Innehållsförteckning
Känner du dig redo för att segla ut över oceanen och plundra? Då är det här spelet för dig. Det finns dock väldigt mycket mer, håll i ögonlappen så börjar vi från början.
So it begins
Du får en halvlång introduktion där skeppet du seglar med blir attackerat. Redan från start får du alltså lära dig grunderna för hur skeppet och kanonerna fungerar. Det första som slog mig var dock inte en kanonkula, utan det var hur vansinnigt vackert spelet är. Oturligt nog hjälpte detta inte mig att vinna slaget så skeppet sjönk till slut. Du spolas upp på land och får skapa din karaktär. Här blev jag lite besviken. Till att börja med kan du i den här vyn bara se huvudet på din karaktär, vilket gör att det känns lite meningslöst att ställa in saker som kroppsform och tatueringar. Du får gissa lite godtyckligt här helt enkelt. Det går att fixa till senare i spelet så det är ju inte helt katastrof.
Något jag blev väldigt besviken på är att du verkar få välja mellan om du vill ha tatueringar eller om du vill ha ärr/andra hudåkommor. Min plan var att se ut som en riktigt tilltufsad och erfaren pirat som faktiskt precis var med om att skeppet sjönk, men Ubisoft sa nej. Hela karaktärskapandet kändes helt ärligt lite ogenomtänkt. Det handlade om lite för mycket gissningsarbete för min smak och inställningen av ”– Det blir nog bra!”. Jag kräver inte att alla spel ska ha karaktärsskapande som Baldur’s Gate 3 eller Sims 4 för den delen. Förhoppningarna var dock höga för min del när resten av spelet såg så välpolerat ut.
Nu börjar vi stövla runt
Du har några av dina gamla crewmates som överlevde sjöslaget med dig och ska nu ge er ut för att ja… Vara pirat helt enkelt. Jag känner att jag igen måste upprepa hur vackert och egentligen välpolerat spelet är sett till miljö och skeppen. Det är snudd på att du vill sitta med regnkläder när du seglar runt på vattnet, ser solen glittra i vågorna, hör plaskandet mot skrovet, stämmorna från dina sjungande kamrater och knakandet från båten. Jag skulle utan problem bara kunna glida runt i det här spelet med mitt skepp och bara ta in tillvaron. Att du rätt vad det är kan skåda både delfiner och valar plaskandes i havet gör det hela till en ännu mysigare upplevelse.
Tyvärr är det vindstilla på vissa punkter där spelet inte är lika välpolerat. Det märks att fokusen primärt varit runt skeppen och båtfarandet. Jag blev ärligt lite chockad när jag pratade med min första NPC. Jag blev lite besviken över att ingen annan NPC förutom de dedikerade uttryckte så mycket som ett ord till mig och gick inte heller att konversera med. När jag sen får tala med någon ser munnen på personen dockliknande ut och ansiktsmimiken är i princip obefintlig. De konversationerna du kan ha med NPC:s känns också väldigt begränsade. Du har ofta få alternativ för vad du kan svara personen och utvecklarnas val att du som spelare inte skulle ha någon röst gör att konversationen känns väldigt ensidig. Besvikelserna slutar tyvärr inte här heller…
Laddningsskärmar så långt ögat kan nå
Min förhoppning för det här spelet var att det skulle vara i princip helt öppet. En väldigt ambitiös förhoppning, jag vet. But a girl can dream. Det är en del mellansekvenser och när det inte är mellansekvenser blir vi allt som oftast mött av en laddningsskärm. Under någon av dessa mellansekvenser märkte jag också att det var fullt krig runt om mig, men jag kunde inget göra. I mitt huvud skulle vi segla runt på stora öppna hav, se en liten ö i horisonten, åka dit och kliva i land. Jag var väldigt taggad på att återskapa ”I got a jar of dirt”, men igen säger Ubisoft nej. Istället kan vi segla i land på dedikerade platser över världen, och blir till råga på det mötta av en laddningsskärm.
Vi kan plundra andra skepp och kliva över på dessa, men detta är också en mellansekvens. Det känns som det är så mycket som hade kunnat öka inlevelsen i spelet ytterligare. Att få vara med i en tvättäkta svärdstrid som pirat till exempel. Varje gång jag får en laddningsskärm uppkastad i ansiktet eller sitter och är beredd på att slåss men istället får en liten filmsnutt, blir jag pinsamt påmind om att jag inte är pirat utan faktiskt sitter vid datorn.
Jag blev tacksam över möjligheten att kunna koppla om tangenterna då en av det första sakerna jag gjorde var att byta ”interagera-knappen” från F till E. Det är väl ett individproblem men för mig kändes det mer logiskt. Något jag inte lyckades fixa eller förstå mig på är trögheten i rörelserna. När vi går och vill sluta gå tar det någon sekund innan karaktären faktiskt stannar. Det kanske låter som ett icke problem, men det ledde till att jag var på väg ner i vattnet eller sprang in i folk fler gånger än jag är villig att erkänna. Jag trodde att jag skulle vänja mig vid trögheten, och det gjorde jag till viss del, men inte tillräckligt för att det inte skulle vara irriterande.
Jag började på riktigt uppskatta båtturerna, kolla runt med kikaren och känna vilja att utforska. Då blir jag abrupt ryckt ur detta, för nu var introt slut! Jag hade lite planer och hade börjat pilla runt med grejer, sen kommer Ubisoft och stör…
Nu börjar vi stövla runt, på riktigt.
Nu har du hamnat i pirathamnen Sainte-Anne och Ubisoft säger i princip ”hopp och lek!”. Du har fyra regioner att upptäcka: The Red isle, Coast of Africa, East Indies och Open Seas. Du har hamnat i området runt indiska oceanen och det finns onekligen mycket att utforska. Jag blev dock som sagt besviken över att det är väldigt bestämt sedan innan vad du får utforska och inte. Tillsammans med dessa eviga laddningsskärmar så det gör att jag tappar känslan lite.
Dessa regioner har små lokala fraktioner som du antingen kan handla med eller plundra. Det finns även större Megacorporations som du kan handskas med. Med andra ord finns det gott om skepp att sänka och en hel del att göra. Jag följde en storyline med John Scurlock som är en av de stora piraterna i spelet. Vi har även Admiral Rahmna att lära känna om vi önskar det. I fråga om berättelse känns det inte så avancerat: var en pirat och bli bra på det. När jag gjorde contracts, som är uppdrag i spelet, för Scurlock handlade det i mångt och mycket om att manipulera och plundra för att få makt, status och rikedomar.
När du upptäcker och gör uppdrag höjs din infamy, du blir alltså en bättre pirat så det fungerar som erfarenhetspoäng och nivåer/levels i andra spel. Du kan även få silver, nya kläder och annat genom att genomföra uppdrag. Detta kan även fås genom att gå till Bounty Board där du blir pekad till en viss pirat och får möjligheten att sänka denne. Du kan hitta andra uppdrag på anslagstavlan för jobb också, så du behöver sällan sitta sysslolös. Det finns olika former av uppdrag där du utöver plundring kan söka rätt på folk med information och muta dem så det ger dig information, vilket gör att du kan lösa mysterier. Eller varför inte få tag på en skattkarta och söka rätt på en piratskatt? Kom ihåg – X marks the spot.
Men, finns det mer?
Oh ja, det finns mer! Utöver detta finns det en annan större pirathamn i regionen East Indies du kan besöka. I de större hamnarna kan du besöka en mängd olika NPC:er och uppgradera dina kanoner, bygga nytt skepp, förändra ditt utseende och massa annat. Som sagt har mycket fokus lagts på skeppen i det här spelet som i sig blir en halv vetenskap. Jag kommer inte gå in på djupet om dem, men det finns tre olika sorters skepp (olika klasser skulle jag beskriva det som) som du kan utrusta med en mängd olika vapen och möbler för att underlätta dina äventyr. Stridssystemet är också välutvecklat där du behöver ta en extra fundering innan du avfyrar kanonerna beroende på hur vågorna rör sig. Du kan också skydda dig till viss del mot smällar genom att förbereda dig på smällen och brace yourself. Om du trots detta skulle ha tråkigt dyker det upp lite event då och nu som till exempel att det råkar titta upp ett sjöodjur över vattenytan.
Om ditt skepp sjunker är det inte hela världen. Du får då välja om du vill återvända direkt till sjöss med minskad hälsa på skeppet eller återvända till hamnen. Du kan tappa din last som du samlat på dig under färden, men du kan hämta den vid ditt vrak om du vågar återvända.
Nu var det ett tag sen jag tjatade om hur fint spelet är! Därför måste jag nämna igen att det är väldigt vackra miljöer och de vilda djuren runtomkring bidrar mycket till känslan av frihet på vattnet. Att segla sida vid sida med en flock flamingos eller se lemurer hoppa runt på ön bredvid dig känns speciellt på något vis. Ett annat stort plus i min bok är att du kan ha djur med dig på skeppet. I skrivande stund har jag just en lemur som hänger med mig och mina kamrater. Jag har inte sett att det förändrar hur skeppet eller besättningen beter sig, men det höjer moralen för mig som spelare i alla fall.
Något som är värt att nämna är att det är ett väldigt öppet spel sett till hur det kan spelas. Det finns event där du kan spela PvP, event där du samarbetar med andra spelare och du kan även ha med riktiga kompisar i din spelsession. Det är även cross progression och cross play, så ni kan spela lite hur ni vill. Jag lurade med mig vår alldeles egna Nördlivs Fredrik, och det må ha varit en kaosartad upplevelse, men kul var det.
Nu måtte Natalie ha skrivit färdigt?
Nej, inte riktigt än. Jag har fått uppfattningen att Ubisoft har lite att arbeta med. Det finns en chattfunktion i spelet, som inte var tillgänglig under tiden jag satt med det, varken till främlingar eller andra spelare i min grupp. Jag har även haft problem att koppla upp mig mot spelets server, blivit utsparkad på grund av serverproblem och nu på senare tid även haft svårigheter att få spelet att stänga ner efter ordning. Jag skulle troligen kunna skriva ännu mer om det här spelet, både bra och dåligt. Det är väldigt stort och skulle jag skriva med allt skulle det bli en mindre bok och troligen missa en del ändå, vilket jag vill bespara dig.
Sammanfattningsvis är det här ett spel som helt klart lämpar sig för vissa spelare. Det finns mycket att göra, mycket att utforska och vissa aspekter är väldigt välgjorda. Mitt största problem är att det inte är så öppet som jag hade hoppats och att det finns en del som behöver utvecklas. Med tiden kan det säkerligen bli riktigt bra men jag tror också att de tappar många spelare som blir avskräckta av laddningsskärmarna och begränsningar i upptäckandet. Vill du segla i fantastiska miljöer med välgjord ”skeppmekanik” är det här spelet för dig! Vill du segla och upptäcka världen på ditt eget vis på helt eget beVÅG (hehe, en sista piratinspirerad-pun) borde du vända dig mot horisonten och leta vidare.
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även på Playstation 5 och Xbox Series S | X.
Skull and Bones. Lägsta pris 659 kronor enligt Ubisoft store 2024-02-27.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet Ubisoft.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.