Två nya konsoler finns ute i det fria (om än hos ett högst begränsat antal spelare i skrivande stund) och vad är då inte bättre än att släppa trådlösa gamingheadsets utformade för just dessa spelmaskiner! Steelseries två gamingheadset, Arctis 7P och Arctis 7X ger dock inte bara helhjärtat stöd till de nya konsolerna utan även andra enheter. Frågan är bara om de håller sett till ljud och komfort? Dags att ta sig an en dubbelrecension för dessa två något välbekanta nykomlingar.
Det är lätt att bli cynisk när man ser dessa två nya headset, då de i ärlighetens namn mer eller mindre är av samma skrot och korn som det redan släppta headsetet Arctis 7 från 2019 – dock med uppdaterat stöd för den nya generationen av konsoler. Tack och lov var just Arctis 7 ett av de bästa headseten som testats vid det tillfället, men då det ändå gått en del vatten under bron, blir ändå frågan om dessa håller lika bra som dess föregångare.
Sett till specifikationerna är de mer eller mindre identiska med varandra. De kommer med upp till 20000 Hz i frekvensomfång, har impedans på 32 ohm, och en känslighetsnivå av 98 dBSPL. Ljudbilden som levereras trådlöst är ärligt talat krispigt ren och framförallt välljudande över egentligen hela registret. Det enda minuset är egentligen att dess ljud får en digitaliserad klang – vilket är som tydligast i de mer diskanta tonerna. Det är inte på något sätt dåligt, tvärtom, men det känns aningen artificiellt som att headsetet får anstränga sig lite just inom vissa frekvenser. Men på det stora hela är det precis som med sin föregångare en underbar ljudbild som utan tvekan gör sig lika bra för spelande, eller för den delen musiklyssnande om man hellre gör det med sin spelmaskin. Extra bra blir det när man pratar surroundljud – där båda levererar en välljudande och klart sådant. Arctis 7P har även stöd för Sonys Tempest 3D ljud, vilket verkligen märks i de spel som utnyttjar detta till fullo.
Inte nog med det, de kommer även med ett riktigt bra stöd för andra enheter. Båda har gemensamt stöd för PC (trådlöst USB eller USB-C), Nintendo Switch (Trådlöst via USB-C), Google Stadia och vissa Android telefoner (som exempelvis Samsung Galaxy Note 10). Skillnaden är att Arctis 7P enbart har stöd för Playstation 4 och 5, medan Arctis 7X har fullt stöd för Xbox Series X | S, men även där trådlöst stöd för Playstation 4/5. Skillnaden är att headsetets chatmix fungerar enbart på det headset som det är primärt anpassat för. Med andra ord går inte chatmixen för Arctis 7X på Playstation exempelvis. Men det är också allt.
Komfortmässigt äger verkligen Steelseries mycket av segmentet idag. Deras mjuka tygkuddar är oerhört sköna och går utan problem att använda timme ut och timme in. Lägg därtill att dessa kommer med USB donglar som kopplas in i konsolerna i fråga, och du får väldigt pålitliga anslutningar som i våra tester inte märkt av några bortfall i signalstyrkan – i alla fall inte på normalavstånd (inom 1-5 meters radie). Det som dock alltmer blivit en svaghet är dess huvudband och avståndet som skapas mellan hjässan och bandet i sig. Vad jag menar med detta är inte att komforten är dålig, utan att det lätt sker att headsetet glider ner en bit. Dess gummiband under den huvudbygel som finns gör det till en bekväm historia – men då det är en fixerad storlek (d.v.s du kan inte dra in eller förändra storleken), gör detta att olika huvudstorlekar kan få olika grepp. I mitt fall sitter headsetet tämligen bra, även om det knappast håller sig kvar för lite ”headbanging” – men för de med mindre huvuden kommer headsetet sakta glida neråt tills dess öronkuddar kommer emot toppen av öronen. Då detta avstånd skiljer sig från person till person så är det oerhört svårt att säga vad som funkar eller inte funkar alla. Men en sak är säker, oavsett om de glider neråt en bit, håller bekvämligheten sig intakt i alla väder. Jag hade dock gärna sett att de ordnat att man kunde ställa in ”tajtheten”, alltså storleken med vilket headseten klämmer åt över huvudet. Det går alldeles utmärkt som det är, men detta är ett område de skulle behöva se över.
Mikrofonen i headsetet är egentligen det enda som verkligen förändrats sedan den ordinarie Arctis 7 – då de märkligt nog sänkt frekvensomfånget från att nå upp till 10000 Hz, till istället 6500 Hz. Detta har med största sannolikhet skett då röstchatterna över båda konsolerna redan från start är begränsade sett till ljudkvalitetsöverföring – men det är ändå tråkigt att se att de drar ner på kvaliteten, om än på pappret. När man väl sitter i samtal, är det ett okej ljud, som kommer kunna uppfattas, men som verkligen känns tunt och lite väl digitaliserat. Med andra ord, det känns som att det får en märklig klang från och till – oavsett om det är över de nya konsolerna eller PC rentav. Detta kan ha med den trådlösa överföringen att göra och att ett lägre frekvensomfång besparar bandbredden mer. Oavsett gör det sitt jobb väl, men kommer verkligen inte blåsa byxorna av någon.
Vad som däremot är riktigt bra är batteritiden som når uppåt 24 timmars användning, vilket verkligen matchas väl av den behagliga komforten. Båda headseten kommer utan någon extra RGB av som drar på batteriet, och gör att man utan tvekan kan köra ett långt LAN eller spelsession över en helg utan att egentligen behöva tänka på batteritid alls. Riktigt bra jobbat där Steelseries!
Slutligen kommer vi till det estetiska, där de två headseten mer eller mindre är identiska, förutom att Arctis 7X har gröna strimmor på dess huvudband, medan Arctis 7P har blåa. Våra recensionsexemplar var båda av de svarta varianterna, men för Arctis 7P är dess standardfärg vit, vilket i sig matchar konsolen i fråga. För att köpa den svarta versionen för Playstation-headsetet behöver man vara Steelseries-medlem, vilket är kostnadsfritt direkt på deras hemsida. Steelseries Arctis-serie fortsätter samma beprövade utseende, vilket jag gärna sett de utvecklat mer på – men samtidigt är det ett stilrent och strömlinjeformat yttre som verkligen känns rätt oavsett vilken spelgrotta de läggs in i.
Arctis 7P vs Arctis 7X – det generella utslaget!
När det kommer till konsolstöd, då är verkligen båda headseten fenomenala; deras goda räckvidd och ljudkvalitet dras inte ner av en något slentrianmässig mikrofon. Är du en av de lyckliga som knyckt åt dig en av de nya konsolerna, då är verkligen dessa två bra för sin respektive konsol. Arctis 7P ger fullt stöd för Sonys nya Tempest 3D ljud, medan Arctis 7X även har stöd för Playstation 5 – om än bara mer begränsat. Med andra ord ger båda starka skäl utöver sitt multiplattformsstöd och goda komfort. De är genuint bra över brädet och om än perfekta, är de riktigt nära. Men för 2000 kronor ska de å andra sidan vara här minst så här bra… Tack och lov ger de valuta för pengarna!
Neodymiumelement: 40 mm, Hörlurarnas frekvensrespons: 20-20 000 Hz, Hörlurarnas känslighet: 98 dBSPL, Hörlurarnas impedans: 32 ohm, Hörlurarnas totala harmoniska förvrängning: < 3 %, Hörlurarnas volymreglage: On Ear-kåpa
Mikrofonens frekvensrespons: 100–6500 Hz, Mikrofonmönster: Dubbelriktad, Mikrofonkänslighet: -38 dBV/Pa, Mikrofonimpedans: 2200 ohm, Mikrofonens placering: Infällbar
Räckvidd: 12 m, Batterilivslängd: 24 timmar
Steelseries Arctis 7P. Lägsta pris 1999 kronor enligt Steelseries 2021-01-06.
Steelseries Arctis 7X. Lägsta pris 1999 kronor enligt Steelseries 2021-01-06.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Steelseries.
Tillhandahållaren av produkten har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.