Innehållsförteckning
Vad kan utvecklarna hitta på med en spelserie som har funnits i 30 år? Jo, de kan återställa tidslinjen och skapa en helt ny berättelse. Eller implementera nya mekaniker och spellägen. Men blir det bra? Dags att kolla in Mortal Kombat 1, eller 12, beroende på hur vi ser på det.
Story
Varning för spoilers om du inte har spelat Mortal Kombat 11!
Efter att ha vunnit en oerhört svår strid mot Kronika, blev Liu Kang gud över tiden och formade en ny tidslinje i sin avbild. I tusentals år var det en fridfull tidslinje men sen hände det något som inte skulle hända, någon började påverka människors öden. Magikerna Shang Tsun samt Quan Chi är två stora anledningar till att tidigare Mortal Kombat-turneringar har blivit så pass blodiga som de har blivit. För att råda bot på det valde Liu Kang att ge dessa två riktigt meningslösa liv för att se till att den här tidslinjen håller sig fridfull, och som sagt, det fungerade bra tills någon utomstående började blanda sig i tidslinjen. Och den börjar nu bli riktigt blodig.
Det var lite skumt att spela igenom storyn i Mortal Kombat 1, den var inte dålig, men den var betydligt mildare än vad jag förväntade mig. Efter över 30 år av blodiga spel tycker jag inte att det är konstigt att jag då förväntar mig något blodigt på nytt, men den första halvan av storyn är rätt tam sett till både våld och blod. Sedan förändrades allt och helt plötsligt verkade vi istället gå in i våldsamheter i högvarv och slutar mer eller mindre i ett blodbad. Så mycket för en fridfull tidslinje. Men storyn fungerar vid en omstart av serien och kan bjuda in även nya spelare till serien. Du som nykomling behöver inte veta vad som har hänt i de tidigare spelen, du kommer visserligen få lite hintar om olika händelser och karaktärer men det här är sitt egna spel i serien.
Att få återse karaktärer från tidigare spel i ny tappning är intressant. Liu Kang har tagit över Raidens roll som väktare över Earthrealm och har jobbat för att ha en vänlig relation med Outworlds härskarinna Sindel. Shao Kahn, som i tidigare spel har varit Outworlds härskare samt en ihärdig antagonist för serien, är nu en general i Sindels armé. Filmstjärnan Johnny Cage håller på att bli bortglömd, Mileena är inte längre en klon skapad av Shang Tsung utan Sindels faktiska dotter och Raiden är en bondpojke samt bästa vän med Kung Lao. Men flera karaktärer är inte med som spelbara karaktärer, än. Sonya Blade, Kano och Jax är tre hjältar från Earthrealm som inte är med i storyn alls, eller som spelbara karaktärer. De är dock med som kameos vilket ändå är trevligt. Kameo är, för övrigt, en ny mekanik för det här spelet. I storyn har du en bestämd medhjälpare i vissa strider men utanför storyn kan du själv välja vem du vill ha som kameo i dina strider. Denne kan hjälpa dig i strider med grepp, attacker, ta ut dig ur komboattacker samt utdela fatal blows. Den sistnämnda är en specialattack som kan göras när hälsan är under en viss procent och är ungefär som x-rays som fanns i tidigare spel. Det görs en massiv skada där kameran zoomar in på vissa ögonblick när kraftig skada görs mot de inre organen.
Spellägen
Det finns en hel del spellägen att välja mellan i Mortal Kombat 1. Vi snackar story, invasion, multiplayer både online och offline samt ett rankat onlineläge för att nämna de flesta, men inte alla. Invasion är en intressant grej, för den har sin egen story och fungerar lite som säsonger. Det innebär att belöningarna samt själva storyn för en invasion kommer att ändras med jämna mellanrum. Lite kul är att invasion har en hel del extra regler för sitt spelläge som att karaktärernas olika stridselement är olika bra mot andra typ som i Pokémon. Scorpion är uppenbarligen en eldtyp och Sub-Zero är is, sen finns det magi, elektricitet och gift för att nämna några till. Invasion utspelar sig delvis på, vad jag skulle kalla, ett spelbräde. Du börjar på en ruta, klarar av utmaningen och rör dig till nästa ruta. Utmaningen är för det mesta att spöa en eller flera motståndare, men även lite minispel som att undvika projektiler samt den klassiska Test Your Might där du ska hamra på knappar under tidspress. Alla utmaningar ger belöningar på olika sätt och de fyller på mätare för din profil samt de karaktärer du använder för att låsa upp än mer belöningar. Jag skulle dock rekommendera dig att inte spela det här spelläget förrän du är klar med storyn för att slippa rätt tunga spoilers. Du kan också behöva ansluta till internet till och från för att uppdatera säsongerna samt få dina belöningar.
Om du vill veta hur bra, eller dålig, du är i jämförelse med andra är det värt att testa dina färdigheter online. Eller offline om du har någon att spela mot bredvid dig. Personligen nöjer jag mig med att spela mot datorn när jag spelar olika spel, mestadels för att jag inte är en tävlingsinriktad person, plus att det inte är helt kul att åka på stryk 20 matcher i rad. Men jag sätter mig ändå ibland och letar upp någon online i hopp om att jag ska kunna vinna, eller åtminstone ha en någorlunda jämn match. Och jag tycker att det går rätt snabbt att hitta någon att möta online plus att uppkopplingen under striderna är stabil vilket är en väldigt viktig grej när det kommer till fightingspel där timing är allt.
Bild, ljud och kontroll
Det här är ett blodigt spel, både sett till grafik och ljud. Nu menar jag detta i all välmening, för spelet ser bra ut och flyter på bra i striderna. Det är lika uppfriskande nu som förr att se mina motståndare bli mer blodig och sårad under stridens gång plus att skadan hamnar där jag faktiskt slår. Nu vet jag att det här inte är någon nyhet för Mortal Kombat med de här detaljerna, men jag tycker alltid att det är lika fascinerande att se det. Ljudbilden är tidvis blodig och tidvis krossande. Varje slag låter som att det har lika mycket tyngd som jag ser det ha när det delas ut. Skådespelarna gör dessutom ett bra jobb med att låna ut sina röster till karaktärerna.
Kontrollerna är stabila och precisa, förutsatt att du vet vad du gör. Det tog mig lite tid att hitta rytmen för inputs samt avståndet som krävs för vissa attacker. Fatalities var en tröskel som tog mig längre tid att ta mig över än jag är villig att erkänna. Dock var det mer jag som var trög och inte spelets kontroll som försökte ta ifrån mig det roliga i att massakrera mina motståndare på olika sätt.
FINISH IT!
Det går inte att säga att Mortal Kombat 1 är något annat än ett bra spel. Det är inte perfekt och jag hade flera stunder när jag spelade storyn då jag undrade om spelet skulle krascha, men utvecklarna jobbar på en fix till de problem som finns under just storyläget. Men utöver det är det här spelet precis vad jag vill att det ska vara. Det är blodigt, det är underhållande, det är utmanande och för mig ett riktigt bra spel. Det är dock inte för alla, men jag tror att de allra flesta som vill ge det en chans, kommer ha riktigt kul med Mortal Kombat 1.
Denna recension baseras på PC-versionen.
Spelet finns även till Nintendo Switch, Playstation 5 och Xbox Series X|S.
i samarbete med PriceRunner
Recensionsex tillhandahållet av Warner Bros Games.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.