INSIDE är en atmosfärisk pussel-plattform med en liten pojke i röd tröja i huvudrollen. Spelet kommer från Playdead Studios, utvecklarna av LIMBO, en atmosfärisk pussel-plattform med ”istället” en liten pojke med ett stort huvud i huvudrollen. Man brukar säga att man ska hålla sig till de man kan, men frågan är om Playdead utvecklat konceptet tillräckligt mycket för att rättfärdiga en spirituell uppföljare.
Spelet börjar med att vår huvudkaraktär kryper ut ur en glänta i en mörk skog. Han är jagad av män med vapen och jakthundar. Mekaniken etableras snabbt där du kan springa, hoppa och dra i objekt i din omgivning. Vad som följer är en rad av kluriga fysik och logik pussel där du som spelare ska guida vår karaktär genom en främmande och intetsägande värld. Atmosfären är tung, och lutar mångt och mycket mot skräck hållet då många av denna världs varelser och människor kommer att vilja döda dig vid första anblick. Varför kan man inte säga med säkerhet, utan man får dra egna slutsatser baserat på det man ser i sin omgivning.
Grafik och ljudbild
Playdead Studios har definitivt satt ribban högt i kategorin grafik och ljud. Hela presentationen osar en tung och deprimerande känsla där ljudbilden kompletterar med en stundtals dyster och blek stil som sedan bygger upp till ett huvuddunkade crescendo i de mer actionfyllda delarna. Presentationen är definitivt en av INSIDE’s största styrkor.
Gameplay
Som tidigare nämnt har spelet ett ytterst simplistiskt kontrollupplägg. Springa och hoppa med piltangenterna och gripa tag i objekt i med CTRL. Komplexiteten kommer från pusselmomenten, som i det stora är hela väldigt väldesignade och lösningarna var bara frustrerande att klura ut (för mig) vid ett tillfälle mitt i spelet.
Youtube: En titt på…