Hem RecensionerSpelrecensionerNintendo Bonkies

Bonkies

av Mattias Malm

Gott folk! Våra drömmar är besannade. Det finns nu ett spel där vi får vara både apor och astronauter på samma gång! Har du inte längtat efter den här möjligheten, kan du vara lugn. Det tyder troligen på att du faktiskt är en normalt fungerande människa, men är man sugen på att leka astronaut, finns det nu ett spel där du kan samla dina vänner och låta dina befintliga och obefintliga drömmar gå i upplevelse.


I det här spelet finns det inte någon berättelse att tala om överhuvudtaget egentligen. Man tillhör ett gäng apor som spelet refererar till som Bonkies. Dessa Bonkies är i full färd med att kolonisera solsystemet och vi får iklä oss rollen som det team vars uppdrag är att bygga upp viktiga byggnader på alla planeter. Man styr ett rymdskepp över den planeten man befinner sig på och det dyker upp några slags svävande telefonautomater, där en vetenskapsapa tilldelar dig uppdragen. Det dyker då upp röda svävande symboler på planeten, man flyger dit, väljer hur många apor som ska vara med och skrider sedan till verket. Nu behöver man inte bli rädd och tro att man måste försöka bygga upp allt det här på egen hand. Har man upp till tre vänner att bjuda hem till sig, har man goda förutsättningar för ett bra team i detta samarbetsinriktade pusselspel.

Väl på byggarbetsplatsen svävar man omkring tillsammans med sina apkompisar. På sina högerarmar har aporna en robotarm med en gripklo. Dessa används för att flytta de objekt som kommer ut från de rullband placerade på höger och vänster sida i området. Objekten kommer i olika geometriska former och storlekar som ska placeras i ett blått område som dyker upp. När allting är på plats, måste det vara på plats i minst tre sekunder innan man får godkänt. Samarbetet består av att komma överens om vem som ska lyfta (eller assistera lyftaren) ett väldigt tungt objekt. För att lyfta grabbar man antingen tag i samma objekt, eller i apan som försöker lyfta det. Till de tyngre objekten finns det ett jetpack på apornas rygg som ger en extra puff i önskad riktning. Byggnationerna ska vara på plats inom en tidsgräns. Hur mycket tid man har på sig varierar från bygge till bygge. Man skulle kunna beskriva spelet som ett något långsammare Tetris med möjlighet till samarbetsbaserad multiplayer.

Det har varit en trend med samarbetsspel ett tag, där en del av underhållningen tydligen ska ligga i att lära sig ett fruktansvärt rubbat kontrollschema och en knasig spelmekanik. Till en början verkar Bonkies sålla sig till den skaran, men senare bevisar det att man snarare siktar på att vara mer åt Overcooked hållet snarare än Totally Reliable Delivery Service. Overcooked är nämligen undantaget som bekräftar regeln, med ett kontrollschema som förvisso behöver en viss tid att få kläm på, men när den väl sitter tänker man inte på den alls. Jag anade oråd i början av Bonkies då jag först tyckte att kontrollschemat var supermärkligt. Sitter man med handkontroll (vilket starkt rekommenderas om man vill ha en spelbar upplevelse) styr man sin apa med spakarna. Med höger triggerknapp greppar man tag i objekt. Med ABXY-knapparna (eller PlayStations motsvarighet) styr man robotarmens riktning. Med vänster triggerknapp aktiverar man sitt jetpack. Efter en stunds spelande inser jag dock att jag inte tänker på kontrollern överhuvudtaget, utan det känns som ett ganska naturligt sätt att spela på. Det här gör spelet till lite av en frisk fläkt. Även om spelet har ett spexigt koncept, är inte spelet ute efter att vara spexigt. Fokus ligger på att ha så bra förutsättningar som möjligt, så att spelarna kan ägna all sin uppmärksamhet på att stärka sitt samarbete.

Utseendemässigt påminner spelet mig om barnböcker. Det har en väldigt söt tecknad stil där mysstämningen infinner sig. Vid de tillfällen man ens lägger märke till att musiken finns är även den mysig. Den låter som väldigt enkel Synthwave, framförallt vid de tillfällen man lyckas eller misslyckas med byggnationerna. Det är för övrigt vid dessa tillfällen man lägger märke till den. I övrigt är musiken tyvärr intetsägande och ligger ofta obemärkt i bakgrunden. Det kan vara så att det är meningen, därför tänker jag inte hänga upp mig alltför mycket på den.

På det stora hela tycker jag att spelet är ganska trevligt, mysigt och underhållande. Framförallt om man spelar tillsammans med kompisar. Det går definitivt att spela själv eftersom det finns en dedikerad solokampanj. Dock rekommenderar både jag och utvecklaren att man spelar ihop med minst en kompis. Dels för att det finns en tydlig tanke med byggnationerna att man ska fördela arbestuppgifter för snabbare och effektivare byggtid. Plus att underhållningsmässigt är skillnaden som natt och dag när man spelar tillsammans med andra. Det är mycket ensamt och det blir tråkigt mycket snabbare vid solospel, då enformigheten märks av tydligare. Här kommer vi till ett problem med spelet, och inte ett litet: nämligen multiplayer. Det finns inget stöd för onlinespelande. Har du ingen möjlighet att bjuda hem folk till dig för att spela lokalt, måste man använda sig av Steams tjänst som kallas för Remote play. För er som inte är bekanta med den, kan det beskrivas som att man bjuder in sina vänner till en stream av ditt spel. Tillåter man stöd för vännernas kontroller kan de dessutom interagera med spelet, som om de sitter och spelar bredvid dig. Då spelar ni alla lokalt på din dator. Nu kanske det låter som frid och fröjd, men det här är verkligen inte att föredra. Det är lite meckigt att bjuda in folk ordentligt och jag vet inte hur många gånger jag och mina vänner var tvungna att försöka innan det verkligen fungerade. 

Dina vänner tvingas utstå lagg. Som tur var blev det inte helt ospelbart, men ibland krävs det en ordentlig precision vid inpassandet av objekt. Råkar man då ut för lagg, riskerar man att misslyckas fatalt. Råkar man inte ut för lagg blir det pixligt, vilket gör att sikten inte blir något vidare, som inte heller för med sig några fördelar spelmässigt. Jag förstår verkligen inte det här! Ett spel som lägger så stor vikt på samarbete men som inte har stöd online, är som att bege sig ut och åka längdskidor utan stavar. Det går säkert, men varför inte bara skaffa dig ett par stavar för att slippa den bökigheten du utsätter dig för i onödan!? Vi befinner oss i år 2021 nu och varför det fortfarande finns multiplayerspel som enbart stödjer lokalt spelläge är för mig helt obegripligt!

Avsaknaden av onlineläget är den största kritiken jag har till spelet. Ska jag nämna någonting annat är det att spelet blir ganska enformigt. Eftersom spelet bjuder inte på tillräckligt stor variation för att motivera sessioner som är längre än en timme eller två, blir det snabbt tröttsamt. Med det sagt, har man vänner på besök som man vill spela någonting lättsamt tillsammans med, eller om man bara behöver en smakbrytare efter timtal i ett mustigt RPG, tycker jag att man kan kasta ett getöga på Bonkies.  


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.

Bonkies. Lägsta pris 150 kronor enligt Steam 2021-02-18.

Recensionsex tillhandahållet av Crunching Koalas.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar