Springandes över de stora vita vidderna i Norge, gör att man baxnar i Battlefield Vs vackra miljöer. Sedan att ett bombplan händelsevis spränger en halvvägs till Danmark hjälper kanske inte. Men oj, vilket äventyr när allt verkligen klickar.
Med fyra klasser, där alla kan återuppliva varandra, och ett squadsystem som premierar bättre co-op, så tar Battlefield V ett bra steg ifrån Battlefield 1. Att sedan andra världskriget lämpar sig så mycket bättre, för både känslan i vapen som själva krigslusten, än Battlefield 1. Visst finns här en enormt välutvecklad ljudbild, där vapen verkligen poppar till på ett tillfredsställande sätt, och vyer som tar andan ur dig. Men det är spelets kombination av direkt fast-paced action som möter squad-tänket som gör det till ett så bra spel.
Ser man till singelspelsdelen som faktiskt finns här – de så kallade War Stories – så är merparten relativt bra om än väldigt korta. De lyckas förmedla olika upplevelser av kriget, och görs faktiskt på ett ibland känsloladdat sätt. Som den om de två Tirailleur bröderna, som visar hur inkallelsen i kriget påverkar de, och även till viss del visar upp hur utanför de stod de andra franska soldaterna. Eller norskan Solveig, som med hjälp av ett par skidor och ett gäng vassa knivar visar hur hon trotsa kylan och den tyska ockupationen, allt medan hon smyger sig in på en fabrik i jakt på en nära släkting. Dessa är exempel på de småberättelser som finns i spelet, som vardera ger cirka två-tre timmars speltid var beroende på hur du spelar de. Ett upplägg som trots att man tar sig igenom de väldigt snabbt, ändå känns passande för Battlefield i sig, då fokuset ändå är multiplayerbiten. De är välgjorda och välregisserade, men kortheten för med sig ett problem; du hinner egentligen aldrig få en relation till karaktären till fullo, utan det blir mest som sagt en kort visit i deras liv. Men det är ändå ett bra sätt att lära sig kontrollen, och låta dig känna av en uppsjö av vapen inför onlinespelandet. I nuläget finns enbart tre War Stories – Under the flag, Nordlys och Tirailleur, men längre fram kommer även The Last Tiger. Sedan finns en kort introduktion också här.
När det sedan kommer till multiplayer – vilket ändå tydligt är kärnan av Battlefield, så finns det ett gäng godsaker att fokusera på. Om vi börjar med spellägena, så finns det i nuläget (det kommer fler längre fram – ex. Battle Royale) Conquest, Grand Operations, Infantry Focus – där de mer eller mindre påvisar vad de innehåller i namnet. Det klassiska Conquest läget är lika mycket snabb action som välgenomtänkt strategi (för de gånger man lyckas hitta ett bra gäng) – och handlar om att hålla ett gäng olika strategiska punkter (flaggor), Grand Operations sker under flera dagar, där du ges specifika mål per dag, och ska försöka hålla emot eller attackera på bästa sätt. Slutligen Infantry Focus som ger ett mer intensivt mörsande på fotnivå bland trupperna.
Gemensamt för alla lägen är att de känns arkadmässiga i enkelheten i att hitta matcher, och innehar en god blandning av banor. Sedan om den totala mängden av åtta banor som det rör sig om snabbt blir tråkiga återstår att se. I nuläget så skiljer sig miljöerna så mycket att variationen är tillräcklig. Lägg därtill ett progressionssystem, som (om än sparsmakat) påverkar vad du kan göra med varje klass, och du får ett sjukt beroendeframkallande spel.
Matchmakingfunktionen är tillräckligt bra, där en gammal räv som jag, hittar matcher där jag hela tiden känner att jag är till nytta. Något som är extra tydligt om man spelar som Medic, då du snabbare kan hela människor, oavsett om de är i din squad eller inte.
Till skillnad från Black Ops 4s intensiva dogfights, så funkar teamwork aspekten oftast omedvetet (och medvetet) bättre i Battlefield V, trots att det är minst lika hektiskt. Men att man som spelare hela tiden vill utnyttja sin klass bästa aspekt, om det så är att servera ammunition eller hälsa, så är känslan hela tiden att man vill vara hjälpsam. Dels för att spelet belönar detta, men mest för att det på ett naturligt sätt helt enkelt känns roligast.
Att alla nu kan återuppliva sina medspelare ökar verkligen till glädjen, då man hela tiden vill vara extra hjälpsam – men sen att bara se hus rasera ner till deras minsta beståndsdelar, det är tamejtusan alltid roligt och spännande. Numera kan man dessutom välja (om än på ett tämligen simpelt sätt) hur dina karaktärer ska se ut, och kön – vilket jag personligen finner riktigt kul. Det innebär ändå att multiplayerdelen kan yttra sig på ett sätt som inte sätter några värderingar i hur du ser ut, vilket jag tycker om.
Men finns det tillkortakommanden i Battlefield V, utöver singelspelskampanjernas korthet. Nja, egentligen inte i min mening. Spelet kunde balanseras bättre i matchmaking, och progressionssystemet trots att det är roligt att det finns där, har ingen riktig påverkan. Det vore förvisso väldigt svårt att få det balanserat om så är fallet, men om man ändå ska ha det, så borde det finns mer tydliga vinningar i hur man väljer att ha sin klass. Sedan har vi prismodellerna av spelet som skapar förvirring – med olika lanseringsdatum beroende på om man väljer Origin Access, Digital Deluxe eller standard. Något som vi har sett mer av på sistone, och som har möjlighet att skapa dissonans i spelarbasen.
Spelet verkar även ha tagit inspiration från Star Wars Battlefront, i det att det är betydligt mer streamlinat, och förenklat jämfört med de tidigare spelen i serien. En aspekt som leder till ett lägre tak i skicklighetsnivå, men med fördelen att det får en snällare inlärningskurva. Så det är lite att ge och ta här…
På det stora hela, så känns det som att slagen i spelet verkligen går in i varandra och skapar en episk känsla, även om dina medspelare ses hoppa runt som galningar. D.v.s. bilden av kriget som en filmisk upplevelse är nu både spännande och medryckande från start. Frågan är om innehållet är för torftigt och behöver de uppdateringar som EA och Dice lovat ska komma redan nu – det återstår att se. Dice extremt kompetenta tekniska sida gör sig påmind och får mig tänka på Star Wars Battlefront serien, där varje landskap var utsökt men nerlusat i en mikrotransaktionssoppa. Ja, det finns mikrotransaktioner här med, men de är mer eller mindre enbart kosmetiska, och är med spelets intuitiva gränssnitt inget som hela tiden trycks i ansiktet på dig som spelare.
Denna recension baseras på PC versionen.
Battlefield V. Lägsta pris 545 kronor enligt Prisjakt.nu 2018-11-14
Finns även på Origin Access för mellan 40,5 kr/mån till 149 kr/mån.
Origin Access tillgänglighet tillhandahållet av EA.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.