Sword Art Online: Alicization Lycoris är det sjätte spelet i serien Sword Art Online och är baserad på tredje säsongen av animen. Precis som i animen så får vi följa Kirito (huvudkaraktären i serien) som vaknar upp i en ny onlinevärld, utan att veta hur han har hamnat där. Men hur är spelet och är det kul att köra, häng med så ska vi se vad som gömmer sig i spelets kod!
Efter att ha vaknat upp i mitt i en skog, i en tillsynes okänd värld, så möter vår protagonist Kirito den vänliga pojken Eugeo. Eugeo hjälper Kirito tillrätta i den nya världen, lär han om världen som han hamnat i och de båda skapar ett band av vänskap som vi kommer få se stärkas ju längre in i spelets historia vi kommer. Eugeos vän Alice blev bortförd av en Integrity Knight för många år sedan och det är hans mål att försöka hitta och föra hem henne igen. Tillsammans så beger de båda sig ut på äventyr och i hoppet om att kunna finna Alice och föra henne hem igen. För Kirito så är det ett stort mål att rädda Alice för sin nyfunna vän, men samtidigt så vill han hitta hur han kan få logga ut från spelet och äntligen komma tillbaka till den riktiga världen igen. Och, detta är bara början av spelet…
I spelet så kommer vi stöta på en mängd olika personer som Kirito och Eugeo kommer kunna interagera med; på gott och ont. Spelet historia är till stor del inspirerad av tredje säsongen av animen, men här så har man lagt till lite nya saker och karaktärer. För när man väl tro sig veta hur spelets historia kommer att gå, så får man tänka om då spelet tycker om att röra om i grytan för dig och dina vänner, gamla som nya. Men mer tänker jag inte säga för dig som vill faktiskt vill spela spelet och få uppleva spelets alla sex kapitel utan att få dess historia avslöjad.
Om vi ska se till spelets gameplay så kommer det vara en stor mängd tid där du som spelare bara kommer att sitta och klicka på en knapp i flera timmar, för att ibland få tillfälle att springa omkring med våra hjältar i fälten och göra uppdrag. Något som fick mig att tröttna ganska snabbt på spelet, då det har så mycket dialoger, samt att de i sig är så utdragna att de kan hålla på i en smärre evighet. Serien är en av mina favoriter och jag ville verkligen återuppleva det som hände i serien, när jag nu ändå fick spela som Kirito, så det är synd att jag inte kunde uppleva spelet som jag hade önskat; mängder med uppdrag, sidouppdrag och möjligheten att ge sig ut på äventyr, istället för hur det är nu – att ibland få göra det i kortare stråk.
Det var en kväll som jag tänkte att jag skulle spela en liten bit i spelet, men det slutade med att jag mer eller mindre satt hela kvällen och bara klickade mig igenom dialog. Spelet lät inte oss som spelare få så mycket val att undvika detta då prompt var tvungna att få reda på vad alla karaktärer tyckte, tänkte, ville ha sagt och alla möjliga andra onödiga dialoger som utan problem kunnat skippats. Förstå mig rätt – jag tycker om välskrivna spel, där dialog servar storyn, men detta är bara löjligt. Du har dialog med tecknade karaktärsbilder på de som pratar, vi har animerade dialoger som vi kan klicka oss igenom och så har vi till slut animerade cutscenes som vi måste sitta igenom. Allt skapar en enorm flod av dialoger som snarare pausar spelupplevelsen, snarare än att berika den med fördjupad förståelse. Allt känns som luft, med syfte att verka fylligt… fastän det är tomt och innehållslöst.
All denna dialog fick spelet att sakta men säkert tråka ut mig tills jag helt enkelt inte ville spela mer. All nyfikenhet som jag hade haft för spelet och den utforskarglädjen som funnits för ett nytt spel hade helt försvunnit. När man väl fick göra något mer fylligt (sett till action eller mer betydelsefulla interaktioner med karaktärer) så utnyttjade jag därför tillfället till fullo och försökte göra alla sido-uppdrag det gick, på platsen jag var på. Samt försökte hitta alla växter och mörda så många fiender som möjligt, bara för att jag skulle kunna levla upp lite, när väl spelet pausat från dessa enorma stråk av tomma dialoger.
För spelet har ett väldigt bra stridssystem, där du har en huvudattack och specialattacker som kallas Sacred Arts, samt att du senare kan göra kedjeattacker; där du och dina följeslagare gör gemensamma attacker som kommer göra massiv skada på fienderna. Här kan jag också säga att jag rekommenderar att man kör spelet med en PS4:a kontroll, då det är betydligt lättare än tangentbord/mus eller Xbox 360 kontroller. Handkontroll helt enkelt för att spelet känns gjort för det och tangentbord kändes bara otympligt och jag kunde inte spela det så smidigt och enkelt som jag ville.
Du kan också plocka på dig växter och materia när du är ute på uppdrag, som du sedan kan använda för att laga mat, skapa nya vapen eller uppgradera dina nuvarande. Samt att du kan slappna av genom att stå och fiska vid en brygga om du så vill. Så spelet har ett väldigt bra djup på de olika bitarna. Du stärker dina vänskapsband senare i spelet ju oftare du har med en person i din grupp och går ut på speciella event där du kan lära dig mer om dem och vem vet, kanske till och med romantisera med dem. Du kan också bli bättre på dina olika vapen om du använder dem mer än andra (alltid bra att prova på dem alla och se vilket om passar din spelstil bäst, om det så är enhandssvärd, piska eller vad du nu föredrar).
Du kan också välja vilka uppgraderingar du vill lägga dina poäng på i ditt skilltree, om de så är passiva eller aktiva förmågor, attack, försvara eller förmågor. Samt att du aktivt måste välja vilka passiva förmågor som du har aktiverade, så vi ser här att spelet har ett riktigt bra djup om man vill leka runt och verkligen göra så att Kirito blir så som du vill att han ska vara ute i fältet.
Spelet har även stöd för online co-op, men för att kunna låsa upp att du ska kunna spela ihop med vänner, så måste man klara av kapitel 1 (vilket kan ta upp till 15-20 timmar att nå dit). Här förstår jag inte varför man måste vänta så länge för att få köra ihop med vänner, jag vill kunna få dela upplevelsen från start med en vän och inte att vi båda sitter separat och måste vänta 20 timmar på innan vi kan få spela ihop. Väl där så kan man få ändra om utseendet på Kirito så att det passar dig bäst, så att du får en unik karaktär att spela med när du kör ihop med kompisarna. Tråkigt nog så kommer spelet igång mer efter första kapitlet, men det säger egentligen inte mycket p.g.a. spelets upplägg med långdragna dialoger och laddningstider.
Laddningstider från h-vetet…
Nu har jag varit negativ över all dialog i spelet och tyvärr tar det inte stopp här, då jag behöver gå in på spelets extremt långa laddningstider, en del så långa att jag kan gå och ta en kopp kaffe och komma tillbaka innan de är klara. Något måste vara fel tänkte jag, då spelet varken är så krävande eller har så stora områden som laddas in för att det ska behöva ta så lång tid för att ladda in. Så jag sökte svar på webben och hittade att om man stänger av V-Sync(?) så dras laddningstiderna ner ofantligt mycket. Men tyvärr så har spelet laddning mellan allt som händer, 4 min dialog här och sen laddas nästa dialog och sen nästa och nästa… För även om du mot förmodan gillar dialogen, så kommer dessa konstanta laddningssekvenser få dig att vilja rycka av dig allt eventuellt hår du har på skalpen!
Jag var riktigt pepp på att ta mig an spelet p.g.a. Anime-serien och att det är sjätte spelet i serien. Jag menar utvecklarna borde vid det här laget färdigställt sin formula och skapat ett riktigt bra spel. Men för mig som inte har kört någon av de andra och enbart hade en idé av hur spelet förhoppningsvis skulle vara baserat på andra Anime JRPGs jag spelat, så var detta en enorm besvikelse.
Än är vi inte ur den virtuella skogen…
Spelet har även kraschat flertalet gånger och man har fått ladda om från senaste sparfilen, vilket leder mig till ytterligare ett till problem som oundvikligen blev en stoppkloss. Spelet sparar när man kommer till städer, laddar in till ett nytt område eller när man sparar manuellt vid specifika stenstoder som finns lite här och var. Så om du är ute och slåss mot fiender, är i långa dialoger när spelet kraschar eller om du helt enkelt dör så måste du göra om allt sedan senaste spartillfället – vilket kan vara en bra bit bakåt i spelet. Om det bara fanns ett bättre sätt att göra detta, som att jag bara kan spara precis närsomhelst eller om det rentav fanns automatiska sparningar så skulle många av dessa frustrationsmoment försvinna. Det blev så illa att så fort jag såg en sparpunkt så blev det nästan maniskt att jag var nöd att spara, då jag visste att jag kunde förlora både tid, prylar och progression. Om jag t.ex. tabbade mig ur spelet för att göra något, som exempelvis att kolla upp något på webben eller vadsomhelst annat på datorn, så fanns alltid chansen att spelet skulle krascha och att man skulle vara tvungen att starta om datorn p.g.a. det! Väldigt irriterande milt sagt!
Grafiskt så kan jag inte klaga så mycket på spelet, det ser bra ut för vad det är baserat på. Visst så skulle man kunnat haft lite mer variation på omgivningarna och fått det att se ut som folk har levt länge i områdena. Men för vad det är så känner jag att utseendet är dugligt som bäst. Ljudbilden däremot har jag inte så mycket att säga om, musiken, ljudeffekter och röstskådespeleri är dugligt – de förmedlar atmosfär nog och karaktärsbyggande i sig självt till den grad att det funkar över brädet.
Sword Art Online: Alicization Lycoris har ett bra spel under en massa skit som tar bort från de bra saker som finns i spelet. Med ett spel där det känns som om att 50-75% av tiden består av att du som spelare behöver sitta och klicka sig igenom ett otal utdragna och mestadels helt ointressanta dialoger, så har skaparna helt och hållet fått mig att tappa all form av intresse för spelet. Jag trodde att jag skulle få ta del av det som Kirito gör i Animen, få komma ut på uppdrag, göra raider med vänner och ha det kul. Men här så fick jag ”DIALOG THE GAME”, och när man väl fick ge sig ut själv och slåss så fick man bara en försmak här och där, då dessa delar snarare kändes som de var undantagen som bekräftade regeln.
Spelet har ett bra uppbyggt stridssystem och mycket man kan leka runt med, bland de aktiva eller passiva förmågor som finns. Mängder med vapen att skapa, använda och uppgradera. Men tyvärr så tröttnade jag väldigt snabbt och spelet blev ett utdraget ”måste” för recension. Vilket är synd då det har något där som jag tycker om… någonstans långt under den digitala ytan…
Denna recension baseras på PC versionen.
Spelet finns även till Xbox One och Plasyation 4.
Sword Art Online: Alicization Lycoris. Lägsta pris 548 kronor enligt Prisjakt.nu 2020-07-16.
Recensionsex tillhandahållet av Bandai Namco.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.
En stor mängd av spel- och produktrecensioner görs på Nördlivriggen som agerar testdator/testbädd.