Hem RecensionerSpelrecensioner Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout

Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout

av Danny Larsen

Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout är det 21:a spelet i den långlivade serien Atelier. Vi får en inblick i ett gäng ungdomars försök att bryta upp den tråkiga vardagen dom har på ön som dom bor på, genom att försöka få lite mer liv och fart i den och ge sig ut på äventyr. Kommer spelet leverera ett suveränt JRPG eller är det en tråkfest, häng med så ska vi utröna det.


I Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout så får vi följa ungdomarna Ryza som är en äventyrlig bonddotter, Lent som är son till byns alkoholiserade legosoldat och Tao som är bok-smart, men ack så rädd för allt som heter äventyr. De alla bor på den lilla ön Kurken Island som länge har hållit sig borta från allt som har med omvärlden att göra och ingen vill ge sig därifrån och vill bara leva sina liv i lugn och ro.

Med det sagt så finns det lilla ungdomsgänget bestående av Ryza, Lent och Tao som är barndomsvänner som håller ihop i vått och torrt och finns där för varandra om något händer. Ryza är så uttråkad av att hjälpa till på sina föräldrars lantbruk och smiter istället iväg på äventyr för att känna sig levande. Lent lever under skammen av sin försupne far som är öns skämt och han gör allt för att visa upp att han är både bättre och mer pålitlig än sin far i öns ögon. Tao är bok-smart och intresserad av gamla böcker som hans morfar lämnade kvar efter att han gick bort och försöker göra allt för att kunna lära sig så mycket han kan om deras innehåll.

Dom blir alla mobbade av Bos (som är son till öns rikaste man) och hans lakej Lumbar. Dock så kan inte deras glåpord stoppa våra vänner från att ge sig ut på äventyr och visa upp att de kan övervinna diverse motstånd. De möter också på och räddar Klaudia, som är dotter till en stor handelsman från ett monster. Men något som påverkar och ändrar deras livsstil ganska dramatisk är när de möter på Alkemisten Empel och hans följeslagare Lila.

Ryza får reda på att Empel är Alkemist och vill lära sig allt om dess ädla konst då hon visar sig ha talang för det. Tao får hjälp av Empel att lära sig det språket som är skrivet i hans böcker och går hårt in för att hitta fler av dessa skrifter så han kan lära sig mer, medan Lent får lektioner av Lila av hur han ska kunna bli en bättre krigare och kunna försvara alla i sin närhet.

Här är lite av bakgrundshistorien och vad vi kommer få uppleva och vi får här en av de större sakerna vi kommer hålla på och lära oss under spelets gång; Alkemi.

Väldigt mycket bygger på Alkemi och crafting, så man kommer alltid försöka att plocka på sig och hitta så många nya saker man kan under de äventyr man är ute på med gänget. Ser du en ny växt, plocka den, en skinande ny sten ute i skogen, ta med den också. Allt som du hittar kommer du att använda i nya och gamla recept som man lär sig hela tiden medan man rör sig framåt genom historien. För att göra förklaringen enkel; alla saker du hittar har olika egenskaper som påverkar vad det är du försöker göra och man kan på många recept låsa upp nya recept genom att använda annorlunda saker i dem. Som tur är så kan man se i första receptet vad det är för nya sak man behöver blanda i för att låsa upp ett nytt recept. Men som sagt var alltid redo att pröva på nya saker för att få nya egenskaper eller styrkor i de saker som du försöker tillverka.

I början har vi bara en simpel karta som visar upp området vi är i med en simpel design och med bara de viktigaste sakerna markerade på den, senare så låser vi upp ”Minnes Kartan” där vi får en större överblick på områdena vi kan ta oss till och hur bra vi har gjort ifrån oss i varje del av världen och sen även leta efter skatter (dock så måste man först ha fått en hint om vart man ska börja leta innan man kan påbörja jakten).

Du kan också få uppdrag av vissa innevånare på ön och hjälpa dem hitta, tillverka och ge dem eller hjälpa dem men vad de behöver ha gjort. Genom dessa uppdrag så kan man få pengar, info om skatter eller andra roliga saker.

Eftersom Atelier Ryza är ett JRPG så blir det självklart en del klassiskt RPG:ande. Vi har ett aktivt stridssystem, d.v.s. att du kan ej pausa striderna för att välja vad för typ av attack, specialattack eller föremål du vill använda. Så man måste vara snabb och göra det som behövs för att klara striderna. Du kan byta mellan de olika karaktärerna under striden om du vill använda någon riktigt tung attack från t.ex. Lent som kommer mosa monstren med ett slag. Du går upp i level efter det att du har fått ihop med tillräckligt med XP, dock så kan du själv inte välja vad du vill gå upp i, då det är ett satt schema vad du levlar upp i som t.ex. +2 i liv eller +1 i styrka.

Utvecklarna, KOEI TECMO GAMES levererar ett fantastiskt vackert och stämningsfullt spel om vi ser till design och ljudbild. Allt ser ut som en animeserie och det finns mycket man ser som man skulle kunna ta en stillbild av och ha som bakgrund. Karaktärerna är snyggt designade och såklart i anime-still som förstärker deras karaktärers personlighet. Sett till röstskådespelare så är det riktigt bra jobbat, dock så finns det bara japanska röster och jag hade gärna sett att det även hade funnits engelska röster så att jag inte måste sitta och läsa allt som sägs; istället för att bara avnjuta scenen som målas upp på skärmen. Något som irriterar är när det är talad dialog mestadels av tiden men att de har stunder då det bara är i textform, det tar ifrån det som spelet redan byggt upp och vill ha röst på allt.

Musiken är fantastisk och stämningsfull, finns inte så mycket mer att säga om den. Samma sak kan sägas om det ambienta ljudet som finns i den världen vi är i, det finns där och tillför till världsbyggandet.

Nu låter allt bara som det vore suveränt, riktigt så är det tyvärr inte. Det som har stört mig hela spelet är att det förlitar sig allt för mycket på Alkemi-biten och att man hela tiden alltid måste springa iväg och testa på nya saker, det drar ner på tempot rejält och jag kände att det tog ifrån hela den ”vi ska ut på äventyr”-känslan som byggdes upp från början. Att ha med Alkemi-biten har jag inget emot, men att det blir allt för mycket fokus på det istället för att ut och vara på äventyr och upptäcka nya ställen, monster och allt annat som ett äventyr bör ha i sig. Det hela har jättebra premisser att vara suveränt om det inte vore för den saken som huvudkaraktären och spelet vill att jag bara ska stå och göra, hade det varit mindre fokus på Alkemin och att det bara varit ett komplement till allt annat vi får ta del av så hade jag nog uppskattat allt mer än vad jag gjorde nu.

Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout är ett fantastiskt snyggt och väldesignat spel med intressanta karaktärer som man vill ge sig ut på äventyr med. Dock så dras tempot snabbt ner så fort Alkemist-biten kommer in i bilden och det känns som jag står mer och rör i en gryta än att jag är ute i skogen, grottor eller ruiner och har kul. Det hela är kul att köra och om man uppskattar att göra massa crafting så är det värt för er att kolla in, men jag tycker att själva tempot drogs ner för mycket för min smak så att man bara står och stampar i väntan på att jag är klar med något recept och får ge mig ut på riktiga äventyr!


Specifikation

Denna recension baseras på Playstation 4 versionen.
Spelet finns även till PC och Nintendo Switch.

Atelier Ryza: Ever Darkness & the Secret Hideout. Lägsta pris 499 kronor enligt Prisjakt.nu 2019-11-11.

Recensionsex tillhandahållet av Koei Tecmo.
Tillhandahållaren av spelet har inget inflytande över artikelns innehåll.

Du kanske också gillar

Lämna en kommentar