Hem RecensionerSpelrecensioner Conglomerate 451

Conglomerate 451

av Jesper Gustavsson

När jag fick reda på att spelet Cyberpunk 2077 skulle flyttas från att släppas i april till september blev jag genast lite besviken. Det är trots allt ett spel jag har väntat på under flera år, men när jag hörde att ett spel som har samma estetik vid namn Conglomerate 451 skulle komma ut i Early Access blev jag genast nyfiken. Är det tillräckligt bra för att lätta på längtan efter ett spel med cyberpunk-tema?


I spelet tar du rollen som chef över en agentur och du har fått instruktioner av Conglomerate Citys senat att återställa ordningen i sektor 451, som skakats om av korrupta företag. Tack vare ett konstitutionellt påbud har du fått tillåtelse att skapa kloner av människor som en gång varit en del av agenturen, men som oturligt nog mist sina liv i kampen för att upprätthålla balansen. Spelets berättelse är typisk för sin genre och intressanta story-detaljer kommer du inte bli bortskämd med.

Conglomerate 451 är vad man kallar för en dungeon crawler. I spelet navigerar du olika labyrintliknande kartor och deltar i turbaserade strider med dina kloner. Du tar dig till dessa kartor genom att delta i olika uppdrag som agenturen blir kallad att utföra. Det kan vara allt från att du ska döda alla fiender på kartan, till att du ska hitta ett specifikt föremål som ligger gömt någonstans. När du klarat ett uppdrag kommer de korrupta företagens makt att minska och en vecka passerar. Spelet utspelar sig under 75 veckor med ett uppdrag per vecka. Redan här vill jag förvarna dig på att spelets struktur tidigt blir monoton och jag känner att jag upprepar samma uppdrag om och om igen utan att komma framåt i storyn. Det hjälper inte heller att  jag på varje uppdrag har en assistent-robot med mig som skryter om sin förmåga i poker.

Mellan uppdragen befinner du dig i agenturens högkvarter där du kan uppgradera dina kloner och rusta dem med plug-ins och SPUs som ger dem förmåner i strid. Det kan vara allt från att de får ökat initiativ till att de får ökat motstånd mot vissa statuseffekter. I högkvarteret kan du även forska inom vissa områden som gör att du senare i spelet bland annat kan uppgradera dina kloners vapen och sköldar.

Det är även i högkvarteret som du skapar nya kloner när gamla faller i strid. Du kan välja att skapa en del olika kloner som har olika roller i strid. Du börjar med att skapa en Soldier (tank), en Infiltrator (DPS) och en Drifter (support), men ju längre in i spelet du kommer desto fler varianter kan du låsa upp som alla har sina egna förmågor och förmåner i strid. När du skapar en klon väljer du ut fyra förmågor som din klon kan använda i strid. Dessa kan vara både offensiva och defensiva förmågor. När du valt förmågor är det dags att välja vilket DNA som din klon ska ha. Du låser upp nytt DNA genom att forska och dessa ger olika permanenta buffar till dina kloner.

Som jag tidigare nämnde så är spelets strider turbaserade. Det vill säga att du och din fiende attackerar varandra i en specifik ordning som visas längst upp till höger på skärmen. Denna ordning bestäms av de olika karaktärernas initiativ.

I varje runda kan du välja att göra olika handlingar. Först och främst kan du välja att använda en av dina fyra förmågor som du valde till din klon när du skapade den. Om det är en attack som är gjord för att träffa en specifik motståndare kan du välja ut vilken kroppsdel du vill attackera. Att attackera olika kroppsdelar påverkar din fiende på olika sätt. Om du t.ex. väljer att attackera huvudet så kan deras syn försämras och om du istället attackerar benen kommer deras rörelseförmåga att försämras osv.

Varje kroppsdel har dock olika träffchans så det är viktigt att tänka strategiskt och bestämma dig för vilken kroppsdel du vill attackera. En annan handling du kan utföra är hacking. När du hackar en fiende får du insider information om fiendens stats och svagheter, vilket kan vara till din fördel i strid. Det är även värt att notera att både dina kloner och dina fiender har två lifebars, en för sköld och en för hälsa. Du kan även använda en handling för att regenerera din sköld om du har tillräckligt med batteri på din klon.

Eftersom man måste ta ner två lifebars på varje fiende man möter känns striderna utdragna. Det skulle inte vara något större problem om inte alla attacker som har en träffsäkerhet på under 70% tenderar att missa och att fienderna verkar av någon anledning regenerera sin sköld när man bedövar dem. Striderna utvecklas heller inte särskilt mycket under spelets gång, förutom att du ibland stöter på nya fiender och har tillgång till nya förmågor. Men det hjälper tyvärr inte striderna från att kännas monotona och tröttsamma.

När du tar skada i strid kan dina kloner få permanenta trauman som följer med dem från uppdrag till uppdrag. Du kan ta dina kloner till hälsocentret för att ge dem terapi som lättar på dessa trauman, men det är inte alltid de försvinner helt. Förutom trauman kan de även bli förgiftade och då kan du ta dem till detox-tanken i hälsocentret för att avgifta dem. Det är även värt att notera att om en klon dör så är den död för alltid.Förutom strider har alla dungeons även en mängd saker som dina kloner kan hacka sig in i. Det kan vara allt från att ta värdefulla SPUs (uppgraderingar) från en dator, till att sno ljudfiler som ger dig bakgrundsinformation till vad som har hänt i Conglomerate City innan spelet började. Det ger en viss bakgrundshistoria som så desperat behövs med tanke på spelets minimalistiska story. Tyvärr inte tillräckligt för att göra spelets story till något som står ut i mängden.

Spelets musik är lite vad jag förväntade mig från genren. Det är inte spelets höjdpunkt, men det passar bra in vissa situationer. Till exempel får striderna en låt med mycket bas som passar bra in i vad som händer på skärmen. Samma känsla har jag ungefär för den visuella aspekten. Utseendet på de områden du utforskar passar bra in i cyberpunk genren, men de monotona färgerna gör att områdena inte står ut från varandra i mängden.För att sammanfatta är Conglomerate 451 en dungeon crawler som utspelar sig i en dystopisk cyberpunkmiljö. Spelet har stor potential men saknar tyvärr substansen och variationen som krävs för att jag skulle kunna rekommendera spelet i dess nuvarande skede. Spelet har precis kommit ut ur Early Access och utvecklarna har lovat att uppdatera spelet i framtiden för att lägga till nytt innehåll, men i dagens skede är det ett spel jag bara kan rekommendera till dig som verkligen diggar dungeon crawlers och är svårt beroende av genren cyberpunk.


Specifikation

Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Playstation 4.

Conglomerate 451. Lägsta pris ca. 213 kronor enligt steam 2020-03-02.

Recensionsex tillhandahållet av 1C Entertainment.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar