så är det inte jättesnyggt, det gäller främst människor, träd, stenar och dylikt. Men å andra sidan så ser det ganska bra ut, det gäller bilen, vägen och vädereffekter. Framförallt när det kommer till vatten, kör du bara ner i en vattenpöl så är det som att kameran blir nedstänkt med vatten. Vilket även blir ett bekymmer under regn… Men jag gissar på att man har valt att dra ner grafiken på vissa detaljer för att inte tempot ska bli kompromissat allt för mycket.
Det är ett mycket intensivt tempo och känsla i spelet. Fartkänslan är som sagt definitivt där, men spelet handlar hela tiden om hur DIN känsla för bilen är! Visst, “det är en raksträcka här och enligt kartläsarens noter så går det att köra fort här.” Men har du inte tillräcklig kontroll, eller har för mycket fart, så bör man sänka farten om man vill ta sig i mål. När andra spel vill att man ska trycka gasen i botten och hoppas på det bästa, så uppmanar WRC 8 att spelaren ska hitta sitt tempo. Vilket enligt mig är nyckeln till att lyckas i spelet, försök släppa så mycket fokus på att vara snabbast som möjligt. Försök hitta ett tempo som du känner att du kan hålla med bilen och fortfarande ha kontroll, så kommer farten att öka successivt och man kommer klättra bland placeringarna med.
Sedan är spelet mycket svårt, det ges inte mycket rum för misstag. Åker du för nära vägkanten, så kan det sluta med ett ödesdigert möte med en sten, bergvägg eller alla dessa blyhårda snövallar! Koncentration och fokus är två faktorer som måste vara ständigt närvarande. Dels på hur vägen går, men också på vad kartläsaren säger. Man har även jobbat här för att denne ska vara så verklighetstrogen som möjligt, här kan han till och med säga åt föraren att bromsa, men ger även direktiv om vart man bör placera i bilen i vissa böjar och vart man inte ska placera den med. En missad fras från kartläsaren kan även den förstöra vinstchanserna. Någonting som också även höjer svårighetsgraden är att rallysäsongerna inleds med antingen Svenska Rallyt eller Monte Carlo Rallyt. Två rallyn som bjuder på snöiga och isiga vägar, så man kan ha tränat som en tok på grusvägar och tycker att man hanterar bilen väl, men på snö och is så beter sig bilen helt annorlunda. Så eldprovet kommer direkt här!
WRC 8 bjuder på en högoktanig och intensiv upplevelse som inte lämnar mycket öppet för misstag. Det är en helt annan fartkänsla än i andra rallyspel jag spelat; här får jag någonting som jag i alla fall har inbillat mig är adrenalinpåslag. Ja visst, det är svårt och mycket frustrerande, men jag känner mig ändå motiverad att starta upp spelet och testa ett rally igen, för den här gången kanske jag kommer på en högre placering, jag kanske har ett bättre flyt den här gången och framförallt startar jag upp det igen, för att det är jäkligt roligt!
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns också på Xbox One, Playstation 4 och släpps senare till Nintendo Switch.
WRC 8. Lägsta pris 349 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-10-08.
Recensionsex tillhandahållet av Big Ben Interactive.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.