Efter att ha levererat tre bra spel i The Dark Pictures Anthology serien få vi nu det fjärde. Kommer det att leva upp till vad de andra redan har gjort och leverera en spännande och nervigt rysande upplevelse, ja häng med så ska vi se hur det går.
Efter att ha gjort en förhandstitt på spelet så visste jag på ett hum hur spelet skull fortsätta, men du ska aldrig räkna med det egentligen. För dig som missade min förhandstitt så gör jag en snabb genomgång av spelets handling:
Vi får följa det lilla filmteamet från studion Lonnit Entertainment som är ute för att göra en dokumentär om ett hotell som är byggt avskilt ute på en ö, hotellet är baserat efter USA:s första seriemördare, H.H. Holmes mördarhotell där han tog livet av en massa turister. De fem protagonisterna är inte ett glatt gäng då deras tur är nere i botten och detta är ett sista desperat försök att rädda studion, förutsatt att de inte hamnar i luven på varandra innan dess.
Hotellet som spelet är byggt runt har funnits i verkligen, dock är detta nog inte riktig representation på hur det såg ut och fungerade då hotellet brändes ner 1895. Vad vi får här är nog hemskare än vad det riktiga hotellet var på sin tid. Men nog med historielektionen…
De protagonister som vi kommer att få spela som och försöka överleva strapatserna de kommer att uppleva är;
Charles Lonnit, grundaren av studion och regissör för deras Architects of Murder-serie. Han är även väldigt ego, sur och tror att allt centreras runtomkring honom.
Kate Wilder är journalist och värd för showen. Kate är driven och vill inte längre vara kvar, detta då Charles vägrar lyssna på hennes förslag för att göra serien bättre. Har även haft ett förhållande med Mark.
Mark Nestor är studions kameraman. Han är lite velig när det kommer till beslut och verkar vilja vara alla till lags. Har haft ett förhållande med Kate sen tidigare och verkar inte kunna släppa henne riktigt ordentligt.
Jamie Teirgan är teamets chief grip och ansvarar för ljussättning. Hon är den som verkar få saker att gå runt och säger inte nej till att fixa saker, händig och kunnig på vad hon gör. Verkar vara den som i gänget försöker hålla ihop dem.
Sist så har vi Erin Keenan som verkar vara det nyaste tillskottet för gruppen, hon är ljuddesigner och enligt Charles hans personliga assistent som ska fixa allt så att han slipper. Hon lider av astma och väldigt dåligt självförtroende.
Dessa fem kommer vi försöka att få igenom spelet med livet i behåll, eller så många som du kan om du inte gör ett litet misstag eller fel val som blir en dödsdom för någon. Efter att jag spelat igenom spelets prolog som utspelar sig på H.H. Holmes hotell där vi får följa ett nygift par som har bokat hotellrum och som det kanske inte går så bra för kommer vi till slut till den delen som förhandstitten var byggd på, så jag tog lite friheter och gjorde nya val som jag inte gjorde då. Det var ett stort misstag och en av medlemmarna fick lida för min lekfullhet i valen som gavs.
En sak som är nytt är att karaktärerna har saker som de kan använda för att ta sig framåt i spelet och för att undersöka hotellet. Charles har en tändare på sig som gör att han kan lysa upp mörkare partier, Mark har sin kamera och förlängningsstativ som gör att han kan ta bilder och komma åt saker som ligger en bit bort. Erin har ljudförstärkare och hörlurar, med dessas kan hon gå och lyssna runtomkring sig och snappa upp samtal och höra saker som andra inte kan.
Dessa saker gör att när du spelar som de olika karaktärerna har du olika fördelar och tillvägagångssätt att ta dig framåt, men allt är väldigt anpassat för den sektionen som du spelar och med den karaktären du spelar som. Det är valen och hur väl du klarar av de QTE (Quick Time Events) som kommer dyka upp till och från och sätter oss på soffkanten för att fokusera på att inte misslyckas. Ibland är det att du snabbt måste gömma sig, eller trycka rytmiskt i takt med hjärtslag som vi haft med i de tre andra spelen.
Men det som avgör mest hur det kommer att gå kommer alltid vara valen du gör i spelet, för även ett val som du inte tror kommer vara viktigt kan vara fatalt senare i spelet. Det kan vara val som att hålla med någon eller välja vad som är rätt att göra i vissa situationer. Jag körde mycket med hjärtat och hur jag tror att jag skulle reagera istället för de kanske mer logiska valen. Det visar sig att jag Inte skulle komma långt om jag var med om det här i verkliga livet. Du får göra ditt bästa och ibland är turen inte på din sida och du kommer mista någon av dina karaktärer på vägen.
Det som jag fick nu i det fulla spelet var mer val, mer att utforska och mer fällor som kan döda dig. Men du kommer att få lite hintar och hjälp för att eventuellt undvika att någon av dina karaktärer dör en hemsk död. Detta är de tavlor som har funnits i de tidigare spelen, dessa visar upp ett kort klipp på ett öde som kan hända en karaktär och om du kan känna igen situationen kan du lättare förhindra ett dödsfall. Tavlorna finns utspridda i hotellet och du får ibland ta och luska runt lite och gå ur vägen för att hitta dem, men de är värt det om du kan få rätt ledtråd som kan underlätta din genomspelning.
Utöver tavlorna kommer du hitta en massa ledtrådar, information, tidningsurklipp och lappar som kommer ge mer kött till spelets historia och vem som ligger bakom allt. Samt att de och tavlorna går att kolla igen inne i menyn om man glömt dem, kan vara bra att ha lite koll på tavlorna om man känner igen sig lite utan att redan varit på en plats.
Relationerna mellan karaktärerna är viktiga, du kan styra detta på ett sätt genom att göra ett bra val när det kommer upp. Men ett bra val mot en karaktär kan tas som ett dåligt hos en annan, det går inte att lyckas (för mig i alla fall) att hålla alla glada och lyckliga. Så det gäller att tänka till vilket val man gör på den korta tidsperiod som du får på dig att välja.
Om vi ser på spelet överlagt så är jag väldigt nöjd med spelet, spelets historiska och mörka scen som allt utspelar sig på gör att det är rått och hemskt om man tänker på att detta speglar vad som utspelade sig i verkligheten med H.H. Holmes och hans gäster. Spelet är väldigt mörkt, speciellt om man slår av HDR som min monitor hade igång under förhandstitten vilket gjorde att man kunde se allt i omgivningen. Nu när jag kör som spelet är tänkt att spelas är det en mörk och farlig plats att smyga sig fram i korridorer, rum som kan innehålla fällor eller bli upptäckt av den som styr hela hotellet och håller våra karaktärer fångna som råttor i en labyrint.
Det grafiska följer precis som de andra spelen där de gått hårt in för att fånga känslorna i karaktärernas ansikten, det sätter en ton i spelet där man kan utläsa hur de känner och tänker när saker omkring dem händer som de ej har någon som helt påverkan på. Detta är när vi har dem i samtal eller mellanscener, när de vandrar omkring och styrs av oss ser de lite döda ut i ansikte. Samma sak kan sägas hur de rör sig, mellansekvenser så ser allt suveränt ut, när man går runt och har en annan karaktär med sig står de ibland bara på plats och gör ingenting, eller går i vägen och förhindrar en att röra sig förbi dem. Det kan uppstå lite frustration när jag vill gå och leta runt efter ledtrådar eller tavlor och medkaraktären bara står där framför mig och vägrar flytta på sig om jag inte går en bit iväg och de följer sakta efter. Men som tur är så hände det inte så ofta. När man rör sig runt och man kommer till ett mindre område kan kameran lägga sig dumt så att man inte ser riktigt bra, men även här bara vid vissa tillfällen och platser har det hänt.
Styrningen är precis som den ska och man kan lätt röra sig runt helt och snurra runt med kameran 360 grader, samt att du kan då utnyttja de ljuskällor som vissa karaktärer ha för att hitta saker. Det är ej svårt att hitta saker då det glimtar till på saker som du kan interagera med, underlättar om du som jag verkligen vill hitta alla ledtrådar och information.
Något som sätter stämningen är det ambienta ljudet, samt ljussättningen. Kombinera mörker med ljudet av väggar som flyttas runt för att förvilla dig som spelare, tillsammans med en svag ljuskälla till din hjälp som gör att man famlar runt är en bra kombo. Spelet levererar på den här biten, samt att de jump-scares som finns är betydligt bättre än de tidigare spelens. Det finns saker som låter, pyser, väser och sen har vi andetagen från våra karaktärer som bygger upp ljudbilden väldigt väl. Kombinerat med hotellets förvirrande upplägg där väggar rör på sig och det mörker som ligger sätter mig i alla fall i rätt stämning för att spela spelet.
Jag tycker om spelets historia, de valen man kommer få ta och hur karaktärerna presenteras till oss. Först kan man tycka att en karaktär är sur, vresig eller bitchig, men att man kan ändra uppfattning om dem och vilja få med dem till slutet. Det gör att vissa val kan vara svåra om du har fäst dig vid en karaktär och får ett svårt val att göra. Välj rätt och gör det snabbt, då du kan vara härnäst.
Såklart återkommer Curator’s Cut, där du får ta dig an spelet igen. Men denna gång kommer du att få köra igenom det med nya ställen och nya val som kommer behöva göras. Det ger lite mer speltid och utmaning till spelet. Samt att vi har flerspelarläget där du kan dela upplevelsen m,ed vänner som kommer att få ta sig an en eller flera karaktärers val (beroende på hur många ni är som spelar), här kan man djävlas och göra ett beslut som kan förstöra din kompis karaktärs möjlighet att överleva. Men helst så ska man tillsammans försöka göra de rätta valen.
The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me levererar ett spel som följer upp de tre andras upplägg och historier väldigt väl. Det är mörkt och rått, man vet aldrig vad som finns runt nästa hörn och om du gör fel val, ja då det kan vara ditt sista.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 4/5 och Xbox One/Series X|S.
The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me. Lägsta pris 440 kronor enligt Steam 2022-11-17.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.