RTS (Real-Time Strategy) spel är inte något som kommer ut allt för ofta nu för tiden. Eller iallafall inte någonting som jag lägger märke till. Att se något som liknar ett gammalt spel från min barndom är något som förvånade mig ännu mer. Jag kommer ihåg ett spel vid namn Blitzkreig mycket väl; det var ett strategispel där du i varje bana blev tilldelad en mängd soldater i början av uppdraget och var tvungen att klara uppdraget med bara dem soldaterna. På många sätt påminner Nordic Warriors mig om detta. Dock skulle jag säga att de inte är i samma kvalité.
Ett RTS spel är alltid baserat på din förmåga att hantera många saker samtidigt. Kan du bygga upp din bas och styra din armé samtidigt? I detta spel kan man ignorera en av de delarna då du faktiskt inte har en bas. Detta gör dock så att spelet har ett större fokus på armén. Nordic Warriors story å andra sidan är inte allt för mycket att hänga i granen. Kampanjen du spelar igenom handlar om hur Freja,dotter till ledaren över vikingaklanen man spelar som; hur hon måste leda klanen till säkerhet efter en attack mot klanens by, där då hennes far dessvärre dött. Denna story drog inte riktigt in mig och kändes ganska generisk. Hela mitt fokus i Nordic Warriors handlar om hur bra du kan styra dina soldater. Kan du retirera med dem vid rätt tillfälle för att inte tappa soldater och kan du använda dina förmågor från din ledare AKA shaman utan att träffa dina egna trupper.
Alla dessa saker är viktigt i RTS spel och Nordic Warriors är inte någon skillnad. Den stora skillnaden man kan hitta i Nordic Warriors är att allting är ökat till 200%. Alla dina soldater dör väldigt fort om de hamnar i fel situation och din shaman som aldrig får dö; dör på två träffar av nästan allt. Detta är även på deras näst lättaste svårighetsgrad, så ni kan tänka er frustrationen man upplever om man spelar på någon av de högre svårighetsgraderna – en aspekt som jag finner helt onödig. De vill skapa ett spel där du ska vara taktisk och inneha ett bra fokus på dina soldater, men sättet som detta är gjort på får bara spelet att vara påfrestande och rentav (än en gång) frustrerande. Du kanske har spelat ett uppdrag perfekt för att sedan få det förstört av en fiende som lyckas komma fram bakom dig och få in två slag på din shaman, vilket dödar henne och vips, blir du blir tillbakaslängd till din senaste sparning. Detta gör inte spelet svårare, utan gör bara att man överanvänder sparfunktionen för att man är rädd för en attack bakifrån som man missar och man vill inte gör om allt för mycket.
Något som spelet också lider av är att det känns väldigt söligt. Alla soldater rör sig väldigt sakta, bara några få har förmågor utöver att slå saker och alla förmågor man använder har långa animationer, vilket tvingar en att vara lite av en spåmästare för att träffa ibland. Som tur är spelets AI, som i de flesta andra nya RTS spel jag prövat väldigt dum. De springer bara rakt mot de fiender som är närmast, vilket gör det lätt för spelaren att springa runt med dem i en cirkel medan soldater som kan attackera på avstånd sätter välbehövliga skott i dem. Detta var faktiskt en väldigt vanlig strategi för mig under många uppdrag.
De vanligaste fienderna du möter är dock zombies. Dessa är väldigt söliga, så du kan bara kan gå runt dem med din shaman och döda de med hennes vanliga attack och behöver således inte involvera andra soldater. Detta är även tämligen sant när det kommer till alla närstridsfiender. Senare fiender rör sig snabbare än din shaman, men du hinner få in en eller två bra träffar (som gör area skada) innan du måste skicka in dina närstridssoldater för att sedan rensa upp. Oftast kändes det som att mina strategier var en samling av ”cheese” strategier för att jag inte skulle råka tappa för många soldater under uppdragen.
Nordic Warriors är ett spel som jämfört med andra spel i genren, tyvärr inte är når särskilt långt. Grafiken är acceptabel, ja, spelet är inte fult, men inte heller speciellt snyggt. Jag skulle nog bara vilja beskriva det som… okej. Ljudeffekterna och musiken är passande och bra, vilket faktiskt sätter en känsla av att du är i Norden och spelar som vikingar. Men jag tror dock att på grund av många av de problem jag nämnt tidigare och att spelet bara har sin kampanj som spelläge, så kommer det att ha svårt att faktiskt få någon plats inom RTS genren. Det känns som att spelet saknar djup i sina strider, vilket är svagt när man tänker på att det är där all spelets fokus faktiskt ska ligga.
Alla soldater känns bara som det, soldater. Ingen personlighet finns i hur de ser ut eller slåss och avsaknaden av förmågor gör alla strider till en konstig dans runt träd medans du skjuter ihjäl fienden. Fler förmågor till alla soldater skulle göra spelet intressantare och roligare för de personer som faktiskt vill spela ett RTS som har en stort fokus på striderna. Om man letar efter denna typ av RTS spel finns det mycket alldeles för många bättre alternativ som kommer med mer innovativt innehåll – trots att många är både äldre och billigare.
Denna recension baseras på PC versionen.
Nordic Warriors. Lägsta pris 176 kronor enligt Steam.com 2020-06-29.
Recensionsex tillhandahållet av Community Villa.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.