Vad händer om du slänger in karaktärer från olika genrer av spel in i ett och samma? Det är något utvecklarna har valt att testa i det nya SWORD ART ONLINE vilket kan både fungera eller gå helt åt skogen. Frågan är ju då, hur gick det här?
Animen Sword Art Online (SAO) blev rätt populär när den dök upp 2012 och har varit fortsatt populär sedan dess med ett flertal spel som har släppts. Animen handlar om hur spelare är fast i ett virtuellt reality-spel och om de dör i spelet dör de också på riktigt. Det enda sättet att ta sig ut är att besegra spelets sista boss. Vi får följa svärdmannen Kirito på hans resa genom spelet och vilka han träffar på, på både gott och ont. När bossen har besegrats vaknar alla spelare upp utom en, Asuna som var Kiritos flickvän i SAO. Hon är istället fast i ett annat VR-spel av någon anledning och Kirito måste in dit för att rädda henne. Det var typ här jag tröttnade på serien men jag kan förstå varför den har blivit så pass populär som den är.
Berättelsen börjar med att det massiva multiplayer fantasyspelet Alfheim Online får en ny systemuppdatering som introducerar en ny funktion som heter Galaxia vars syfte är att låta spelare återuppleva tidigare händelser i spelet. Det kan vara särskilda event, strider mot bossar eller egentligen vad som helst som finns sparat som minne. Dock buggar Galaxia ur ordentligt, vilket resulterar i att vår protagonist Kirito, tillsammans med andra spelare tappar minnet och har svårt att skilja på vad som är på riktigt just nu och inte. Som om inte det vore nog, dyker det upp spelare från helt andra spel i Alfheim Online. Det är som om spelare från World of Warcraft skulle springa runt tillsammans med spelare från Call of Duty och slåss mot olika fiender. Det är inte riktigt den kombinationen av genrer jag som spelare förväntar mig. Och självklart har alla karaktärer som påverkas en anknytning till Kirito på ett eller annat sätt. Det har släppts en del spel efter SAOs start för 12 år sedan och det har hoppats mellan olika spel och genrer under den tiden. Plus att Kirito har träffat på många, många personer under alla sina äventyr.
För att återgå till berättelsen, nu behöver Kirito tillsammans med sina vänner lista ut vad det är som har hänt och rätta till det. För tydligen finns det inget fungerande supportsystem i det här spelet med utvecklare som kan hantera potentiella buggar. Varför ha det när spelarna själva kan leta upp problemet och fixa det? Det blir intressant att se hur både tidigare vänner och fiender dyker upp för att lista ut vad det är som har hänt samt åtgärda problemet. En funderar ju dock ständigt på hur länge lugnet kommer vara. Premissen för berättelsen är intressant, det måste jag ge dem, men den kan också blir rätt rörig. Jag har ingen aning om hur jag ska kunna förklara vad det här spelet går ut på för någon som aldrig har hört talas om SAO.
När jag startar ett uppdrag i berättelseläget bestämmer spelet vilka karaktärer jag kan ha med mig när jag spelar. Det är mest för att ge mig en balanserad genomgång för hur de olika klasserna fungerar, för alla karaktärerna har olika förmågor för olika situationer. Men det är också för att ge en större bild av berättelsen samt hur de olika spelarna påverkas av Galaxias problem. Varje uppdrag har mål som ska klaras av, och det är egentligen bara att springa från en punkt av nivån till en annan och ha ihjäl allt som kommer i din väg. Monster dyker upp lite titt som tätt men en strid tar sällan mer än någon minut. Det är bara att springa runt, slå till fiender samt aktivera förmågor tills de alla är döda. I slutet av nivån dyker det upp en boss som ska besegras och när det är gjort behöver jag vänta i 20 sekunder innan jag kommer tillbaka till menyn. Jag höftar inte med tiden, utan det dyker upp en nedräkning på skärmen som jag behöver vänta på innan jag kan komma vidare och jag undrar bara varför. När jag har väntat färdigt och sett över vad jag har fått för belöningar kommer det också en hel del dialog, som ibland kan vara lika lång som den stunden jag precis spelade.
Sen finns det andra lägen där jag kan spela med andra online och dessa är free roam, co-op quest samt boss raid. De här lägena har du tidigt tillgång till, men vissa karaktärer kan du använda först efter att du har kommit en bit in i berättelsen. För nu får du själv välja vilken klass och karaktär du vill spela med. Du har sex olika klasser att välja mellan och dessa är fighter, support, mage, ranger, rogue samt tank. Varje klass har fyra, fem olika karaktärer att välja mellan och som jag nämnde tidigare har de olika förmågor både i de olika klasserna men också hos de olika karaktärerna. Du kan välja din favoritkaraktär om du vill det, eller välja en klass som fungerar för dig.
Free roam innebär att jag får springa runt på en stor karta lite hur jag vill. Det finns dock gott om monster som mer är gärna vill ha ihjäl mig så det är en bra idé att hitta andra spelare att springa runt med. Dock slipper du det här om du redan har någon med dig i ditt party, men annars blir det att spela med främlingar. Det fungerar rätt bra det också, men det är som sagt en stor karta och det kan behövas att springa rätt långt innan de andra spelarna hittas. När de väl har hittats är det egentligen bara att springa tillsammans och döda monster, öppna kistor samt ha ihjäl bossar medan en klocka sakta tickar neråt. För du får inte spela det här hur länge du vill, utan en session i free roam varar i en timma, och när tiden är slut avslutas sessionen.
Under boss raiden är vi 20 spelare i grupper om fyra som tar oss an en betydligt svårare boss återigen under tidspress. Vi har tio minuter på oss att besegra bossen och dess medhjälpare i en arena. Det gäller att vara uppmärksam och i konstant rörelse för en liten miss kan resultera i att halva gruppen är utslagna. I co-op quest hamnar jag och fyra andra i en dungeon som vi ska klara av inom en halvtimma. Det gäller att vara effektiv här med att ha ihjäl fiender, aktivera knappar och hitta dolda vägar. Det är kul med så pass varierande lägen men varför är det tidspress på allihopa, det fattar jag inte.
Något jag däremot skulle vilja ha när jag spelar med de andra är möjlighet till kommunikation, för det saknas möjlighet att skriva i chatt eller att prata via headsets. Nu används visserligen emojis men du kan bara kommunicera så mycket med bilder. Jag kan förstå varför de inte vill ha chattfunktioner, vissa människor är väldigt otrevliga online, men jag tycker ändå att det skulle förhöja stämningen.
Oavsett vilket läge jag spelar finns det belöningar att hämta. Dels finns det kistor att öppna, förutom i boss raid, och i de här kistorna finns buffar som varar under den sessionen jag befinner mig i. Men det gäller att tänka sig för, är det värt att byta ut den extra skadan mot mer hälsa, eller vore det bättre att kunna röra sig snabbare? Det beror på din spelstil samt vad du spelar för karaktär, är lite onödigt för en tank att göra mer skada när dess syfte är att ta stryk. Sen finns det mer permanenta belöningar som är utrustning till de olika karaktärerna. Det kan vara vapen eller accessoarer som ger olika bonusar till karaktärerna de är avsedda för. Det är än mer viktigt att välja rätt grejer här för bonusarna kan skilja sig rätt mycket beroende på vilken raritet vapnet har, ju högre raritet desto fler bonusar i typisk rollspelsanda. Om du vill att karaktärerna ska bli än bättre är det bara att spela mer med dina favoriter, för när karaktärsnivån ökar blir de också bättre.
När det kommer till grafiken tycker jag att spelet ser bra ut. Ibland kan jag tycka att animespels-grafik bara är på en okej nivå, men här är de ändå några snäpp högre sett till karaktärer men också miljöerna. Att kunna skifta från en medeltida miljö till en postapokalyptisk stad är definitivt varierande, men jag hoppas de lägger till flera stora kartor i framtiden. Kan dock ta lite tid just då de är rätt stora. Det är också rätt bra med effekter när attacker sker men jag märker inte av någon form av lagg, även när det är många spelare och fiender i samma område, vilket är uppskattat. Skulle dock vilja se lite större variation på fienderna, för det tar inte lång tid innan jag har sett alla som finns i spelet.
Jag gillar även ljudbilden, även om jag kan bli lite irriterad på de upprepade fraserna karaktärerna konstant säger när de ser saker eller attackerar. Det går dock att stänga av rösterna så det är egentligen ett mindre problem. Alla karaktärer har röster i berättelsen vilket ändå är en bonus, och det är inte bara läten, utan de pratar faktiskt under sina dialoger. Men rösterna är låsta till japanska, vilket inte är ett bekymmer för mig men kan vara för andra. Sen är musiken passande med sin orkestrala ton, jag kan dock inte säga om den kommer från serien då det var ett tag sedan jag såg den, men den passar oavsett väl in.
Det är en del knappar att hålla reda på när jag spelar och det kan lätt hända att jag blandar ihop och råkar trycka fel i stundens hetta. Men jag tycker ändå att de har gjort det hela rätt smidigt, jag behövde bara bli van först. Om jag skulle glömma bort vilken knapp som gör vad, har jag alla funktioner uppe i det vänstra hörnet av skärmen. Men på det stora hela är det bara att fortsätta trycka på attackknappen med några uppehåll här och där.
Om du är ett fan av SAO tror jag du kommer tycka om det här spelet. Själv kan jag tycka att berättelsen är mycket snack och lite verkstad, men det är nog mer ett jag-problem. De olika spellägena bjuder på en del variation, även om grundupplägget är densamma i dem allihopa, att du springer runt och slår ihjäl saker. Jag tror dock inte att det här kommer locka nya fans till SAO, men vem vet, jag har haft fel förut.
Denna recension baseras på Playstation 5-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch, PC och Xbox Series X|S.
SWORD ART ONLINE Fractured Daydreams. Lägsta pris 489 kronor enligt Prisjakt.nu 2024-11-29.
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.